Početna Kultura Karmen pred novosadskom publikom – Ako je cena život, nije ljubav. Radi...

Karmen pred novosadskom publikom – Ako je cena život, nije ljubav. Radi se o glavi

0

Posle punih 25 godina, opera Karmen, Žorža Bizea, 30. septembra biće premijerno izvedena pred novosadskom publikom na sceni „Jovan Đorđević“. Opera koja i 175 godina od svog nastanka fascinira, otvara pitanja i preispituje društvene norme, postaviće i nove operske standarde kada je reč o scenskom izvođenju u Novom Sadu.

Uz gotovo dvesta ljudi u horu i orkestru, uz soliste, balet i veliki broj statista, ono na šta je kolektiv Srpskog narodnog pozorišta posebno ponosan je Dečiji hor na čelu sa Vericom Pejić, koji će svoju debitantsku ulogu imati upravo u ovoj postavci. Sem toga, za Pozorište je ovo prilika da se kroz izazov pokaže napredak operskog anasambla.

„Karmen je jedna od najpopularnijih opera na svetu. Operski repertoar najstarijeg nacionalnog teatra apsolutno mora da ima ovakvo delo. Naš zadatak je da kroz umetnost otvaramo pitanja koja su bitna za jedno društvo. Pored toga, što je publika voli, njena tematika je uvek aktuelna: Borba za slobodu. Kao što glavna junakinja na kraju opere kaže: Slobodna sam se rodila, slobodna ću umreti! Uz to, tehnički i umetnički zahtevi ovako velike opere nama daju priliku da pred sebe postavimo novi izvođački izazov”, objašnjava Sanda Milankov, direktorka Opere Srpskog narodnog pozorišta.

Opera Karmen pred novosadskom publikom oživljava u režiji Ozrena Prohića, gostujućeg reditelja iz Hrvatske. Smelo i uzbudljivo, Ozren otvara vrata operi iz 19. veka i daje joj priliku da nastavlja da podstiče na razgovor i dvesta godina kasnije.

„Danas kada pričamo o režiji opere, možemo pričati o spektaklu, kulturnoj reprodukciji, nekakvim atrakcijama, ali kao i u pozorištu generalno, najbitnije je osetiti vibraciju sa vremenom u kom se radi. Bitno je osetiti titraje  savremenosti i onda  opera i u muzičkom, i dramskom čitanju postaje zanimljivija. Ne volim da pričam u pozorištu o modernosti i aktuelnosti. Možemo da pričamo o klasici a sigurno da pokušavamo uvek da napravimo aktuelne i nove trendove. Zato teatri i postoje”, priča reditelj, Ozren Prohić.

Danas stvaraoci u celom svetu kroz različite umetničke oblike gledaju nijanse i možda nerazvijene strane lika Karmen da bi ispričali svoje priče, pa je tako u poslednjoj deceniji ovo opersko delo dobilo različite interpretacije glavnog motiva, dovodeći je u ravan sa nekim od najaktulenijih globalnih tema, a u vezi sa položajem žene u savremenom društvu. O sudbini Karmen odlučuju muškarci koje ona odabere, a želja da bude večno slobodna košta je života. Ova fatalnost je ono što tragičnu priču čini tako scenski privlačnom, iako to nije aktivistička opera.

„Operska perspektiva je time više važnija kada sagledamo vreme u kom je opera napisana, a ni do danas se nije puno promenilo. Ne radi se samo o ženskoj perspektivi, radi se o  perspektivi drugog. O perspektivi autsajdera koji pokušavaju da se izbore za sopstvenu egzistenciju i slobodu i biraju slobodu, pa makar bili i mrtvi”, dodaje Prohić.

Da je Karmen opera o nepristajanju na nametnuta pravila, o pravu na život, o hrabrosti, drskosti, smelosti, suglasan je i dirigent, maestro Aleksandar Kojić. Raskošna, fatalna, neodoljiva i najvoljenija opera svih vremena.

„Dugovečnost opere Karmen leži u danas popularnim numerama koje je čine, iako to nije bio slučaj na njenoj praizvedbi. Ono što je Bize izveo tada – priču o čvrstom ženskom karakteru, priču o ženi koja ide u smrt jer radi ono što ona hoće i oseća, kontra svih društvenih normi, to je bilo šokantno za ondašnju publiku. Za nas je ona danas hrabra žena. Dakle, ovo je i dramaturški i muzički dugovečna opera”, tvrdi Kojić.

Najstarije pozorište u Srbiji hrabro postavlja na scenu ovo delo stavljajući u centar ženu, onu po kojoj opera i nosi ime, Karmen, ženu koja veruje u sudbinu, dok istovremeno uzima život u svoje ruke, vrelog temparamenta, a hladnog srca, uverenje da se slobodom ne trguje, iako je spremna da je skupo plati.

Karmen je opera, ona u kojoj slobodna rođena, slobodna mre. Jer,ako je cena život, nije ljubav – RADI SE O GLAVI.

Opera Karmen, premijerno će biti odigrana 30. septembra na sceni Jovan Đorđević. Prva repriza planirana je 3. oktobra. Karte su u prodaji na blagajni Srpskog narodnog pozorišta.

Autor: NSHronika.rs
Foto: SNP / Promo