Početna Intervju dana HoReCa Insight: Ivona Borojević – Država mora da se potrudi da privuče...

HoReCa Insight: Ivona Borojević – Država mora da se potrudi da privuče strance ponovo u Srbiju

Kompanija Color Media Communications organizuje online konferenciju posvećenu hotelijerskoj i ugostiteljskoj industriji regiona, u uslovima “nove normalnosti”.

Konferencija će se održati 25. avgusta 2020. godine, sa početkom u 11.00h.

Svi zainteresovani moći će da prate i aktivno učestvuju u konferenciji preko live streama na YouTube kanalu Color Media Communications.

Učesnici online konferencije razgovaraće o posledicama koronavirusa kada je u pitanju turizam i hotelijerska industrija, odnosno rad restorana i klubova tokom leta 2020. godine.

Neke od tema koje će biti obuhvaćene jesu organizacija poslovanja i prilagođavanje novonastaloj situaciji, ekonomske posledice, kako u doba korone izgleda boravak u hotelima, restoranima i klubovima širom regiona, merama zaštite, ali i o eventualnoj pomoći države i lokalne samouprave. Svoje viđenje preneće nam hotelijeri, kao i vlasnici restorana i klubova iz celog regiona.

Ovim povodom, naša sagovornica bila je, Ivona Borojević, direktorka prodaje i marketinga Hotela “Fontana”.

Kako je koronavirus uticao na turizam i hotelijarsku industriju u vašem regionu? Kolika je naneta šteta?

– Posmatrajući ekonomsku stranu, turizam na globalnom nivou trpi najveći udarac, kada je u pitanju trenutna situacija izazvana covid pandemijom. Prognoze su nepredvidljive i teško je praviti dugoročne planove, pa je samim tim jedino rešenje, prilagođavanje tržistu i novonastalom načinu života. Imajući u vidu statistički podatak da je 2019, te godine Srbija je imala 1,4 milijarde evra deviznog priliva od turizma, zastrašujuća je činjenica da već mesecima unazad procenat popunjenosti u gradskim hotelima ne prelazi 10%. Pored hotela, gubitak osećaju i prevoznici, agencije, restorani, avio kompanije, preduzetnici, kao i sveukupna privreda.

Ovog leta, atraktivni lokaliteti poput Vrnjačke Banje, Kopaonika, Zlatibora su jedino rešenje za odmor građanima Srbije, pa se javio disparitet u radu i funkcionisanju hotela u Srbiji. Samo u Vrnjačkoj Banji ovog leta popunjeno je više od 80% smeštajnog kapaciteta, što je odličan rezultat, imajući u vidu trenutne okolnosti. Ako uporedimo ovaj procenat sa predhodno gore navedenim, zaključak je da je u zemlji Srbiji, koronavirus znatno više pogodio gradske hotele i da će oporavak i vraćanje na stari put biti dugotrajan proces.

Na koje načine su država i lokalna samouprava pomogle poslovanju i  zaposlenima u hotelu tokom pandemije? Da li je uopšte bilo pomoći?

– Kako bi ublažila posledice epidemije po privredu, uključujući turizam, Vlada Srbije usvojila je 10. aprila paket ekonomskih mera vredan 608,3 milijarde dinara, ili 5,1 milijardu evra.
Plasirani paketi pomoći države su veoma značajni za održivost hotelskog poslovanja, ne samo kada su vaučeri u pitanju, nego i finansijski aspekat u vidu isplate minimalca, kao i odloženo plaćanje poreza i doprinosa. Posebno je ovakva pomoć značajna u gradovima (Beograd, Novi Sad, Niš…) Jer kao što sam naglasila, u hotelskoj industriji regiona mnogo je lošije stanje baš na tim lokalitetima, a jedan od razloga je to što u velikom broju procenat popunjenosti zavisi od inostranih gostiju. Hotel “Fontana” u Vrnjačkoj Banji je od samog početka na spisku ugostitelja Ministarstva Turizma koji primaju vaučere, još iz perioda pre korone. Ovaj program smo sproveli i poseban akcenat stavili na najstarije sugrađane, kroz pakete i olakšavajuće načine plaćanja maksimalno smo im izašli u susret. U novom krugu omogućeno je da vaučere koriste i studenti, što je podstaklo mlade da upoznaju Vrnjačku Banju i da razbiju predrasude i da se uvere da Banja nije samo lečilište, nego idealna destinacija za leto sa mnogobrojnim sadržajima.

Na koje načine će hotelska industrija uspeti da se prilagodi novim pravilima putovanja koja će, kako stvari stoje, biti na snazi neko duže vreme? 

– Nerade okolnosti sa kojima smo se svi susreli su promenile ne samo naše navike, nego su nas naučile, ili još uvek uče, novom načinu života. Zatvaranjem granica, građani Srbije su bili prinuđeni da, ukoliko žele negde da pobegnu iz svakodnevice, se odluče za domaću ponudu. To je mnogim hotelima bila prilika da ih “kupe” za neke naredne godine. Posebnu važnost i kao preporuku kolegama ističem da su trenutno najveći prioritet mere predostrožnosti. Menadžement Hotela Fontana i njegovi zaposleni su sa velikom dozom ozbiljnosti prihvatili rad pod propisanim merama od strane Vlade, time smo stavili akcenat na zdravlje gostiju, što se pokazalo kao značajna stavka, jer su reakcije odlične. Pored novih ideja i oplemenjivanja širokog spektra usluga koje imamo u ponudi, smatram da je najznačajnija sigurnost gosta, tako da se u ovim otežavajucim okolnostima, najviše angažujemo da se gost u hotelu tako i oseća. To će ga sigurno ponovo vratiti.

S obzirom na opadanje broja zaraženih i popuštanjem restriktivnih mera, očekujete li ubrzo povećane upita za odmore (za proslave), imate li već neke nove rezervacije? 

– Tokom 2019. godine Vrnjačka Banja je posle Beograda, bila destinacija sa zabeleženim najvećim procentom popunjenosti, jer je u poslednjih par godina doživela neverovatan procvat. U svim periodima tokom godine privlači određenu ciljnu grupu. Situacija ovoga leta je zaista zadovoljavajuća. Kao što sam već navela, trenutno je Vrnjačka Banja jedna od najatraktivnijih destinacija za odmor, pa tako i naš Hotel, kao jedan od vodećih u regionu, radi odlično. Ciljna grupa su porodice sa decom, parovi, stariji sugrađani…Hotel ima posebnu prednost, reč je o spa centru koji se proteže na više od 1.000 m2, tako da je veoma čest razlog zbog čega se gosti i odluče za nas. Od septembra imamo veliki broj potvrđenih grupa, team buildinga, kongresa ali realizacija istih zavisiće u kom pravcu će se razvijati situacja. Nadamo se u dobrom smeru.

Na koje sve načine izolacija i socijalna distanca menjaju naše životne navike, kako se prilagoditi tim promenama, te na koje načine će sve to uticati na budućnost rada hotela?

– Novi način života i prilagođavanje istom je jedino rešenje, pa će tako biti i kada je hotelska industrija u pitanju. Veoma je važno pridržavati se propisanih mera, ali smatram da je potrebno malo “olabaviti” zaštitne mere i vanrednu situaciju u raznim gradovima kako bi stranci ponovo prešli granice i došli u Srbiju. Mediji u našoj zemlji kreiraju zastrašujući scenario, ali verujem, da bi, naša da država, tu mogla da odigra veliku ulogu.

Kompletan program, satnicu i učesnike konferencije možete pogledati OVDE.