Okrugli sto “Dunav – uključivanje Srbije u Trans-evropske transportne i energetske mreže”...

Okrugli sto “Dunav – uključivanje Srbije u Trans-evropske transportne i energetske mreže” održan u Novom Sadu

SHARE

KIS_1559_resize

Okrugli sto pod nazivom “Dunav – uključivanje Srbije u Trans -evropske transportne i energetske mreže” održan je u Novom Sadu!

U organizaciji Evropskog pokreta u Srbiji, Foruma za međunarodne odnose, Beogradskog foruma za političku bezbednost i Fakulteta za Evropske i pravno-političke studije, juče je u Galeriji Matice srpske u Novom Sadu održana konferencija koja je okupila ljude, kako iz vladinog tako i iz civilnog sektora, goste iz regiona sa kojima smo povezani pograničnom zonom Dunava, Mađarske, Rumunije i Hrvatske.

Okrugli sto imao je za cilj upoznavanje šireg auditorijuma sa Berlinskim procesom i Evropskom strategijom za region zemalja kroz koje protiče reka Dunav, zatim prikaz analitičkog izveštaja o integrisanju Srbije u Trans-evropski transport i energetske mreže, kao i iskustva , potencijale i prosperitet u pograničnoj saradnji dunavskog regiona.

To su ujedno i bile teme tri panel diskusije, a na samom početku goste je pozdravio Aleksandar Simurdić ispred Evropskog pokreta u Srbiji, kancelarije u Novom Sadu, i Jelica Minić, predsednica Foruma za međunarodne odnose Evropskog pokreta u Srbiji, koja je istakla da Dunav višestruko zaslužuje jednu debatu poput ove, jer je to reka koja predstavlja jedan od najvažnijih resursa koje Srbija ima u pogledu transporta, energetike i ekologije. Takođe, Dunav predstavlja jednu funkcionalnu polugu za bržu integraciju u Evropsku uniju, gde bi uz minimalna ulaganja dobili mnogo. Pored profesora Miroslava Jovanovića , gostima se obratio i Ištvan Pastor, predsednik Skupštine Vojvodine:

Civilni sektor je veoma značajan jer on daje dodatni impuls i težinu određenim temama, bez obzira na to da li je politika spremna u datom momentu podržati to ili ne. Mislim da je dunavska priča jedna od takvih tema oko koje su uloženi značajni napori kako civilnog tako i vladinog sektora. Voleo bih da u budućnosti dobijemo izdašnija sredstva, kako bi podunavski identitet došao do izražaja i time bi se realizovali mnogi razvojni projekti. Skupština Vojvodine ima značajnu ulogu u tome i bez obzira na političku strukturu buduće vlasti, nastaviće sa ovim radom.

KIS_1562_resize

Prva panel diskusija se bavila Berlinskim procesom i Evropskom strategijom za dunavski region u kojoj je državni sekretar u ministarstvu za saobraćaj i infrastrukturu Republike Srbije, Imre Kan rekao da se ova strategija bavi svim sferama plovidbe na rekama i da je vlada donela akcioni plan koji će je realizovati.

– Ministarstvo ima obavezu da nakon dve godine podnese vladi izveštaj o svom radu. Mnogo je urađeno u sređivanju celokupnog sistema. Sadržaj strateškog plana je razvoj od 35% robnog transporta do 2025. u odnosu na 2012. a cilj strateškog plana je uspostaviti celokupni nadzor vodenih puteva u zemlji.

KIS_1578_resize

Ana Ilić, predstavnik kancelarije za Evropske integracije Vlade Republike Srbije napomenula je da treba staviti veći akcenat na finansiranje projekata, na jačanje infrastrukture, bolje povezivanje, razvoj ljudskih resursa.

Potrebno je identifikovati šta su prioriteti. Berlinski proces daje političku podršku ali on se operacionalizuje i tu je ključna stvar jer se oblasti transporta daje veliki značaj – rekla je Ana Ilić.

Na drugom panelu se govorilo o inkluziji Srbije u Trans-evropska transportna i energetska mrežna istraživanja. Aleksandar Kovačević sa instituta Oxford predstavio je istraživanje i analitički prikaz o tome šta je to donji Dunav, istakavši da je Dunavska strategija jedan kontinuum.

Udaljenost od mnogih centara ekonomskog rasta opredeljuje korisnike sve više rečnim i pomorskim putevima. Postoji velika razlika između zapadne Evrope i zemalja dunavskog regiona. Nažalost mi imamo poremećeni vodni režim što na izlaze opasnosti od poplava usled ogoljenog terena pored rečnih tokova – istakao je Kovačević.

Dr Mirjana Kranjac ukazala je da nažalost u Pokrajinskoj vladi nemamo ni jednog stručnjaka koji se bavi vodnim transportom, te da je na zahtev Kineske ambasade urađena mapa koja obuhvata sve centre i luke duž Dunava. Na kraju je zaključeno da je potrebno imati kvalitetnu infrastrukturu da bi se privukli investitori.

KIS_1549_resize

Poslednja panel diskusija je okupila goste iz regiona, Rumunije, Mađarske i Hrvatske, sa kojima je Pokrajinska vlada sarađivala proteklih godina kroz IPA projekte i realizovala mnoge značajne projekte, naglasio je Branislav Bugarski, pokrajinski sekretar za međuregionalnu saradnju i lokalnu samoupravu.

– Došli smo da zaključka da će kanal Begej biti najzanimljiviji projekat . Podnet je projekat rehabilitacije Begeja. To je projekat koji je dosta zanimljiv i ima budžet 13,8 miliona evra. Ima velike šanse da postigne velike rezultate u regiji a novac će pomoći revitalizaciji prevodnice – izjavio je predstavnik Rumunije, Adrian Luput.

Predstavnici mađarskih podunavskih područja Bela Kakas i Sandor Rausch složili su se da nas povezuje Dunav i da ćemo na kanalu Baja-Bezdan još dugo ploviti!

KIS_1549_resize

Zrinka Čobanković ispred Vukovarsko-sremske županije je rekla da su oni uvek naglasak stavljali na prekograničnu saradnju jer tu vide veliki potencijal.

Rezime okruglog stola održanog u Novom Sadu jeste u naglašavanju prioriteta, a to je reka Dunav, njena multifunkcionalnost, koja može doneti mnogo benefita u raznim privrednim granama i lakše evrointegracijsko pozicioniranje Srbije i priključivanje Evropskim fondovima.

Autor: Bojana Šević

NEMA KOMENTARA

OSTAVI KOMENTAR