Početna Aktuelno DIGITAL 2022: Nove generacije traže još naprednije digitalne tehnologije

DIGITAL 2022: Nove generacije traže još naprednije digitalne tehnologije

0

Regionalna konferencija o trendovima u telekomunikacijama i medijima Digital 2022 je otvorena 15.09.2022. u punoj sali Metropol Palace hotela. Konferencija sa tradicijom od 2014. godine na jednom mestu je opet okupila tržišne lidere, poznavaoce telekomunikacija i predstavnike svih vrsta medija kao i sve čelne ljude industrija koje pokreću privredu u Srbiji.

Konferenciju je otvorila Slavica Trifunović, pomoćnik ministra za informisanje i medije, Ministarstvo kulture i informisanja koja je istakla da je “globalna industrija medija i zabave  poznata je po proaktivnom pristupu kada je u pitanju usvajanje i kreiranje novih digitalnih trendova koji na značajan način menjaju i unapređuju našu svakodnevicu. Prema studiji Prajs Voterhaus Kupers-a, nakon pada od 2,3% u 2020. godini, ukupni globalni prihodi od zabave i medija porasli su za 10,4% u 2021. godini, i nastavili svoj trend nadmašivanja globalnog rasta. Očekivanja su prema pomenutoj studiji se da će 2022. prihodi ove industrije porasti za još 7,3%”.

Tradicionalno prvi panel na konferenciji je « 8 godina posle: Tradicionalni panel telekom lidera regiona » Učestvovali su Vladimir Lučić, CEO Telekom Srbija, Dejan Turk, CEO A1 Srbija i A1 Slovenija, Slobodan Đinović, CEO Orion Telekom i Zoran Vasiljev, CEO Centili grupe. Moderirao je Dejan Ljuština, CEO and Managing Partner Vision.

Vladimir Lučić je istakao da Telekom beleži rast prihoda za prvu polovinu godine  u odnosu na prethodnu i da su posebno ponosni što mobilna industrija beleži dvocifreni rast.

“U Telekom Srbiji je povoljna situacija, jer mi smo glavni deo naših finansijskih investicija završili, plodove tih investicija trenutno sakupljamo. Najveća investicija koja nam predstoji je 5G i Evropska investiciona banka će nam biti partner u obezbeđivanju 5G mreže. Cena struje je i dalje povoljna u poređenju sa drugim zemljama u regionu. Nadamo se da će se 5G razvijati i u regionu, gde smo se fokusirali da budemo jak operater. U kontekstu razvoja digitalnih servisa cilj nam je da se proširimo. U Švajcarskoj otvaramo poslovnice u oktobru, sledeća nam je Nemačka, mi smo uglavnom završili naš najveći investicioni ciklus”, zaključio je Lučić.

Slobodan Đinović je istakao da će svi telko operateri morati u narednom periodu da više ulažu u svoje sisteme.

“Nama je cilj da ukoliko referentna kamatna stopa nastavi rast, da nam i kamata ostane ista, kako bi se naša stabilnost održala. Sigurno ćemo se baviti pitanjima energije I alternativnih izbora energije, mislim da će sva društva naposletku morati time da se bave. Operateri će imati probleme u slučaju da nemaju sopstvenu infrastrukturu i mi konstantno radimo na ovom segmentu našeg poslovanja. Naš najveći problem je kapitalni trošak, koji je atipičan za druga tržišta. Nama je konkurencija ovde jaka i dobra”, naveo je Đinović.

Drugi panel na #Digitalu2022 je Don’t Touch, Do Sell: Magija i izazovi beskontaktnog plaćanja koji moderira Marko Ivas, urednik vesti Tanjuga a učestvuju Žarko Malinović, sekretar Udruženja za trgovinu, Privredna komora Srbije, Nikola Riznić, zemenik generalnog direktora, D Express, Aleksandar Zarić, konsultant u kancelariji SOG i Dejan Tešić, izvršni direktor JTC Serbia.

Panelisti su kroz primere iz prakse gde je više nego očigledno da je praktičnost glavni razlog prelaska na e-trgovinu jer ušteda vremena je neprocenjiva danas kada svi svuda žurimo. Jednostavno i praktično je. Sasvim dovoljan razlog da zajedničkim snagama dalje promovišemo prednosti beskontaktnog plaćanja.

