Početna Kultura U „Hotelu Kosovo“ sve se plaća „Mister dolarom“

U „Hotelu Kosovo“ sve se plaća „Mister dolarom“

0

HotelKosovo-BLU_002

Sinoćno Pozorijansko veče, obeležilo je pokušaj detabuizacije „najskuplje srpske reči – Kosovo“ dramskim sredstvima predstavom Narodnog pozorišta (NP) u Prištini, Srpske drame sa sedištem u Gračanici i grotesknim slikanjem ideje „kako novac pravi čoveka“, iskazanim Nušićevom komedijom „Mister dolar“ u izvođenju subotičkog Nepszinhaza.
Reklo bi se, po utiscima publike i Sterijanaca, da je to bilo veče u kome se u „Hotelu Kosovo“ sve moglo platiti „Mister dolarom“, ako je moguće ironizovati na metaforičan način, šestu večer, Sterijinih igara.

HotelKosovo-BLU_019

Naime, kadgodnji novosadski đak iz klase Branka Pleše, reditelj i dramaturg predstave „Hotel Kosovo“, Nenad Todorović, čija se predstava našla iz nemuštih ili tabuizirajućih razloga van glavne selekcije ovogodišnjeg Pozorja, označena kao „poseban gost festivala“, duboko i farsično je problematizovala brojna pitanja sa kojima se suočavaju narodi i živalj koji je „pretekao“ u postkonfliktnom regionu. Žanrovski je rešavajući kao mjuzikl,Todorović je u 29 fragmentarnih slika koje ispisuju svu tragediju života izbegličkog povratnika na Kosovo, nakon 15 godina od ratnog konfikta otvorio lepezu tabu tema i prizora iz „kosovskog života“: beskrupuloznosti politikantskih foliranata na srpskoj i albanskoj strani, medijskih manipulacija vezanih za temu života povratnika na Kosovu, huškanja srpskih akademika i albanskih komandanata, tzv.srpskih patriota koji se vulgarno, stihoklepački busaju o grudi na pomen „svete srpske zemlje“, preko pozerskih predstavnika međunarodnih nevladinih organizacija, američke hipokrizijske vlasti i uprave, albanskih vojskovođa koji guraju svoje vojnike u sigurnu smrt,itd…Bolna i vrlo friška tema prapočetka i „događanja naroda“ raznih na ovaj način, predstavom NP, Srpske drame u Gračanici, podignuta na nivo svojevrsne pesme o „izbrisanom čoveku“ (koji nije dostojan ni da poseduje ličnu kartu u vlastitoj državi!,dočim nigde važeća izbeglička dokumenta) jeste i svojevrsni memento mori „o iščezavanju jedne ozbiljne i velike civilizacije,kakva je bila srpska“, ocenio je sam reditelj.

HotelKosovo-BLU_007

Polazeći od teze da teatar među ostalim treba da bude savest svog vremena, rediteljka Snežana Trišić je dobro poznatu Nušićevu komediju sa tezom (koja se ogleda i u ličnosti rezoneru u vidu lika Matkovića), „Mister dolar“ smestila u politikantsku – sitnofilistarsku svakodnevicu koju živimo kroz klub koji je prerastao u stranku „4 S“, te su sledstveno tome i likovi iz široke lepeze naših prostakluka,nedoraslosti i prazilukovićevske, „nouveau richee“ – mister dolarovske – društvene hijerarhije: predsednik stranke, njegova razmažena i bahata kći, gospodin sa vezama, gospodin sa velikim nasledstvom, glavni urednik tabloida, sveštenik u komunikacij sa Bogom, itd… a svi zajedno isključivo i samo u vezi sa novcem, i nevaljalim načinima da se stigne do njega manipulacijama, krađama i marifetlucima inih vrsta. Groteskna, farsična i možda suviše naturalistička, misterdolarovska filosofija života koja vlada savremenom Srbijom, polarizovala je gledalaštvo u pogledu opštih utisaka.

MisterDolarBLU_007

U okviru pratećih programa, Sterijinog pozorja, juče su se predstavili časopis za pozorište i vizuelne komunikacije Agon, dok je u okviru Pozorja mladih mađarska klasa Akademije umetnosti u Novom Sadu izvela „Jovicu Kukuruzova“ po motivima „Viteza Jovana“ i pesmama Šandora Petefija, a Akademija lepih umetnosti „Todoris“ iz Beograda odigrala „Play Sterija“ kao svojevrsni omaž korifeju srpske dramske umetnosti.
Kao i svake večeri u pozorišnome VIP salonu i međ pozorišnicima prepoznali smo i čuvenu jugoslovensku filmsku, tv i pozorišnu glumicu Draganu Varagić; predsednika Matice srpske, Dragana Stanića, predsednicu Narodne skupštine, Maju Gojković; dr Jovana Popova i dr Savu Damjanova; advokata Vladimira Horovica, Borisa Labudovića i doktorski par Natašu i Veska Bojata; arhitekticu Gordanu Đilas; novinare Vesnu Farkaš, Milku Katišić, Teofila Pančića, Roberta Čobana, itd…

Autor: Teodora Ž. Janković
Foto: Branislav Lučić