Početna Kultura Ana Karenjina: između greha i morala – Baletska premijera 14. maja u...

Ana Karenjina: između greha i morala – Baletska premijera 14. maja u SNP-u

Književna dela stvorila su mnoge priče o ljubavi, bolu, patnji, borbi, rezignaciji. Te priče su toliko jake da ih prepričavaju generacije i generacije. Jačina ljubavi koju su uspeli da prikažu pojedini pisci živi i dalje kroz potonja pokolenja. Jedna od tih priča je svakako Tolstojeva priča o Ani Karenjini i grofu Vronskom. Njihova ljubav je bila toliko velika da je uništila oboje.

Ali ta velika, večna književna ljubav, decenijama inspiriše umetnike van književnog kruga. Toliko da će je Balet Srpskog narodnog pozorišta sada ispričati pokretom i to iz imaginarijuma čuvenog koreografa Krunislava Simića. Premijera je zakazana za 14. maj na sceni „Jovan Đorđević“.

„Naša Ana Karenjina je rastrzana. Ona je rastrzana između porodice i obaveze i ljubavi koja joj se otvara. Rastrazana između dva čoveka. Na tu rastrzanost se mi fokusiramo sve vreme. To je priča koja je, verujem, aktuelna i danas, kada svaka žena u makar jednom momentu mora da bira, mora da bude rastrzana između karijere i porodice, između dvoje ljudi, između dostižnog i nedostižnog,” objašnjava Simić.

Ovo će biti prva velika baletska premijera ove godine. Reč je o baletskom klasiku koji, prema rečima direktora Baleta Srpskog nardnog pozorišta, Tonija Ranđelovića, nedostaje baletskom opusu ovako velike institucije.

„Ana Karenjina je veliko delo. To je predstava koju na svom repertoaru mora da ima svaka velika kuća, sa ansamblom kakav ima naš teatar. Prošle godine, iskoračili smo modernim baletom kakav je Madam Baterflaj, ali i sa apsolutnim domaćim biserom kakva je Ohridska legenda. Ovoga puta pričamo jednu raskošnu priču”, ističe Ranđelović.

Ideja koreografa je da na scenu u potpunosti prenese Tolstojevu priču o ljubavi, napuštanju, strasti, izdaji, ostrašćenosti koje, u vrtlogu agonije i ekstaze, vode do potpunog uništenja, ne samo Ane, nego i svih koji je okružuju.

Kostimi koje kreira kostimograf Mirjana Stojanović Maurič u stilu su epohe koju roman opisuje, ali donekle osavremenjen, tek toliko da bi neometano pratili pokrete igrača. Osim koreografije i režije Krunislav Simić pravi izbor muzike i piše libreto. Dirigent je Mikica Jevtić, scenograf predstave je Saša Senković, kostimografkinja Mirjana Stojanović Maurič, dizajner svetla Marko Radanović, a u glavnim ulogama su prvaci Baleta Srpskog narodnog pozorišta – Ana Đurić u ulozi Ane Karenjine i Andrej Kolčeriu kao mladi oficir Aleksej Vronski. Asistentkinja koreografa je Oksana Storožuk, baletska pedagškinja je Ala Širkevič.

U predstavi nastupaju i solisti i ansambl Baleta i Orkestar Srpskog narodnog pozorišta.

Malo je ljudi koji nisu upoznati sa čuvenom uvodnom linijom Tolstojevog tragičnog remek-dela: „Sve srećne porodice liče jedna na drugu, svaka nesrećna porodica, nesrećna je na svoj način.“ U ovom slučaju takav je balet – neponovljiv. Karte su u prodaji na Blagajni Srpskog narodnog pozorišta.

Autor: NSHronika.rs
Foto: SNP – V. Veličković