Početna IT & Business Novosadski jutjuberi obeležili regionalni forum “Brave New Media” u Beogradu

Novosadski jutjuberi obeležili regionalni forum “Brave New Media” u Beogradu

0

Regionalna medijska konferencija, namenjena mladim novinarima, pod radnim nazivom “Hrabri novi mediji” odnosno u originalnom nazivu “Brave New Media” otvorena je u Malom pozorištu “Duško Radović” u Beogradu pod pokroviteljstvom Misije OEBS u Srbiji, Deutsche Welle Akademije (DW) i Krovne organizacije mladih Srbije.

Tema ovogodišnjeg medijskog skupa odnosila se na sličnosti i razlike između tradicionalnih i novih medija, a učesnici panela govorili su i o uticaju tradicionalnih i novih medija na javno mnjenje, a jedan od sadržaja prvog dana konferencije obuhvatao je i kršenje Kodeksa novinara Srbije u izveštavanju o maloletnim licima. Medijski forum zvanično je otvorila portparolka Krovne organizacije mladih Srbije Anja Babinka pozdravivši sve prisutne i najavivši paneliste, među kojima su bili menadžer Deutsche Welle platforme za Zapadni Balkan Klaus Dahman, član Saveta za štampu Srbije Petar Jeremić i medijski analitičar i doktorand Filozofskog fakulteta u Novom Sadu Stefan Janjić.

– Deutsche Welle pruža podršku medijima da poboljšaju svoje proizvode za mlade na Zapadnom Balkanu – izjavila je PR Krovne organizacije mladih Srbije Anja Babinka prilikom otvaranja konferencije. Zatim se prisutnima obratio menadžer Deutsche Welle platforme za Zapadni Balkan Klaus Dahman rekavši da se ove godine za forum prijavilo preko trista učesnika iz dvanaest zemalja, među kojima su, pored učesnika iz balkanskih zemalja, i učesnici iz Holandije, Gruzije i Moldavije.

– Fokus projekta je, kao što se i može zaključiti na osnovu naslova, na mladima i medijima, a podfokus projekta je na medijskoj etici. Naša filozofija je bazirana na tome da mladi nisu samo objekti izveštavanja, nego su i subjekti izveštavanja što ide u prilog činjenici koja se odnosi na izveštavanje o aktivnostima mladih – istakao je DW programski manadžer za Balkan Klaus Dahman uoči panela konferencije. Petar Jeremić je kao predstavnik Saveta za štampu Srbije publici i učesnicima predstavio monitoring o poštovanju Kodeksa novinara Srbije, koji je sproveden uz podršku DW Akademije i obuhvata analizu osam dnevnih novina koje se distribuiraju na nacionalnom nivou.

– Imali smo 48 tekstova u avgustu u kojima je Kodeks prekršen prilikom izveštavanja o maloletnicima i 51 tekst u septembru. Ukupno je za ova dva meseca bilo 99 tekstova u kojima su mediji prekršili Kodeks, a odnosi se na osam dnevnih listova koji se distribuiraju na nacionalnom nivou – saopštio je član Saveta za štampu Srbije Petar Jeremić. Krovna organizacija mladih Srbije je uz pomoć DW Akademije uradila istraživanje na temu “Mladi u medijskom ogledalu” čiji je autor medijski analitičar i doktorand Filozofskog fakulteta u Novom Sadu Stefan Janjić, koji je na Forumu predstavio svoje istraživanje i istakao da je ovo istraživanje ukazalo na to da je nepoverenje mladih ljudi u medijski sadržaj koji im se plasira u rangu sa nepoverenjem mladih ljudi u rad Narodne skupštine, Vlade Srbije i predsednika Srbije.

O ideji za realizaciju regionalnog medijskog foruma posvećenog mladim novinarima i odnosu novih i tradicionalnih medija za naš portal govori menadžer DW platforme za Zapadni Balkan Klaus Dahman:
– Nama je bilo jako stalo do toga da mi posređujemo i premostimo jaz između mlađe i starije generacije tradicionalnih medija i mlade publike. U tradicionalne medije spadaju televizijske i radio stanice kao i svi mediji koji se izvorno smatraju medijima dok novi mediji mogu biti raznoliki, poput jutjub kanala i multimedijalnog portala i oni ne moraju biti upisani u registru. Nama je važno da uspostavimo komunikaciju između mlade publike koju tradicionalni mediji ne razumeju niti im posvećuju medijski prostor.

Zatim su na Forumu o svom viđenju tradicionalnih i novih medija govorili njihove ekselencije, ambasador Misije OEBS-a u Srbiji Andrea Oricio, koji dolazi iz Italije budući da Italija ove godine presedava OEBS-om, ambasador Savezne Republike Nemačke u Srbiji Tomas Šib, pomoćnica ministra omladine i sporta u Vladi Srbije Snežana Klašnja, programska reprezenterka DW platforme Adelhajd Fajlke, predstavnik DW Akademije Mihael Karhausen i predstavnik Fondacije Share Đorđe Krivokapić koji je istakao da mladi uzrasta od 15 do 30 godina koriste internet u proseku četiri sata dnevno.

