Početna Gradske teme Sve manje građana koristi gradski prevoz u Novom Sadu

Sve manje građana koristi gradski prevoz u Novom Sadu

0

GSP je prošle godine rashodovao samo pet starih autobusa, a iako ima još mnogo vozila za rashod, ona su i dalje saobraćala ulicama Novog Sada jer 2018. godine nije kupljen nijedan novi autobus.

U izveštaju o poslovanju GSP za prošlu godinu, koji će se naći pred odbornicima Skupštine grada narednog utorka, nadležni u preduzeću kažu da su poslovali u gubitku i to od 202 miliona dinara.

Ukupan ostvareni prihod je za celu prošlu godinu bio 2,9 milijardi dinara i niži je od onoga što je preduzeće planiralo za 11 odsto. Ukupni rashodi su bili 3,1 miljardu dinara i pet odsto su niži od planiranih rashoda. Preduzeće duguje dobavljačima, uglavnom za gorivo, te ne uspeva ni da zadrži likvidnost.

GSP je raspolagao u toku godine sa 267 autobusa. Od toga je 191 solo autobus, 71 zglobni i pet malih autobusa, a kojima je ukupno prevezeno nešto više od 81 milion putnika. U odnosu na planove iz prethodne godine, to je još jedno smanjenje broja korisnika novosadskog javnog prevoza. Takođe, autobusi su prešli nešto više od 15 miliona kilometara, što je manje od planirane kilometraže za prošlu godinu.

Na ulicama grada je svakog radnog dana planirano da, dnevno, prevoz obavlja najviše 218 autobusa. Kako preduzeće nije imalo dovoljno ispravnih autobusa, niti dovoljno vozača, svakog dana je prevoz obavljalo u proseku 204 vozila.

Ipak, preduzeće je uspelo da potroši više goriva za prevoz od onoga što je predvidelo. Istovremeno je potrošilo manje prirodnog gasa od planirane količine.

Gradski prevoznik je od Grada u 2018. godini dobio 461,4 miliona dinara, od čega su 350 miliona tekuće subvencije za nabavku goriva, a 111,4 miliona je namenjeno za kapitalne subvencije za nabavku autobusa i otkup sedam zglobnih niskopodnih autobusa na dizel gorivo, nabavljenih putem lizinga 2016. godine. Novi autobusi nisu nabavljeni jer su dobavljači odustali od posla.

Sve ovo su rezultati rada GSP, uz činjenicu da je cena pojedinačne karte početkom 2018. godine porasla za 10 dinara – sa 55 na 65 dinara. Ipak, preduzeće se žali na linijske taksiste koji im “kradu” putnike.

“Uslovi koji vladaju na tržištu prevoza putnika izuzetno su teški. Poseban problem predstavlja ‘siva ekonomija’ u ovoj delatnosti. Veliki broj taksi prevoznika, koji se zaustavljaju na stajalištima radi prijema i iskrcavanja putnika, ometaju normalan i bezbedan rad u javnom gradskom i prigradskom prevozu putnika. Pored ometanja vozila javnog prevoza, ovaj vid prevoza, zahvaljujući neadekvatnoj kontroli i nadzoru, uzima i značajan prihod, što ima za posledicu smanjenu mogućnost unapređenja i razvoja ovog vida prevoza”, navode u GSP-u.

Kako je poznato, GSP je prošle godine, od oktobra do kraja decembra, testirao novu liniju Novi Sad – Vrdnik, koja je uvedena po zahtevu peticije građana. Međutim, ova linija se GSP-u pokazala kao nerentabilna, te je ukinuta. Do Vrdnika je, iz Novog Sada, moguće doći samo taksijem.

Linija koja se, po svemu sudeći, pokazala isplativom je 51a i 51b, koja spaja Sajlovo i Veternik.

U preduzeću priznaju i da se u poslednje vreme smanjuje kvalitet usluge prevoza jer vozači masovno odlaze. Inače, preduzeće je prošle godine napustila 91 osoba zaposlena na neodređeno i 108 ljudi zaposlenih na određeno.

“Cilj preduzeća je da se postigne takav nivo kvaliteta po kojem bi preduzeće bilo prepoznatljivo i uzor za sva preduzeća iste delatnosti, u zemlji i šire. Navedeno u 2018. godini nije bilo moguće realizovati pošto je bilo problema sa vozilima i nedostatkom vozača, jer je velik broj vozača, a i deo mehaničara, napustilo Preduzeće i otišlo da radi u inostranstvo. Takođe, povećao se i broj vozača koji su koristili bolovanje. Zbog odlaska vozača i mehaničara, moralo se tražiti odobrenje nadležnih organa za prijem vozača i mehaničara”, navode u GSP i dodaju da je plata ista godinama unazad zbog zabrane povećanja zarada, ali je u 2018. godini zaposlenima isplaćeno malo više usled prekovremenog rada.

Iako namerava već godinama unazad, GSP ni prošle godine nije uveo novi sistem naplate prevoza jer za to nije imao novca.

Preduzeće u izveštaju ističe da je problem što ne može samostalno da utiče na određivanje cene karte prevoza koja je, kako kažu, neekonomična. Skreću pažnju i da je veliki broj korisnika povlašćenih kategorija prevoza (oni su i najveća kategorija korisnika usluga gGP), te da je i velik broj izdatih đačkih, studentskih i radničkih karata. Konkretno, ima blizu 38.000 korisnika povlašćenih karata, oko 15.000 korisnika đačkih i studentskih karata sa popustom većim od 60 odsto i oko 19.000 korisnika radničkih karata.

Iako se preduzeće žali na neekonomičnu cenu karte za prevoz i veliki broj povlašćenih karata, GSP je najveći poslovni prihod ostvarilo upravo u prodaji karata – čak procenat veći od planiranog prihoda. U GSP dodaju da se uzima manje mesečnih markica, kao i da su neki ugovori prevozi otkazani – konkretno, nekoliko polazaka otkazala je firma “Lear” za svoje zaposlene.

Inače, GSP u svom izveštaju o radu za 2018. godinu faktički potvrđuje da nije bilo u stanju da poštuje red vožnje, o čemu je 021 pisao krajem prošle godine. Veliki broj vozača koji su napustili preduzeće tada nije bilo navedeno među razlozima propuštanja redovnih polazaka GSP-a.

Novosadski prevoznik će se ove godine, prema svemu sudeći, ponoviti novim autobusima. Detaljnije o tome čitajte OVDE.

Izvor: 021
Foto: Pixabay