Početna Gradske teme Nedostatak biciklističke staze na relaciji Bukovac – Novi Sad predstavlja svakodnevni problem...

Nedostatak biciklističke staze na relaciji Bukovac – Novi Sad predstavlja svakodnevni problem meštanima

0

Potreba za biciklističkom stazom i proširenjem uskog magistralnog puta u novosadskom prigradskom naselju Bukovac, koje bi olakšalo prevoz Bukovčanima do Novog Sada, postoji već duži vremenski period. Međutim, meštani su pre nekoliko dana počeli da skupljaju potpise za peticiju o izgradnji biciklističke staze na pomenutoj relaciji, dužine devet kilometara, koliko iznosi rastojanje od
ovog naselja pa do centra Novog Sada.

Prema rečima građana, za overu peticije u Gradskoj upravi za saobraćaj i puteve Novog Sada, koja bi razmotrila realizaciju ovog projekta, neophodno je prikupiti pedeset potpisa, a među Bukovčanima ima sve više sportskih rekreativaca i ljubitelja biciklizma, koji tvrde da su i ranije pokretali peticije sa ciljem izgradnje biciklističke staze, ali bezuspešno. Savet Mesne zajednice Bukovac je u septembru prošle godine na osnovu dopisa Gradske uprave za građevinsko zemljište i investicije dostavio Predlog prioritetnih radova za tekuću godinu, a kao prva stavka je istaknuta izgradnja biciklističke staze sa rasvetom uz put od Petrovaradina do Bukovca.

Prema rečima predsednika Mesne zajednice Bukovca Mileta Adžića, sadašnja putna infrastruktura za izgradnju biciklističke staze nije pogodna zbog problema sa vlasničkim parcelama na bukovačkom zemljištu, na kome je predviđena izgradnja bicikliklističke saobraćajnice. Amidžić je dodao da je pre četiri godine održan sastanak sa vlasnicima parcela povodom otkupa delova parcela, ali se nisu svi pozvani pozitivno izjasnili.

– Biciklističko pešačka staza bi umnogome olakšala obavljanje svakodnevnih obaveza, jer biciklisti koriste kolovoz koji je delom neosvetljen, pa samim ti ugrožavaju bezbednost saobraćaja. Imajući u vidu da je na teritoriji Mesne zajednice Bukovac izgrađena staza za planinski skejtboard i Bukovac bike park, koje koriste veliki broj biciklista iz Novog Sada i okolnih mesta, smatramo da postoji neophodnost povezivanja Bukovca i Petrovaradina biciklističkom stazom – istakao je predsednik Mesne zajednice Bukovac Mile Amidžić.

Prema procenama novosadskih biciklističkih udruženja oko 15.000 građana redovno koristi bicikl kao prevozno sredstvo, a od 2013. godine, od kada se i vrše merenja na brojačima, evidentira se porast od 15 odsto novosadskih biciklističkih putovanja godišnje, što potvrđuje činjenicu da se Novi Sad smatra biciklističkom destinacijom, u kojoj prema statističkim podacima, oko 1.000 sportskih rekreativaca svake godine počne da koristi bicikl.

Noviji urbanistički planovi za teritoriju Novog Sada predviđaju izgradnju biciklističkih staza, a kako ističe predsednik Udruženja Novosadska biciklistička inicijativa Marko Trifković, naročito je u planu razvoj sremske strane, koja ima neiskorišćene sportske i
rekreativne kapacitete.

– Kada će doći do realizacije pojedinačnih staza, nije mi poznato. O inicijativi za izgradnju biciklističke staze na relaciji Bukovac – Novi Sad, nisam u potpunosti informisan, ali smatram da je dobra i da treba pokretati više takvih inicijativa. Nadam se da će doći do kancelarija gradonačelnika i javnih preduzeća. Verujem da inicijativa može da donese prvenstveno pozitivne efekte za bezbednost saobraćaja, mobilnost, turističku atraktivnost i lokalnu ekonomiju, bolje stanje životne sredine i javno zdravlje i uopšte da podigne kvalitet života – izjavio je Trifković i dodao da u Novom Sadu ima preko 85 kilometara biciklističkih staza i oko dva kilometra biciklističkih traka, koje se nalaze na bačkoj strani grada.

Nedostatak dovoljnog broja biciklističkih staza u svim delovima Novog Sada se može sagledati i iz ugla istorijske konteksti razvijenosti vojvođanskog biciklizma kao sportske aktivnosti, o čemu svedoči predsednik Biciklističkog saveza Vojvodine Nebojša Subić:

– Samo saznanje da su se bicikli na ovim prostorima pre 136 godina koristili za sportske aktivnosti govori da je praćen svetski trend. Ravničarski teren, pogodan za vožnju bicikla, pristupačnost za kupovinu, dostupan svim uzrastima i polu doprineo je masovnom korišćenju bicikla. Iz te masovnosti veliki broj korisnika bicikla je željan takmičenja ili vožnje radi razvoja i očuvanja svoga duha i tela,
odnosno, rekreativne aktivnosti . Veliki je broj, kroz istoriju, biciklista sa prostora Vojvodine, što je trend i u današnjici, koji su bili reprezentativci Jugoslavije-Srbije. Tehnologija koja se trenutno koristi utiče na sportsku aktivnost u smislu da to postaje sport privilegovanih ili materijalno bogatijih članova društva.

Subić je dodao da su vršena merenja biciklističkog saobraćaja od strane pojedinaca kroz pisanje diplomskih radova na fakultetima, koji su pokazali da se razvoj biciklističkog saobraćaja u poslednjim godinama intenzivno razvija, što u procentima iznosi oko 25 odsto na godišnjem nivou, u zavisnosti od perioda i mesta koje se posmatra. Međutim, svi rezultati se moraju uzeti sa rezervom jer nisu rađeni metodologijom, koja se koristi u Evropi.

U budućnosti se, prema tvrdnjama novosadskih biciklističkih klubova, očekuje povezivanje prigradskih pravaca biciklističkih saobraćajnica sa delovima grada, gde je Most slobode usko grlo. U novijim planovima se očekuje i uvođenje biciklističkih staza na Petrovaradinu i razmatra se izgradnja takozvanih Zelenih ruti, odnosno, rekreativnih staza od Petrovaradina ka Beočinu starom prugom.

Prošle godine je u Bukovcu održano međunarodno takmičenje u planinskom biciklizmu, gde su učešće uzeli takmičari iz Srbije, Poljske, Slovenije, Hrvatske, Mađarske i Češke, oduševivši preko 1.000 gledalaca. Bukovčanima na kraju preostaje da, uz upotrebu čvrste argumentacije i administrativne papirologije, najzad realizuju izgradnju biciklističke staze i tim činom budu u rangu sa Evropljanima, koji upotrebu bicikla posmatraju kroz ekološku isplativost i dobrobit za zdravlje.

Autor: Anđela Zec
Foto: Ilustracija/Pixabay