Početna Gradske teme “Pametno” plaćanje u novosadskim autobusima još uvek nije potpuno zaživelo

“Pametno” plaćanje u novosadskim autobusima još uvek nije potpuno zaživelo

Sistem “pametnog” plaćanja autobuskog prevoza u Novom Sadu, nazvan NSmart, još uvek nije u potpunosti zaživeo – nadležni naglašavaju da se radi o vrlo složenom sistemu koji treba da se primeni i koji će doneti mnoge pogodnosti putnicima, a koji podrazumeva uvođenje čip kartica za sve.

Prvi validatori (aparati za očitavanje kartice) postavljeni su u junu prošle godine u 105 autobusa na gradskim linijama, a prve godišnje kartice izdate su đacima i putnicima u povlašćenim kategorijama. To je učinjeno nakon tendera GSP na kojem su ovaj posao, vredan 65 miliona dinara, dobili “Telekom Srbija” i “Bus Logic” iz Požarevca.

Prema rečima nadležnih u GSP, krajem prošle godine nabavljeni su softveri, uređaji i sistemi elektronske naplate voznih karata i za autobuse u prigradskom i međumesnom autobuskom prevozu putnika.

“Validatori su zasad stavljeni u funkciju u gradskom prevozu, a u narednom mesecu to će u sklopu druge faze biti urađeno i u autobusima na prigradskim i međumesnim linijama. Do sada su beskontaktne čip kartice imali priliku da za 5.000 dinara izrade učenici i studenti koji kupuju godišnje karte (oko 7.500 putnika), kao i oni koji imaju pravo na godišnje povlašćene karte, među kojima su nabrojniji građani stariji od 65 godina (28.000 putnika). Ovih dana počeće primanje zahteva za izradu mesečnih građanskih i đačkih NSMART kartica, tako da će ova kategorija putnika od aprila dopunjavati karte po novom sistemu. Dopuna će biti jednostavna, a obavljaće se kao i dosad, na prodajnim mestima preduzeća. Na kraju će se u sistem elektronske naplate uvesti i preostale, mesečne karte za radnike, o čemu ćemo putnike blagovremeno obavestiti”, kažu u Gradskom saobraćajnom preduzeću.

NSmart sistem podrazumeva četiri načina plaćanja karte u autobusu. Postoje beskontaktne čip kartice: personalizovane i nepersonalizovane kartice, gde se personalizovane prodaju na određeni period i slične su sadašnjoj mesečnoj kartici, s markicom. One mogu biti obične građanske, đačke, radničke (namenjene zaposlenima), penzionerske, povlašćene i kartice za nosioce prava na socijalnu pomoć.

Nepersonalizovane kartice ili “elektronski novčanik” su kartice na koje je uplaćen novac i koje se koriste tokom vožnje onoliko koliko sredstava ima na kartici. Ove beskontaktne čip kartice izrađuju se na šalterima GSP. Koriste se tako što putnici na gradskim linijama svoje karte obavezno validiraju prilikom ulaska u vozilo na validatoru. Dobiće odobravajuće (zeleno) ili neodobravajuće (crveno) svetlo. Na prigradskim i gradskim linijama kartica se daje na uvid vozaču, a dopunjuju se na prodajnim mestima GSP, na sajtu preduzeća ili putem mobilne aplikacije (koja još uvek nije zaživela).

Elektronska karta se kupuje onlajn na sajtu GSP ili putem mobilne aplikacije i aktivira se putem validatora u autobusu.

Postoje i papirne karte koje se kupuju u busu i važe za jednu vožnju, kao i dnevna karta.

Ono što je prošle godine najavljeno kao mogućnost je da se putem mobilne aplikacije dobije uvid u mrežu autobuskih linija, trenutnu poziciju busa i procenu vremena dolaska na određenu stanicu. Na pitanje 021.rs kada će ova opcija zaživeti, u GSP navode da je planirano do leta.

“Molimo putnike za razumevanje zbog faznog uvođenja sistema koji je izuzetno složen, a koji će nakon potpune implementacije doneti značajne benefite korisnicima usluga prevoza”, poručuju u GSP-u.

Izvor: 021
Foto: JGSP Novi Sad