Početna Gradske teme Obnova vojvođanskih pruga i povratak železničkog saobraćaja

Obnova vojvođanskih pruga i povratak železničkog saobraćaja

Kako bi podstakla transport i prevoz vozom, Železnice Srbije će ove i naredne godine obnoviti skoro 600 kilometara šina na lokalnim prugama; međutim, da bi lepo osmišljen projekat uspeo, ne bi trebalo povlačiti poteze poput izmeštanja beogradske železničke stanice u rupčagu Prokop, kojim se prepolovljuje interes za putovanje u prestonicu.

Lepo je videti voz kako prolazeći pored Kaća ide prema Banatu. Teško je setiti se kada se poslednji put mogla videti ova idilična slika.

Decenijama je pruga bila zapostavljena, zapuštena. Povremeni pokušaji revitalizacije su se pokazali nedovoljnim.

Voz za četrnaest sela

Napokon je ovih dana rekonstruisano svih 96 kilometara pruge Novi Sad – Orlovat – Zrenjanin i između dva vojvođanska grada je uspostavljena šinska veza.

Ipak, to je zaobilazna trasa, sklopljena iz kraćih deonica tri osnovne pruge, stoga je i duga čak 96 kilometara, dvostruko više od drumske saobraćajnice na istoj relaciji.

Prvi podsmesi i primedbe da se putuje najmanje dva sata i tridesetosam minuta jesu tačni, ali ne i previše bitni. Prva uloga pruge je da žiteljima čak četrnaest sela koja se nalaze na trasi omogući jednostavan i prihvatljiv put uzduž cele pruge, prvenstveno u dva grada.

Teško da će iko, sem znatiželjnika, iz jednog u drugi grad putovati ovim vozom.

Upola jeftiniji od autobusa

Na železnici su uvereni u uspeh i smatraju da obnavljanjem saobraćaja pokušavaju da i na kraćim relacijama budu konkurentni drumskom prevozu. Putuje se novim dizel garniturama, nabavljenim iz takozvanog ruskog kredita.

Čini se, međutim, da je nedovoljno samo po dva polaska dnevno u svakom smeru. Da bi se putnici vratili vozu neophodna je frekventnija relacija, bar četiri, pet polazaka na dan.

Primer Titela je ilustrativan. Vozom će se u Novi Sad stizati za 57 minuta, petnaestak minuta kraće nego što je potrebno autobusima.

Pri tome, cena vozne karte je 242 dinara, 60 do 120 dinara jeftinije nego kada se putuje drumom. Takođe, mesečna đačka karta košta 3.125 dinara, skoro upola jeftinija nego vožnja uz popust autobusom.

Šest stotina kilometara rekonstruisanih pruga

Maksimalna brzina putničkog voza biće 80, teretnog 60 kilometara. Kako je tokom rekonstrukcije nosivost podignuta na evropskih 22,5 tone, prugom će prolaziti i vozovi sa najtežim teretom.

Zapravo, pruga Pančevo – Orlovat – Novi Sad se posmatra kao neka vrsta rezerve za evrokoridor Beograd – Novi Sad.

Pruga je rehabilitovana u sklopu šireg projekta obnove lokalnih pruga. Tako se već putuje na relaciji Šabac – Loznica, a uskoro će i na relaciji Požarevac – Majdanpek.

Do 31. januara biće definitivno rekonstruisana i deonica Orlovat – Pančevo, pa će se moći uspostaviti i železnička linija Novi Sad – Pančevo. Ukupno će ove sezone biti rekonstruisano 280, naredne još 318 kilometara lokalnih pruga.

Samo do kraja godine u projekat obnove šina biće uloženo 23,5 milijardi dinara, od čega je na relaciju Novi Sad – Orlovat – Zrenjanin utrošeno 5,5 milijardi.

Mali potez kojim se dobija mnogo

Iduće godine biće rekonstruisane pruge Subotica – Senta (38,5 kilometara), deonica Novo Miloševo – Kumane (28,5), Niš- Zaječar (108)… Uporedo sa obnavljanjem saobraćaja biće kupovani novi vozovi.

Dobro je da na železnici shvataju da bez aktivnog učešća zaposlenih nema ni obnove. Posle decenija i decenija zatvaranja očiju kada je železnica u pitanju, država je šinski saobraćaj stavila na dnevni red.

Izdvojila je za početak solidnu svotu i za obnovu pruga i za nabavku novih ganitura.

Dovoljno frekventan saobraćaj

Naravno da ima još mnogo toga da se uradi. Postoji i znatan broj manjih doterivanja kojima bi se, slično naseljima između Zrenjanina i Novog Sada, još neka mesta mogla vratiti na pružnu mapu.

Sa relativno malo novca Apatin, Bač i Bačka Palanka mogli bi se (ponovo) povezati sa prugom Sombor – Novi Sad. Čini se da je izgradnja nedostajućih sedamnaest kilometara šina između Žablja i Zrenjanina mali potez kojim se dobija mnogo; povezanost Novog Sada i Zrenjanina kraća od 45 kilometara i savladiva za 45 minuta.

No, da bi se putnici vratili vozu biće potrebno uspostaviti dovoljno frekventan saobraćaj na najvažnijim relacijama, povezati još veći broj gradova i sela sa prugama, ali i izgraditi građanima pristupačan tarifni sistem.

Podjednako je bitno da izostanu problematični potezi, poput izmeštanja beogradske železničke stanice iz savskog teatra u rupčagu Prokop.

Pljačkanje putnika iz unutrašnjosti

Nova destinacija je u nedođiji, slabo povezana sa centrom grada, a i cena dolaska do Slavije nije beznačajna, po 150 dinara u svakom pravcu.

Time je putovanje vozom za svakog putnika iz unutrašnjosti poskupelo 300 dinara, a voz postao manje privlačan za sve potencijalne korisnike u krugu od sto kilometara oko glavnog grada; putnik može za isti novac da autobusom stigne do Savskog teatra, mnogo bliže centru od zastrašujećeg Prokopa.

Kada je pre tri i po decenije počeo saobraćaj sa ove relacije, putnik sa voznom kartom je imao pravo besplatnog prevoza do centra Beograda, a slična povlastica važila je i za gradsku vožnju u suprotnom smeru.

Ponekad, izgleda, nije loše ugledati se na naše stare.

Izvor: 021.rs
Foto: Pixabay

OSTAVI KOMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here