Početna Gradske teme Aktivisti najavili krivičnu prijavu za organizovani kriminal zbog izgradnje novog mosta u...

Aktivisti najavili krivičnu prijavu za organizovani kriminal zbog izgradnje novog mosta u Novom Sadu

Ekološki aktivisti najavili su da će podneti krivičnu prijavu za „organizovani kriminal“, kojom će biti obuhvaćen i ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Tomislav Momirović.

– Izgradnja četvrtog mosta preko Dunava u Novom Sadu počela je kriminalnim i koruptivnim radnjama i zbog toga će u ponedeljak biti podneta krivična prijava za organizovani kriminal kojom će biti obuhvaćen i ministar saobraćaja, građevine i infrastrukture, koji je potpisao komercijalni ugovor sa kineskom kompanijom CRBC – poručeno je sa performansa „Cirkus zvani most bez dozvole“ koji su ekološki aktivisti organizovali u subotu u Sremskoj Kamenici, na gradilištu pomenutog mosta.

Daniela Stojković iz organizacije „Svet i Dunav“ podsetila je da je, u skladu sa odlukom Bernske konvencije, neophodno uvesti moratorijum na sve radnje i predradnje na izgradnji ovog mosta, ali je navela da se na levoj obali Dunava, na Šodrošu, već odvijaju radovi koji su „potpuno u neskladu“ sa propisanim uslovima zaštite.

– Snimili smo i imamo dokazni materijal koji svedoči o tome, snimili smo ispuštanje nafte u Dunavac, možete da zamislite šta to znači za živi svet. Nećemo dozvoliti da se ovoliko netransparentnosti i kriminala dozvoli da bi se sproveo, mi se nadamo nedosanjani san, čoveka koji je takozvani gradonačelnik Novog Sada. Mi ga već duže vreme ne priznajemo kao takvog jer on isključivo štiti interese uskog kruga ljudi i interese svoje stranke – kazala je Daniela Stojković, a prenosi Autonomija.

Inače, 19. marta potpisan je komercijalni ugovor o projektovanju i izvođenju radova, kako je navedeno na sajtu Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture „na izgradnji obilaznice oko tog grada sa mostom preko Dunava“. Ugovor su potpisali ministar građevinarstva i infrastrukture Tomislav Momirović, v.d. generalnog direktora Koridora Srbije Aleksandar Antić i predstavnik Ambasade Kine u Srbiji Džang Sjaojuan. Najavljeno je da će ta obilaznica oko Novog Sada sa mostom preko Dunava biti dužine 2.400 metara, da će se raditi u saradnji sa kineskom kompanijom CRBC i Koridorima Srbije, a najavljeno je da će radovi koštati 175,5 miliona evra.

– Ono što smo saznali prošle subote, prilikom potpuno nezakonitog potpisivanja komercijalnog ugovora između Ministarstva građevinarstava, saobraćaja i infrastrukture i predstavnika CRBC kompanije, jeste činjenica da je osnovna cena od 135 miliona evra podignuta na 170 miliona. I dalje je nejasno ko će plaćati kredit od ove kineske državne banke koji je uslovljen time da je ceo posao poveren kineskoj državnoj firmi CRBCv – rekla je Daniela Stojković i dodala da je ta kompanija „na crnim listama zbor koruptivnih radnji širom sveta“.

Vesna Jakovljević iz Organizacije za očuvanje prirode i životinja – OSNA, istakla je da je ministarstvo Koridorima Srbije izdalo privremeno dozvolu za samo jednu parcelu, na kojoj nema građevinskih radova, jer se oni odvijaju na susednim parcelama, na kojima nema građevinskih dozvola i na kojima se radi bez poštovanja uslova zaštite prirode.

– To je jako bitno jer ovo gde mi stojimo je deo ekološkog koridora pod međunarodnom zaštitom. Dunav je međunarodna reka i Srbija je ratifikovala mnoge međunarodne ugovore, tako da svako ko ošteti deo zaštićenog ekološkog koridora – čini krivično delo – rekla je Vesna Jakovljević. Napomenula je i da vlasnici tih parcela od prošle godine bespravno nasipaju korito reke šutom, kancerogenim materijalima i građevinskim otpadom, podižu nivelaciju obale, uništavaju autohtono drveće koje se nalazi na ovom delu dunavske obale i na taj način čine krivična dela.

Na samom terenu, kojim su se aktivisti zatim prošetali, vidljive su ogromne količine šuta, kao i panjevi odsečenih stabala i izlomljeno rastinje. Na gradilištu nije bilo radnika, osim jednog čuvara. Aktivisti su podsetili i da se ovaj most „potpuno pogrešno naziva obilaznicom jer ne obilazi ništa“, već da se njime pokušavaju ublažiti posledice saobraćajnih gužvi koje su posledica „katastrofalne urbanizacije grada“. Ukazali su i da se u razvijenim zemljama vijadukti u naseljenim mestima ne grade, dok se postojeći ruše zbog brojnih posledica koje stanovnici u njihovoj blizini trpe.

Izvor: Autonomija
Foto: Eko straža Novi Sad