Početna Srpska Atina Trčika – tramvaj koji su volele generacije Novosađana

Trčika – tramvaj koji su volele generacije Novosađana

0

trcika

Električni tramvaji na novosadskim ulicama pojavili su se 30. septembra 1911. godine, kada su zamenili omnibuse koje su vukli konji. Početkom 1910. godine postavljene su šine u Temerinskoj, Ćurčijskoj (Pašićevoj) i Futoškoj ulici, a vozni sistem u početku je brojao 19 vozila proizvedenih u Budimpešti.

Kada je prvi tramvaj projurio šinama njihovog grada, mnogi Novosađani u čudu su gledali vozna kola žute boje, a i godinama kasnije seljani iz okolnih mesta dolazili su u srpsku Atinu da se provozaju ovim prevoznim sredstvom.

Konkurenciju u gradskom prevozu tramvaji su dobili 1930. godine, kada su kupljeni prvi autobusi, a potpuno su istisnuti iz saobraćaja 30. septembra 1958. godine. Tada se, kao i u mnogim drugim evropskim gradovima, zbog jeftine nafte prešlo na autobuski prevoz.

Ipak, osam decenija kasnije od trenutka kada su Novosađanima tramvaji bili omiljeno prevozno sredstvo na red je došlo pitanje o ponovnom uvođenju tramvajskog prevoza u prestonici Vojvodine.

Naime, 1991. godine grad je imao ideju da uvede tramvajski prevoz, kada je napravljena i prva studija koja je trebalo da pokaže kako bi se to uradilo. Međutim, ona je postala neupotrebljiva zbog toga što su donošeni novi planovi razvoja, ali i činjenice da se broj stanovnika tokom poslednjih četvrt veka gotovo udvostručio.

Uprkos činjenici da su mnogi veliki evropski gradovi vratili tramvaje na ulice, jer je to i energetski i ekološki najefikasniji vid prevoza, te da se svojevremeno čak 80% anketiranih Novosađana izjasnilo da bi želelo da se njihovim gradom ponovo začuje zvuk ovog prevoznog sredstva, čini se da će do dana realizacije ovog izuzetno skupog projekta građane na stare dobre tramvaje podsećati samo, od prošlosti otrgnuti vagon, “Trčika” u centru grada, koji je pretvoren u kafić.

Autor: NsHronika.rs
Foto: Stare fotografije Novog Sada