Početna Crna hronika Dve decenije od rušenja Varadinskog mosta i pogibije Olega Nasova

Dve decenije od rušenja Varadinskog mosta i pogibije Olega Nasova

Pre tačno 20 godina u 5 časova i 5 minuta NATO snage srušile su Varadinski most i tom prilikom je poginuo Novosađanin Oleg Nasov (29).

Rušenjem ovog mosta NATO agresija će preći u fazu u kojoj će se rušiti i drugi mostovi u Srbiji, a Novi Sad će do kraja aprila ostati bez još dva mosta i svih prelaza preko Dunava. Tog 1. aprila 1999. godine Novosađani se i danas vrlo dobro sećaju i desetine hiljada njih je tog jutra i potom celog dana dolazilo na Kej da se poslednji put pozdrave sa, kako mnogi i danas kažu, najdražim novosadskim mostom.

Oleg Nasov je poginuo dok je biciklom iz Petrovaradina išao na rano dežurstvo u Rafineriju. On se našao na mostu i pored toga što je neposredno pre toga policija blokirala saobraćaj i zaustavila autobuse GSP-a i automobile, ali mladić je ipak nekako prošao i našao se na mostu u trenutku udara bombi. Poginuo je, a tri meseca kasnije, 2. jula, rodio mu se sin Oleg.

I ove godine, Grad će u podne zajedno sa članovima porodice Nasov položiti vence na spomenik u 13:30 časova. Delegaciju Novog Sada predvodiće Gradonačelnik Miloš Vučević.

Pored Olega Nasova, tokom 78 dana bombardovanja u Novom Sadu poginuo i Milan Bajić iz Šangaja, i to poslednjeg dana bombardovanja Rafinerije. Broj poginulih pripadnika vojske i policije ni do danas nije poznat iako se spominjao broj od oko njih dvadesetak.

Podsetimo, Varadinski ili Petrovaradinski most je pod imenom Most maršala Tita sagrađen kao privremeno rešenje odmah posle rata, 1945. godine, ali na kraju nikada nije zamenjen iako je to trebalo da bude urađeno kako bi brodovi sigurnije prolazili. Novi most, koji je režim Slobodana Miloševića prozvao “Varadinska duga”, a narod “Varadinska tuga”, sagrađen je 2000. godine i pušten u saobraćaj početkom oktobra. Ovaj most ni danas nema upotrebnu dozvolu, jer nikada nije urađena antikorozivna zaštita. Već godinama su na njemu vidljiva oštećenja, ali i dalje nema informacija kada će uslediti popravke.

Tog aprila 1999. godine, pored Varadinskog mosta srušen je i Most slobode (3. aprila), dok je Žeželjev most preživeo nekoliko udara bombi i raketa i končano pao 26. aprila.

Novi Sad je 6. septembra 1999. godine dobio pontonski most koji će stajati između srušenog Varadinskog mosta i stubova Franc Jozefovog mosta stajati do 2005. godine, kada je otvoren Most slobode, koji je obnovljen sredstvima Evropske unije.

Železnički saobraćaj je obnovljen 30. maja maja 2000. godine kada je tadašnji predsednik SRJ Slobodan Milošević otvorio montažno-demontažni drumsko-železnički most “Boško Perošević”, koji se ovih dana uklanja nakon što je prošle godine završen novi železničko-drumski most (u javnosti poznat i kao novi Žeželjev most).

Na gradnju stalnog drumskog-železničkog mosta na mestu nekadašnjeg Žeželjevog Novi Sad je čekao godinama. Prvo je 7. aprila 2018. godine otvoren za železnički saobraćaj, da bi 1. septembra konačno preko njega počela da prelaze i drumska vozila. Radovi na pristupnim saobraćajnicama još uvek traju, a vozovi ne idu već nekoliko meseci. Tako će biti narednih nekoliko godina, jer je u toku gradnja nove pruge od Beograda do Novog Sada.

Izvor: 021
Foto: Printscreen/YouTube

OSTAVI KOMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here