Početna Gradske teme Ekološki aktivisti: Zaustavite divljanje i teror nad prirodom i ljudima na Fruškoj...

Ekološki aktivisti: Zaustavite divljanje i teror nad prirodom i ljudima na Fruškoj gori

0

Nekoliko ekoloških udruženja uputilo je otvoreno pismo Pokrajinskom zavodu za zaštitu prirode, Nacionalnom parku „Fruška gora“ i Saobraćajnoj policiji kojim su ukazali na probleme prouzrokovane vožnjama enduro motora, kvadova i terenskih vozila po zaštićenom području prirode. Pismo su poslali Udruženje za zaštitu šuma, Pokret „Odbranimo šume Fruške gore“, Ekološki front Novi Sad i Europolis Novi Sad.

JP NPFG planira staze za kvadove na Fruškoj gori

Nadležni u Nacionalnom parku „Fruška gora“ tražili su od Pokrajinskog zavoda za zaštitu sredine uslove zaštite prirode kako bi se, na području planine, organizovale vožnje četvorotočkašima i enduro motorima, na čije štetne posledice već mesecima unazad upozoravaju građani i ekološki aktivisti. U Zavodu za zaštitu prirode kažu za 021da u protekle dve godine nisu izdavli rešenja o uslovima zaštite prirode za vožnju četvorotočkaša (kvadova) i enduro motora u granicama NP „Fruška gora“. Ipak, napominju da je Pokrajinski zavod za zaštitu prirode na zahtev JP Nacionalni park „Fruška gora“ dostavio Preporuke za izradu projekta diverzifikacije staza u Nacionalnom parku i njihovom obeležavanju.

Kako se navodi u dokumentu, Nacionalni park je tražio uslove zaštite prirode, međutim, Zavod je ocenio da nema dovoljno elemenata za izdavanje uslova, ali su zato izdate preporuke.

Nadležnima u Nacionalnom parku se preporučuje da posebno imaju u vidu režime zaštite, važeće mere zaštite koje zabranjuju uznemiravanje divljih životinja i zabranu vožnje na motorni pogon, mere očuvanja prirode, osetljive prirodne vrednosti, turističke posete i dosadašnja iskustva. Takođe, preporučuje se da se predmetni projekat ne izrađuje za celo područje Nacionalnog parka odjednom, već po fazama.

Fruška gora postaje meka za divljanje

U pismu se navodi da Fruška gora postaje meka za divljanje motoraša i četvorotočkaša, kvadova i enduro motora, a poslednjih meseci čak najčešće na lokalitetima koji su u režimu 1. stepena zaštite. Ovo se može lako utvrditi zahvaljujući brojnim video i foto materijalima po društvenim mrežama koje objavljuju ne samo posetioci Fruške gore, planinari i šetači, već i sami vozači-prekršioci. Potpisnici pisma navode da pouzdano znaju da već sada svakodnevno dolaze, a posebno vikendom, prekršioci iz mesta koja su u prečnika od 200 km od Fruške gore, a sve češće i iz susednih ili bližih evropskih zemalja gde su ove aktivnosti strogo zabranjene i drastično finansijski sankcionisane.

Da li Fruška gora treba da bude meka motoraškog turizma? Koji su benefiti ovakvog turizma? Šta nam on donosi i ostavlja, osim velike štete u zaštićenim područjima prirode, uznemiravanja i ugrožavanja, u kojem bi sve aktivnosti trebalo da budu bez buke i bez fizičkog ugrožavanja flore, faune i ljudi koji koji sve više u prirodi traže mir i relaksaciju sa svojom decom. Ako se legalizuje bilo kakav oblik motorne vožnje kroz šumu nekolicina dobija, ali generalno fruškogorski turizam gubi, sveta Fruška gora više neće biti sveta, nego ukleta. Sa Fruške gore će biti proterani pravi ljubitelji prirode, šetači, biciklisti, vernici, uništiće se i ovo malo mira na Fruškoj gori za kojim ljudi iz urbanih sredina sve više imaju potrebu. Prosto nam je neverovatno da se upšte javila ideja da se za ovakve vožnje opredeli staza u Nacionalnom parku koji je strateški opredeljen za razvoj banjskog i verskog turizma, koji je po definicija psihofizički odmor i duhovna relaksacija – navedeno je u pismu.

Poslednjih meseci ekološki aktivisti su podneli nekoliko zahteva za inspekcijski nadzor na adresu upravljača JP Nacionalni park „Fruška gora“, a jedan i u vezi sa oglašavanjem turističke ponude za kvad avanture na sajtu hotela „Fruške terme“ u Vrdniku. Oba zahteva su rezulutirala prekršajnim prijavama od strane nadležne inspekcije za zaštitu prirode, jer ovim vožnjama se direktno krše Pravilnik o unutrašnjem redu i radu čuvarske službe i Uredba o režimima zaštite prirode, koji imaju ishodište u Zakon o zaštiti prirode, kao i Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima.

U odgovoru novosadske saobraćajne policije, nakon nekoliko prijava na njihovu mejl adresu, navedeno je da su oni obavili razgovor sa čuvarskom službom Nacionalnog parka, da postoji problem identifikacije vozača, da postoji problem nadležnosti više policijskih uprava, ali i da će oni čim se vremenski uslovi poboljšaju početi sa koordinisanim kontrolama sa čuvarima prirode. Kako navode policajci, problem je najviše izražen na potezu kod Vrdnika kao turističke lokacije i da je zbog toga u toku definisanje staze kojom će biti dozvoljeno kretanje kvadova i enduro motora.

Kako ističu aktivisti, pismo su uputili i Pokrajinskom zavodu za zaštitu prirode da ne izdaje uslove zaštite prirode za definisanje staze u okviru Nacionalnog parka Fruška gora, jer bi to bilo kršenje osnovnih načela zaštite prirode shodno Zakonu o zaštiti prirodi i Uredbi o režimima zaštite prirode, za čije sprovođenje su oni direktno nadležni u smislu davanja uslova zaštite prirode tražiocima, među kojima bi u ovom slučaju mogao biti hotel „Fruške terme“ indirektno, a direktno sam upravljač JP NPFG.

Na osnovu Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima i Pravilnika o unutrašnjem redu i čuvarskoj službi NP Fruška gora proizilazi da je motornim vozilima dozvoljen saobraćaj u NP Fruška gora jedino na putu koji je za to i predviđen, a neregistrovanim nije ni tamo dozvoljen.

Potres u „Fruškaću“ zbog vožnji kvadova

Udruženje građana „Fruškać“ na svoj način je reagovalo na sve češće vožnje kvadova i enduro motora na Fruškoj gori. Naime, kada otvorite internet prezentaciju „Fruškaća“ videćete da se stranica trese. To je njihovo upozorenje na mogućnost uvođenja vožnji četvorotočkaša u legalne vode.

Na uzglavlju stranice napisano je i „Ne smemo dozvoliti motore i kvadove u zaštićenom području“.

Izvor: Novisad.com
Foto: Pixabay