Početna Kultura Industrijsko nasleđe Velikog Limana kao inspiracija mladim umetnicima iz St. Poltena

Industrijsko nasleđe Velikog Limana kao inspiracija mladim umetnicima iz St. Poltena

Četvorodnevno otvaranje Kaleidoskopa kulture u Novom Sadu, od 2. do 5. septembra, obeležiće nesvakidašnja izložba „Materija kroz vreme. Pesak, drvo, kamen i metal u eri digitalizacije“. Ovu izložbu specifičnu za lokaciju i trajni performans predstaviće studenti i mladi umetnici iz St. Poltena, pod mentorstvom profesora Markusa Vintersbergera, kroz partnerstvo umetničke galerije iz St. Poltena – Landhausgalerie Ausstellungsbrucke.

Šest umetnika će se, kroz šest umetničkih instalacija, približiti prostoru Kreativnog distrikta na nekadašnjem Velikom Limanu. U Objektu 13 (Biro), eksperimentišući sa materijalima koji definišu ovu lokaciju – pesak, drvo, kamen, metal, ovi umetnici proći će kroz kapije fikcije, te rekonstruisati ideju iz postojećih materijala u odnosu na pokretne slike, znakove, tekstove i zvukove u obliku digitalnih tragova.

Jedna od šest instalacija u okviru izložbe „Materija kroz vreme. Pesak, drvo, kamen i metal u eri digitalizacije“ biće VR instalacija „Prostor leti nerealnе stvari“ koja započinje putovanje kroz vreme i prodire u delove sećanja naizgled realnog prostora, kolektivno postižući prostorno-vremensku beskonačnost. Kroz ovu instalaciju umetnica Džanin Šir-Erb i Ketrin Spet, digitalni podaci postaju jedini opipljiv medij za preuzimanje zaboravljenih priča i skrivenih mesta. Poput mreže koja je nevidljiva, ali je uvek tu, umetničko delo vodi u narativ o digitalnim udruženjima i u veze sa vanzemaljskim mestom, koji su predvođeni digitalnim „I“ – mašinskom inteligentcijom.

Kristijan Mank, umetnik čije veštine prodiru u generativnu umetnost, obeležiće Kreativni distrikt sa čak dve svoje interaktivne instalacije. „Slojevi pustinjskih predela“ stvaraju apstraktnu kompoziciju između analognih i digitalnih pustinjskih predela. Granulasti materijal peska pomešan je sa oblicima koji se kreću i formama digitalnih piksela, a koje će posetioci imati priliku da slažu. „Kinekt instalacija“ predstavlja korisnika koji je zarobljen i transformisan u sopstveni memorijski tok koji postepeno nestaje. Ovaj tok je kontrolisan od strane korisnikovog 3D nacrta i meša se sa materijalom koji je napravljen tokom istraživanja projekta.

U trajnom performansu Prostori koji se ukrštaju, koreografkinja i profesorka plesa Andrea Nagl u fizičkoj je interakciji sa materijalima poput kamena, drveta, metala i kablova i na taj način ona se upisuje u pronađeni prostor. U tekućem procesu razmene, nastaje trajna promena postavke, objekat, telo i arhitektura postaju pokretna koreografska slika.

„Mekane školjke“ predstavlja instalaciju u realnom vremenu mladog umetnika Tomasa Vagensomerera, koju sam umetnik opisuje kao vodeni park u video-igri u kojoj posmatrač šeta po vodi. „Da li mogu da zaronim u vodu koju ne osećam?“ – postavlja pitanje umetnik, te publici obećava izuzetno zanimljivu psihološku igricu.

Umetnik i profesor Markus Vintersberger, u okviru projekta „Rekonstrukcije“ prikuplja podatke o prostoru nekadašnjeg Velikog Limana, kao što su slike, video, 3D podaci, tekst, zvuk, koji predstavljaju osnovni materijal za umetnički postupak. Kao vizuelna arhiva, tako sakupljene digitalne informacije automatski formiraju šablon digitalnih informacija, otkrivajući mrežu uspomena u formi kratkih referenci: spajanje činjenica. Neraskidiv princip ovog dela su digitalni kolaž i proces montaže, interpretacija i druženje odvijaju se klikom na linkove. Fizički svet izgrađen je od materije, a virtuelni svet reflektuje njegovo pamćenje. „Rekonstrukcije“ prenose pamćenje u pokretnu virtuelnu sliku

Izložba „Materija kroz vreme. Pesak, drvo, kamen i metal u eri digitalizacije“ rezultat je saradnje između dva grada – Novog Sada, Evropske prestonice kulture za 2022. godinu, i St. Poltena, koji se kandidovao za ovu titulu za 2024. godinu. Jedan od rezultata ove saradnje je razmena umetnika, pa će tako i srpski umetnici imati priliku da izlažu u ovom važnom privrednom i kulturnom središtu Donje Austrije. Mladi umetnici iz St. Poltena ovog puta razradili su temu industrijskog nasleđa i Velikog Limana pod mentorstvom profesora Markusa Vintersbergera, dok će tri novosadske umetnice – slikarka Sara Masnikosa sa projektom Outside, such a lonely placе, vizuelna umetnica Jelena Gajinović sa projektom Lost landscape, kao i vizuelna umetnica Andrea Kovačević sa projektom Collage Lab, imati priliku da izlažu u pomenutoj umetničkoj galeriji u St. Poltenu. Izložba će biti otvorena 1. septembra, a njihove radove austrijska publika će moći da pogleda do 3. oktobra. Tri mlade umetnice predstaviće diverzitet u pristupu i raznolikost stilova koje Akademija umetnosti u Novom Sadu neguje.

Četiri dana otvaranja Kaleidoskopa kulture u Kreativnom distriktu, na prostoru Velikog Limana, predstavljaće uvertiru u pet nedelja Kaleidoskopa kulture, od 2. septembra do 8. oktobra. Kroz pet umetnosti – arhitekturu, književnost, vizuelnu, primenjenu i izvođačku, programi će biti održavani širom Novog Sada, pružajući posetiocima priliku da izaberu i stvore sopstveni kaleidoskop kulture.

Na otvaranju Kaleidoskopa kulture novosadskoj publici biće predstavljen nacionalni paviljon jedne od najvažnijih evropskih institucija za nove medije, Ars Elektronike iz Linca, na kojem će izlagati predstavnici novosadske Akademije umetnosti. Publika će imati prilike da uživa i u Filmskom festivalu „Obnova“, predstavama u okviru INFANT-a i brojnim drugim sadržajima, koji će biti najavljeni u narednim nedeljama.

Foto: Promo