Parking za bicikle u Novom Sadu košta kao stan

Parking za bicikle u Novom Sadu košta kao stan

SHARE

Novosadski JKP “Parking servis” platio je skoro pet miliona dinara postavljanje poslednje stanice za iznajmljivanje bicikala u okviru sistema “NS Bike”. Reč je o automatizovanom parkiralištu za bicikle sa nadstrešnicom, na koje staje 14 dvotočkaša.

U cenu, za koju se u Novom Sadu može kupiti i dvosoban stan, staje i softver za izdavanje bicikala, ali i automat koji služi za izdavanje. Žestokih rasprava o visokoj ceni postavljanja poslednje stanice u Futoškoj ulici bilo je i na sednici Skupštine grada, gde su opozicioni odbornici navodili da se “za malo metala, betona i automat daje više od 40.000 evra”.

Kako “Blic” saznaje, poslednja stanica u sistemu od 13 čak nije ni najskuplja, jer je za neke prethodne izdvojeno i milion dinara više. Prema dostupnoj dokumentaciji, postavljanje pojedinih stanica koštalo je i po šest miliona dinara, odnosno pedesetak hiljada evra.

Sve stanice, za koje postoje raspisani tenderi na sajtu “Parking servisa” i Uprave za javne nabavke, radila je ista firma. Firma u vlasništvu jednog novosadskog profesora u svom portfoliju navodi da je uradila mnogo poslova za “Parking servis” i odatle im dolazi većina referenci, a radili su i za druga “Parking” preduzeća po Srbiji.

Interesantno je da su sve stanice za bicikle iste, iako se cene razlikuju, a jedino nije ista lokacija na koju su stavljane.

U “Parking servisu” kažu da je gradnja stanica sistema javnih gradskih bicikala (“NS Bike”) uvek bila predmet javne nabavke i da je potpuno transparentna.

– Cena izgradnje “NS Bike” stanice u Futoškoj ulici, preko puta kasarne “Dr Arčibald Rajs” (poslednja izgrađena stanica), ne razlikuje se od prethodno izgrađenih. Izgradnja jedne stanice nije nimalo jednostavna, već zahteva veliki broj propratnih radnji, od pripremnih, zemljanih, betonskih, armiračkih, bravarskih, pokrivačkih radova, do elektroopreme i softvera – tvrde iz “Parking servisa”.

U konkursnoj dokumentaciji za gradnju jedne od stanica stoji da se pripremni radovi sastoje od obeležavanja trase objekta, vađenja behaton ploča, dok su ostali radovi zanemarljivo mali. Dalje se kopa nekoliko kubika zemlje, nasipa kubik i po šljunka, nasipa okolni prostor zemljom i skida sloj humusa. Zatim se sadi trava, kopa rov za kablove i vraća behaton. Dalje treba kupiti “travnato saće” od 80 kvadrata, betonirati temelj i podnu ploču, ugraditi armaturu i postaviti čeličnu konstrukciju nadstrešnice, te na nju staviti leksan površine 75 kvadrata. Uz ugradnju bankomata sa ekranom osetljivim na dodir i softvera za izdavanje bicikala, treba kupiti upravljački ormar i bravice za bicikle i određenu količinu kablova, ali i jednu video kameru za nadzor. To sve u nekim slučajevima koštalo je Novosađane do 50.000 evra.

U Novom Sadu ukupno ima 13 stanica za iznajmljivanje bicikala, a prva je podignuta 2011. godine. Pri predstavljanju projekta najavljeno je da će on doprineti smanjenju saobraćajnih gužvi i očuvanju životne sredine. Novi Sad ima 182 bicikla za iznajmljivanje, dok je za 13 stanica izdvojeno više od pola miliona evra. Prošle sezone sistem je imao 5.000 korisnika, a bicikli su iznajmljeni 20.000 puta.

Prošlogodišnja nabavka sistema za umrežavanje automatizovanih “NS Bike” stanica plaćena je 3,7 miliona dinara. U toj nabavci kupljeno je 13 kamera za video nadzor, sistem je umrežen na “klaudu”, napravljena je veb-aplikacija, ali i aplikacija za korisnike na platformi android, koju je do sada preuzelo svega 100 ljudi. Uz to, kupljeni su i računari za rad dispečerskog centra.

Izvor: Blic
Foto: Ilustracija/Pixabay

NEMA KOMENTARA

OSTAVI KOMENTAR