Početna Gradske teme Rekonstrukcija železničke stanice ulazi u novu fazu, radi se ulaz u zgradu...

Rekonstrukcija železničke stanice ulazi u novu fazu, radi se ulaz u zgradu ispod sata

0

Rekonstrukcija železničke stanice u Novom Sadu ulazi u novu fazu, zbog čega će početkom aprila putnici u staničnu zgradu ulaziti u delu u kom se nalazi pothodnik, odnosno “ispod sata”, a odatle ići do perona.

Kako saznajemo od pomoćnika rukovodioca projekta izgradnje brze pruge od Novog Sada do Subotice Veselina Simovića, u tom prostoru biće blagajna, kartomat, čekaonica i toalet kako bi se prevoz putnika neometano odvijao. Do ove promene u načinu funkcionisanja putnika u stanici dolazi zato što počinju radovi u krilu B, središnjem delu zgrade u kom je veliki hol sa šalterima, koji je prošle godine delom uređen zbog puštanja u saobraćaj brze pruge. Sada su na pomolu poslovi većeg obima.

“Prvih dana aprila, prema planu, treba da počne rekonstrukcija krila B, koja podrazumeva zamenu plafona, fasadne stolarije, osvetljenja, mermernih ploča i izgradnju galerije”, kaže Veselin Simović. “U pitanju su obimni radovi za koje se procenjuje da će trajti oko četiri meseca. Skele za zamenu stolarije ranije su postavljene i spremene za početak tog posla. Mesto s kog će vozovi polaziti i na koje će pristajati na peron takođe je pomereno ka krilu A, u kom se izvode završni radovi.”

Po Simovićevim rečima, u poslovnom delu zgrade, takozvanom krilu A, kompletno je obnovljen drugi sprat i useljene kancelarije. Još uvek se radovi izvode na prvom spratu gde će biti jedinstveni dispečerski centar za upravljanje saobraćajem na brzoj pruzi.

U finišu su i radovi na peronima. U okviru izgradnje pruge za velike brzine vozova od Beograda preko Novog Sada do Subotice, odnosno granice sa Mađarskom, železnička stanica u vojvođanskoj prestonici dobila je tri nova perona sa nadstrešnicama, dok je dosadašnji rekonstruisan. Završeni su i koloseci kojih je sad u stanici tri manje nego pre, odnosno šest.

Zbog izgradnje novih perona utoliko je produžen i modernizovan pothodnik, u kom majstori trenutno oblažu podne i zidne površine mermernim pločama. Novi deo pothodnika dug je 30 metara i čini ga i stepenišna konstrukcija, kojom će se izlaziti na novosagrađene perone.

Ceo pothodnik je dugačak oko 60 metara, a sa prilaznim stepeništem i liftovima njegova korisna površina je oko 800 kvadratnih metara. Na istom mestu je u toku ugradnja liftova kojima će putnici takođe moći da stignu do perona, kao i izgradnja liftovskog okna u okviru krila A.

“Nakon krila B, na red dolaze i preostala dva dela zgrade – krila C i D, koja su manje zahtevna što se tiče rekonstukcije imajući u vidu da u njima nema putnika”, kaže Simović. “Nadam se da će do kraja godine svi radovi u stanici biti okončani.”

Brzu prugu od Novog Sada do granice sa mađarskom, uključujući i rekonstrukciju novosadske železničke stanice, gradi kineski konzorcijum “China Railnjay International” i “China Communications Construction Company”, koji je angažovao podizvođače iz više srpskih firmi.

Pored kampa koji su Kinezi izgradili kod Ranžirne stanice u Novom Sadu na početku radova, u međuvremenu je otvoren još jedan na Sajlovu, na kom se lageruju materijal, železnički pragovi, šine, tucanik… Biće to baza u kojoj će oni sklapati šinska polja i odatle distribuirati duž trase koju grade.

Pruga Novi Sad – Subotica duga je 108 kilometara. To je treća deonica pruge za velike brzine od 200 km/sat od Beograda do granice sa Mađarskom. Prvu, od Stare Pazove do Novog Sada od 40,4 kilometra izgradila je ruska kompanija “RŽD Internešnel”, a drugu od Beograda do Stare Pazove isti kineski konzorcijum koji je zadužen i za poslednji deo prve brze pruge u Srbiji.

Na čitavoj trasi od Novog Sada do Subotice u jeku su radovi. Prema projektu, od Novog Sada do Subotice treba da bude podignuto 58 novih objekata:

30 nadvožnjaka, 13 podvožnjaka, pet galerija, kao i po dva pešačko-biciklistička pothodnika i potporne konstrukcije uz galeriju. Biće izgrađena dva vijadukta – u Vrbasu dug 1.465 metara, a u Malom Iđošu od pola kilometra, kao i četiri mostovske konstrukcije preko kanala Dunav-Tisa-Dunav.

Osim u Novom Sadu, projektom je predviđena rekonstrukcija još osam železničkih stanica – u Sajlovu, Kisaču, Stepanovićevu, Zmajevu, Bačkoj Topoli, Žedniku, Naumovićevu i Subotici, dok će Rumenka, Vrbas i Lovćenac dobiti nove stanične zgrade.

Vrednost radova je 1,16 milijardi dolara, a rok za završetak kraj 2024. godine.

Izvor: Dnevnik.rs/Zorica Milosavljević
Foto: Dnevnik.rs/S. Šušnjević