Početna Kultura Bertolučijevi „Sanjari“ prikazani u prepunom „Domu b-612“

Bertolučijevi „Sanjari“ prikazani u prepunom „Domu b-612“

0

???????????????????????????????

Sinoć je u prostorijama Udruženja „Dom b-612“ u Jevrejskoj 9 otvoren ciklus filmova i pratećih diskusija „O slobodi: Duh ’68.“ projekcijom ostvarenja Bernarda Bertolučija „Sanjari“.
Prostor Udruženja bio je tesan da primi sve ljubitelje sedme umetnosti koji su želeli da vide film – ni sve stolice u lokalu, uključujući i barske, nisu bile dovoljne, zbog čega su neki od gostiju projekciju posmatrali stojeći, a pojedini entuzijasti čak i čučeći. Neočekivano velik broj posetilaca iznenadio je i same organizatore, što potvrđuje i predsednik Udruženja Marko Vuksanović.

Prijatno smo iznenađeni odzivom gostiju, a pogotovo profilom ljudi koji su došli da pogledaju film, budući da je prilično „sladunjav“ u poređenju sa ostalim naslovima koje smo uvrstili u ovaj ciklus – rekao je Vuksanović.

On je istakao da je osnovna zamisao ovog serijala pre svega da mladim ljudima pruži priliku da se upoznaju sa filmovima koji su nastajali uoči, za vreme i neposredno nakon studentskih protesta u Evropi 1968. godine, da se pokrene diskusija o značenju događaja koji su se te godine odigrali, kao i da se učesnici diskusije kritički osvrnu kako na prikazane filmove, tako i na pomenute događaje.

???????????????????????????????

Ciklus smo započeli „Sanjarima“, sledeće nedelje nastavljamo ga „Vikendom“, ozbiljnijim filmom koji će otvoriti diskusiju o nekim radikalnijim idejama koje su zastupali „šezdesetosmaši“, a nakon toga videćemo i „Kineskinju“, koja se ozbiljnije bavi vrlo sličnim temama koje smo videli i u večeras prikazanom ostvarenju – eskapizmom i infantilnošću generacija koje su vodile revoluciju, jer je konsenzus da su ljudi koji su učestvovali u protestima u Parizu većinom deca iz privilegovanih društvenih slojeva. Uslediće još i projekcije filmova „If…“ Lindzija Andersona i „Mlad i zdrav kao ruža“ Jovana Jovanovića – najavio je Vuksanović.

Bertolučijevi „Sanjari“ polarizovali su 2003. godine zapadnu filmsku kritiku. Pokojni Rodžer Ibert, jedan od najcenjenijih američkih filmskih kritičara, filmu je dao najvišu ocenu i istakao kako je u njemu probudio vrlo živa sećanja na vreme koje je proveo u Parizu proleća 1968, nazvavši Bertolučija „jednim od najvećih filmskih slikara“.

Nasuprot njemu, ugledni kritičar Džonatan Rozenbaum okarakterisao je ovo ostvarenje kao revizionističko, budući da je scenarista Žilber Ader, ujedno i autor romana na osnovu kojeg je ono snimljeno, u saradnji sa Bertolučijem izbacio nekoliko značajnih elemenata zapleta za potrebe ove adaptacije, kritikujući pritom i njihovo „gotovo degradirajuće oslanjanje na svaki američki kliše o Francuskoj koji postoji“.

???????????????????????????????

Nakon projekcije usledio je razgovor o filmu, kao i o protestima u Parizu, u čije vreme je i smeštena radnja „Sanjara“. Posle kratkih uvodnih izlaganja Vuksanovića, Siniše Popovića i Borisa Malinovića, publika se aktivno uključila u diskusiju, koja je trajala gotovo puna dva sata.

Osim o pomenutim temama, povela se uzavrela debata o talasu revolucionarnih pokreta u Evropi, ideologiji i politici. Polemika se ubrzo proširila i na krah socijalizma u istočnoj Evropi i posledice koje se i danas osećaju, a bilo je reči i o studentskim protestima u našoj zemlji tokom proteklih nekoliko godina. Razgovor se nakon završetka zvaničnog dela programa nakratko nastavio i u dvorištu ispred „Doma b-612“.

Ciklus „O slobodi: Duh ’68.“ trajaće još četiri nedelje. Projekcije i diskusije održavaće se svakog četvrtka u 20 časova. Ulaz je slobodan, a tehničku podršku pruža „Culture Exchange“.

???????????????????????????????

Autor: Radovan Sekulić