Početna Gradske teme Urbanisti na delu Telepa predlažu zgrade i do osam spratova

Urbanisti na delu Telepa predlažu zgrade i do osam spratova

0

Planom generalne regulacije opštegradskog centra južno od Futoškog puta, koji je na javnom uvidu do 1. februara, obuhvaćen je severozapadni deo Telepa, između Futoškog puta, Bulevara patrijarha Pavla i ulica Koči Ivana, Drvarske, Ilirske, Panonske, Vršačke i Bogdana Šuputa.

Urbanisti su to područje namenili za poslovanje i stanovanje, odnosno predviđena je gradnja opštegradskih i linijskih i centara i stambenih zgrada, s tim da se visina objekata kreće od prizemlja do osam spratova. Od ukupno planom obuhvaćenih 19,10 hektara, osam je namenjeno višeporodičnom stanovanju, 4,5 hektara izdvojeno je za poslovanje, dok su na oko sedam hektara saobraćajne površine.

Tranformacija Telepa počela je devedesetih godina prošlog veka kada su bašte pretvarane u građevinske parcele, a u prvoj deceniji novog milenijuma na mestima starih kuća počela je gradnja stambenih zgrada. Stanogradnja je intenzivirana izgradnjom Bulevara patrijarha Pavla, gde porodičnih kuća danas gotovo da i nema.

Dalja rekonstrukcija prostora nastavlja se i u planu na uvidu uz, kako je navedeno, obogaćivanje sadržaja opštegradskih centara duž Bulevara, delom Futoškog puta, Vršačke i Subotičke ulice i tradicionalnog centra Telepa, oko ulica Ćirila i Metodija, Vatroslava Jagića i Petefi Šandora. Završetak procesa izgradnje uslužnih sadržaja i postepena rekonstrukcija privrednih prostora usmerena je na Futoški put, koji predstavlja zapadni ulaz u grad, dok je rekonstrukcija porodičnih objekata i izgradnja novih planirana duž ostalih saobraćajnica.

Urbanisti podsećaju da je obuhvaćeno područje nekada bilo radna zona Zapad, koja je formirana GUP-om iz 1963. godine. U prošlosti su tu, uz porodično stanovanje, realizovani kompleksi preduzeća “Grafika”, “Novitet”, “Minakva”, Livnica “23. oktobar”, “Gepard”…

“Proces svojinske transformacije ostavio je traga i na ovom prostoru, te su mnogi privredni kompleksi ostali zapušteni ili pak delatnost obavljaju u znatno manjem obimu”, konstatovano je u tekstu plana.

Primarnu uličnu mrežu na obuhvaćenom prostoru čine Futoški put i Bulevar patrijarha Pavla, koji su prema rangu saobraćajnica magistrale, kao i ulice Ilariona Ruvarca i Vršačka, koje pak spadaju u glavne saobraćajnice.

Opštegradski i linijski centri planirani su uz Futoški put i uz deo Bulevara patrijarha Pavla, uz uslov da funkcijom, sadržajima, oblikovanjem unaprede funkcionisanje urbanih celina u kojima će se nalaziti, ali i grada u celini. U okviru tih centara su planirani poslovni, trgovinski i uslužni objekti, zgrade javnih službi, kao i višeporodičnog stanovanja, za koje je karakteristično učešće vanstambenih sadržaja u prizemljima objekata. Planirana spratnost građevina u zoni opštegradskog centra je od prizemlja do osam etaža (P do P+8). Pojedini poslovni objekti u takvim kompleksima (banke, administrativni objekti različitih kompanija, osiguravajuće kuće, hoteli i sl.), kako je objašnjeno, mogu imati ulogu prostornih repera, što podrazumeva veću spratnost.

Višeporodično stanovanje sa elementima linijskog centra urbanisti su predvideli uz Bulevar patrijarha Pavla, a visina objekata kreće se od prizemlja do osam spratova. Poslovni sadržaji mogući su u prizemlju, u delu ili pak celom objektu.

Uz Ulicu Koči Ivana planirano je višeporodično stanovanje srednjih gustina, što podrazumeva zgrade do tri sprata, dok je poslovanje, s elementima linijskog centra, predviđeno u blokovima između Futoškog puta i Ulice Melhiora Erdujheljija. Izgradnja poslovnih objekata, uz mogućnost stanovanja do 40 odsto bruto razvijene površine, može biti realizovana na parcelama veličine najmanje 2.000 kvadratnih metara, a dozvoljena je spratnost do osam etaža, u slučaju da objekat ima ulogu prostornog repera.

Kada je reč o saobraćajnoj infrastrukturi, planirano je proširenje Vršačke ulice, gde su predviđene četiri saobraćajne trake, biciklistička staza i trotoari, kao i Ulice Ilariona Ruvcarca koja će uz četiri trake imati trotoar. Proširenje regulacije predviđeno je i u ulicama Koste Abraševića, Kiš Ernea i Koči Ivana gde su planirane dve saobraćajne trake, trotoari i kosi parkinzi, dok je uz Futoški put predviđena režijska saobraćajnica.

Kako se može primetiti, zelenilo je planirano uglavnom kao deo saobraćajnih površina i oko objekata, i to na najmanje 30 prostora, s tim da će drvored na Futoškom putu, ali i onaj na Bulevaru patrijarha Pavla biti sačuvani.

Novi Sad na raskrsnici puteva

“Pored beogradske aglomeracije, Novi Sad predstavlja gradski centar najvišeg stepena urbanizacije u Srbiji. Svojim geografskim položajem, na raskrsnici važnih međunarodnih puteva, saobraćajnim vezama, razvijenim sadržajima, Novi Sad ima velike potencijale za razvoj kao makroregionalni centar u okviru šireg gravitacionog područja. Urbani razvoj grada neophodno je zasnivati na komparativnim prednostima planskog područja i realno sagledanim potencijalima, koji proističu iz njegovog geostrateškog položaja i raspoloživih prirodnih i stvorenih vrednosti. Usled razvoja i širenja grada dolazi do potrebe za formiranjem novih centara, jer u savremenom gradu sve češće dolazi do ukidanja podela na centar i periferiju”, navode gradski urbanisti u teksu plana na uvidu.

Izvor: Dnevnik.rs/J. Vukašinović
Foto: UGZI Novi Sad