Početna Gradske teme Šest decenija od poslednje vožnje novosadskog tramvaja

Šest decenija od poslednje vožnje novosadskog tramvaja

0

Tramvajski saobraćaj u Novom Sadu ugašen je pre 60 godina, a od svih kola koja su prevozila Novosađane, ostala su samo jedna u vlasništvu Muzeja Grada Novog Sada.

Tramvaj broj 13 marke “ganc”, sa tablicom Temerinski put – Futoški put, jedini je preostao od tramvaja koji su nekada saobraćali Novim Sadom.

Na Petrovaradinsku tvrđavu prvi put je stigao 1978. godine, gde je bio izložen kao muzejski eksponat. Međutim, kola su postepeno urušavana, skidani su delovi, pa je doneta odluka da se premeste u Gradsko saobraćajno preduzeće. Tramvaj je tamo bio restauriran, ali je od tad vreme ponovo učinilo svoje.

Istoričarka Agneš Ozer, koja je pisala o tramvajskom prevozu u Novom Sadu, kaže za 021.rs da je postojalo nekoliko ideja kako da se sačuva poslednji novosadski tramvaj.

Uvek je bilo pitanje da li tramvaj uneti u zgradu ili ne? To bi bilo lepo, ali bi to bilo moguće da se uradi da Muzej Grada ima veliku zgradu sa stalnom postavkom o istoriji Novog Sada. Onda bi imalo smisla napraviti rekonstrukciju novosadske ulice iz 1911. godine kada kreće prvi tramvaj u Novom Sadu“, priča naša sagovornica.

Jedna od ideja koja je potekla iz Muzeja bila je i da poslednje novosadsko vozilo koje se kretalo na šinama bude izloženo na početku Dunavske ulice. To bi bilo i prirodno, s obzirom na to da su tuda tramvaji prolazili. Međutim, do toga nije došlo.

Navodno je za obnovu poslednjeg tramvaja u Novom Sadu bilo zainteresovano i jedno privatno preduzeće. Evidentno je da do renoviranja nije došlo, pa i dalje nije poznato kakva sudbina čeka tramvaj sa brojem 13.

Na Đurđevdan, 6. maja, napuniće se tačno šest decenija otkad je odvozana poslednja vožnja tramvajem u Novom Sadu. Istorija ovog prevoza u najvećem gradu Vojvodine je interesantna.

To je bio veliki bum i veliki iskorak za Novi Sad, jer je 1910. godine bilo razgovora da li uvesti konjski tramvaj ili ne, na koji način regulisati javni gradski prevoz. Došlo se do zaključka da je najbolje da to bude električni tramvaj, ali preduslov uopšte za pokretanje električnog tramvaja bilo je otvaranje ‘Električne centrale’. Sam grad Novi Sad nije imao taj novac da pokrene sve to, pa je ‘Električni DD’ iz Budimpešte napravio koncesiju sa gradom. Grad je dao teritoriju, svoje ulice i nekretninu, a ‘Električni DD’ postavio šine“, objašnjava Ozer za 021.rs.

Izvor: 021.rs
Foto: Wikipedia/Ferenc József tér.