Početna Gradske teme Novosadske auto-škole najavljuju poskupljenja

Novosadske auto-škole najavljuju poskupljenja

Skuplje obuke u auto-školama za B kategoriju neminovne su, a trenutno se čeka koju će novu, korigovanu minimalnu cenu obuka odobriti i propisati Vlada Srbije.

Mnogi su burno reagovali na mišljenje Privredne komore auto-škola Srbije da obuka za B kategoriju treba da košta najmanje 140.000 dinara, više od udvostručenog iznosa trenutne minimalne cene obuke.

Ali, da li je ova suma zaista nerealna, uzimajući u obzir činjenicu da granica nije korigovana 10 godina?

Prosečna cena obuke u Novom Sadu je između 80.000 i 100.000 dinara, sa svim troškovima. Auto-škole godinama, kako kažu, drže cene uprkos inflaciji, a sada je pred njima još jedan novi namet – obavezne fiskalne kase od 1. maja.

Direktor novosadske auto-škole “Floyd” Emil Turai, koja postoji gotovo 30 godina, kaže da su mnogi troškovi višestruki i neizdrživi. Gorivo je, kaže on, sa 100 skočilo na 200 dinara, tehnički pregled je skuplji i do pet puta, viši su i doprinosi za zaposlene, a njemu je, kao prevozniku, neizvodljivo da se zadužuje za obnovu voznog parka.

“Kad smo formirali svoje cene, nismo imali obavezne kamere u prostorijama, seminare, licence – to je sve naknadno došlo. Da bi obuka bila kvalitetna, vi morate da imate kvalitetne instruktore, a nijedan vam neće raditi za sadašnje plate. Skuplje su ‘ruke’ majstora, pa vas samo zamena ležaja na točku izađe 5.000 dinara. Zaista je sve skuplje, a pojedine auto-škole radije zatvore svoje firme pa otvaraju nove i izbegavaju sistem PDV-a”, navodi direktor auto-škole “Floyd”.

Na pitanje da li bi činjenica da mnoge auto-škole omogućavaju plaćanje na rate olakšalo prelaz na skuplje cene, Turai kaže da to svakako jeste olakšavajuća okolnost za polaznike.

“Mi imamo plaćanje na rate već sedam-osam godina, a to ćemo zadržati kao pogodnost za polaznike. Ali pitanje je da li će ljudi i dalje imati novac da upisuju vožnju, mislim da to zavisi dosta i od lične motivacije. Ja sam saobraćajni inženjer, a mnoge moje kolege ostavljaju svoje poslove i odlaze da voze u inostranstvu za značajno više para, te ne čudi da mladi žure da dobiju dozvole kako bi učinili isto ili slično. Posledica svega toga je i to što ćemo mi ovde ostati bez kvalitetnog kadra, već nam nedostaje”, navodi naš sagovornik.

On je stava da su poskupljenja realna, očekivana i u skladu sa trendovima na tržištu, ali da bi bilo od velike pomoći za auto-škole kada bi se država odlučila na smanjenje određenih poreskih nameta.

Obuke će biti skuplje najmanje za sumu za koju će biti veća minimalna cena, objašnjava svoja očekivanja direktor auto-škole “M & M” Milorad Gajić.

“Mislim da će cena obuke ići najmanje za 10.000 dinara ‘gore’, to je moje lično predviđanje. Maksimalna cena ne postoji jer nju formira tržište, a svi troškovi su poskupeli. Najjeftiniji automobil je pre dve godine bio 8.500 evra, a sada je 14.000 evra – i to da ne govorimo o skupljim vozilima. Ako instruktor ima platu 60.000 dinara, vas bruto plata izađe 100.000 dinara, a pri tome imate instruktore koji su plaćeni i manje od toga. Mi ne možemo više da održavamo socijalni mir niskim cenama”, smatra Gajić i navodi primer Jugoslavije, u kojoj je u to vreme obuka koštala koliko i jedna dobra plata.

Na pitanje da li očekuje manje polaznika s poskupljenjem usluga u auto-školama, direktor “M & M” smatra da će polaznika uvek biti jer postoji potreba za polaganjem vožnje.

“Bez obzira na to, izazovi postoje. Mi, recimo, ne možemo da radimo više nego što nam država propisima nalaže i time ograničavate ljude da zarade neku normalnu platu. A morate da zaradite”, navodi Milorad Gajić.

Prema propisima, svaka auto-škola mora da ima svoje prostorije s učionicama, kancelarijom, definisane minimalne kvadrature. Tu su i vozila, poligoni (koji su u vlasništvu ili se iznajmljuju), najmanje tri instruktora vožnje za B kategoriju, predavače, ispitivače, audio-video opremu u učionicama…

Izvor: 021.rs
Foto: Pixabay