Nikola Riznić nam je predstavio kakva je praksa na terenu kada se govori o beskontaktnom plaćanju i objasnio je da je “kod nas budućnost beskontantnog plaćanja zakasnila. Kao kurirska služba imamo 750 kurira na terenu, što znači da na isto toliko mesta vršimo naplatu robe i transfer. Do ovog momenta sa strane kupaca to je bilo 100% gotovinsko plaćanje, jer je Srbija još uvek tržište gde su plaćanja za robu unapred u oko samo 10% slučajeva. Godinama smo tražili rešenje, našli smo ga do prošle godine kada nas je podržap Masterkard i mislim da će u budućnosti građani moći da plaćaju beskontantno. Kod nas u kurirskoj službi su se tek sad stekli uslovi da to bude izvodljivo i moguće, zato kažem da smo malo zakasnili”.

Kako ćemo želeti da plaćamo u budućnosti? Kako kaže Branislav Popović iz Payten-a “mi se sada bavimo trenutnim stanjem, trebalo bi da se bavimo brendovima, a na neki dugi rok stvari će zahtevati da budu rešene same od sebe. Kada devetogodišnjaci postanu 18- godišnjaci i počnu da plaćaju samostalno robu, mislim da temu keša nećemo imati, jer će ona odumreti sa generacijama koje dolaze. Prema podacima Narodne banke Srbije za drugi kvartal, za korišćenje kartica na kupovinu na internetu u poslednje 4 godine imamo 12 puta veći broj transakcija”.

Viber u Srbiji je mreža koju koristi 90% onlajn korisnika za pozive i slanje poruka te je i vrlo značajno tržište za ovu kompaniju. Preko njihove aplikacije u Srbiji se obavilo milijardu i po poziva, poslalao se 30 milijardi poruka, 830 miliona stikera se razmenilo. Sada ova kompanija intenzivno razvija svoje biznis alate jer je to sledeći korak za unapređenje iskustva krajnjih korisnika.

“Rakuten Viber će nadalje za svoje poslovne korisnike imati jednu opciju koju će moći da koriste za sve što im je potrebno za dalje razvijanje njihovih kompanija. Viber Biznis je novo mesto odakle će se razvijati komunikacija sa krajnjim kupcima”, rekao je Konstantin Kostadinov, viši direktor prodaje za CIE i CIS, Rakuten Viber.

Imali smo priliku i slušati prvog registrovanog dron operatera Dragan Glišovića koji je od septembra 2021. do februara 2022. godine snimao serijal Snimanje odozgo na teritoriji Srbije i imao priliku da snima na 9 glavnih lokacija. Ovo je omogućio svetski brend National Geographic koji mu je pružio priliku da predstavi svoju zemlju u prvom delu projekta kojim će se dalje predstavljati naredne zemlje.

Vladimir Trkulja, konsultant za inovacije ispred UNICEF-a Srbija je govorio o kriptovalutama i kroz primer UNICEF-a predstavio kako će fundraising (prikupljanje novčanih priloga) izgledati u budućnosti koja je već i stigla.

UNICEF-ov Inovacioni  investira do 100.000 dolara po timu (u dolarima i/ili kriptovaluti) kako bi se obezbedilo finansiranje u ranoj fazi i mentorstvo za startap kompanije koje se bave razvojem tehnologije koje imaju potencijal da pomognu čovečanstvu.

Za kraj prvog dana imali smo priliku i da nagradimo jednog gosta konferencije. Maxbet, kao jedan od pokrovitelja konferencije, jedna od najvećih kompanija za organizovanje igara na sreću na teritoriji Srbije i šire, za srećnog dobitnika obezbedila je savršenu nagradu – krstarenje za dvoje u organizaciji “NorwegianCruise Line”

Ceo program konferencije možete pogledati na http://digitalconference.rs/sr/ dok se konferencija nastavlja danas sa novim sjajnim panelima i govornicima.

Konferenciju su institucionalno podržalo Ministarstvo kulture i informisanja republike Srbije i UNICEF i kompanije Telekom Srbija, Yettel, Skyline Afi Tower, Rakuten Viber, National Geographic, Direct Media, Orion Telekom, Coca-Cola, Maxbet, Harmonity, D Express, Exceptional only i Mercator.

Foto: Žarko Radovančev