Mentorka DW Akademije Jelena Đukić Pejić predstavila je publici tinejdžerski portal Youthvibes čije su autorke polaznice treninga DW Akademije Jovana Jović i Vanja Joksimović. Na panelu pod nazivom “Šta tradicionalni mediji mogu da nauče od mladih medija?” govorili su bosansko-hercegovački veb novinar Anes Osmić, niška veb novinarka Jovana Jović, moldavski novinar Gabriel Encev, zagrebački veb urednik Marko Matijević i novosadski novinar i urednik drugog programa Radio televizije Vojvodine Atila Marton. Pred završnicom prvog dana medijskog foruma učesnicima su članovi Saveta za štampu Srbije Tamara Skroza i Petar Jeremić predstavili rezultate monitoringa čija je tema bila odnos tabloida prema deci i koji je urađen uz podršku DW Akademije. Na završnom panelu prvog dana konferencije, koji nosi radni naziv “U kojoj meri žuta štampa i medijska etika idu zajedno?” govorili su članica srpskog Saveta za štampu Gordana Novaković, članica bosanskog Saveta za štampu Ljiljana Zurovac, beogradski veb novinar Igor Ćuzović i urednik dnevnog lista Alo Duško Vukajlović i većina se saglasila sa tim da je žuta štampa zapravo štampa za zabavu i relaksaciju.

Drugi dan regionalne medijske konferencije “Brave New Media” u Beogradu počeo je prezentacijom istraživanja, koje je obuhvatilo analizu medijskog diskursa, pod nazivom “Kako srpski mediji izveštavaju o mladim ljudima?” u realizaciji Krovne organizacije mladih Srbije i DW Akademije, a autor ove studije, novosadski medijski analitičar i doktorand Filozofskog fakulteta u Novom Sadu Stefan Janjić predstavio je svim prisutnima rezultate ovog istraživanja:
– Istraživanje “Mladi u medijskom ogledalu” za 2018. godinu je slično istraživanju koje smo na isti način i uz istu metodologiju radili prošle godine, tako da sada možemo videti da li je došlo do poboljšanja u ovoj sferi. Analiza je rađena kvantitativno-kvalitativnog metodom analiziranja medijskog diskursa i obuhvata tri dnevna lista: Večernje novosti, Danas i Informer, zatim informativne emisije: Dnevnik 2 na Radio televiziji Srbije, Nacionalni dnevnik na Pinku, Dnevnik televizije N1 i tri onlajn medija: Blic, Peščanik i Vice (Vajs). Kao što se i može videti u prezentaciji, namera je bila da se uključe mediji različitih uređivačkih standarda i različitih pristupa izveštavanja o mladim ljudima. Ovom istraživanju prethodio je Alternativni izveštaj o mladima, koji je uradila Krovna organizacija mladih Srbije, a rezultat se odnosio na kvantitativne podatke o gledanosti i čitanosti srpskih medija od strane omladine, a medijski javni servis Srbije je na osnovu tih podataka zauzeo prvo mesto po broju omladinskih gledalaca, dok je Blic je zauzeo prvo mesto kao najčitaniji dnevni list među mladima. Prvo mesto istraživačkog korpusa medijske analize “Mladi u medijskom ogledalu” zauzela je tema koja se ticala vrednosti mladih osoba i o tome su mediji najviše izveštavali-istakao je Janjić na otvaranju drugog dana “Brave New Media” Foruma. Zatim je beogradski moderator DW Akademije Jakov Leon učesnicima predstavio jutjub projekat pod nazivom “Hexatorm” Radio televizije Crne Gore, koji je nastao u okviru regionalne saradnje DW Akademije sa regionalnim medijima koji daju svoj prostor mladim ljudima da realizuju neku svoju ideju. Posle ovog panela, Jakov je moderirao panel intervju sa uticajnim holandskim jutjuberom Rens Palmanom iz Amsterdama, koji se u svojoj zemlji proslavio zahvaljujući svojim jutjub klipovima u kojima testira drogu u vidu parodije na konzumiranje narkotika.

Panel pod nazivom “U kojoj meri je rad jutjubera povezan sa medijskom slobodom i odgovornošću?” okupio je pored uticajnog holandskog jutjubera Rensa Palmana kao gosta iz Amsterdama i uticajne novosadske jutjubere Darka Deksa Radovca, koji je osnovao jutjub kanal “Tubesday Tuesday” i “Yasserstain”, a autor je i tv emisije na jednom kablovskom programu, Biljanu Stojiljković poznatiju pod pseudonimom Bidžovan, koja je osnovala jutjub kanal Bidžovan i koju mnogi po fizičkom izgledu porede sa holivudskom glumicom Milom Jovović, i stručnjaka za IT tehnologije Aleksandra Aškovića Kojota, koji je imao svoj jutjub kanal. Moderator panela bio je beogradski jutjuber Vladimir Marković Looney, koji je u javnosti poznat po jutjub kanalu “Filmska bleja”. Tema panela odnosila se na srpsku jutjub scenu i na nadzor koji roditelji trebaju sprovoditi nad svojom decom kako bi ih zaštitili od vulgarnog sadržaja sa Jutjuba.

– Zamislite da na našoj jutjub sceni neko pravi sadržaj gde pred kamerama testira drogu. Da li biste vi to gledali? Da li je to nešto što biste podržali? – glasilo je pitanje kojim je moderator Vladimir Marković Looney otvorio jutjuberski panel u okviru “Brave New Media” Foruma. Mag jutjuberskih algoritama Aleksandar Ašković Kojot započeo je diskusiju odgovorom:
– Ja bih to podržao. Mislim da treba dekriminalizovati droge u Srbiji i da to treba skinuti sa liste krivičnih dela pošto smatram to besmislenim budući da policija tim samo popunjava kvote umesto da se fokusira na bitne stvari, a to su ljudi koji unose drogu u zemlji i narkodileri. Činjenično je stanje da postoji problem sa narkomanijom u Srbiji, a na jutjubu se može aludirati na takvu situaciju, dok se u stvarnosti ovim želi pobeći od svakodnevice.

Novosadski jutjuber Darko Deks Radovac kazao je ovom prilikom da je jedino rešenje sistemska edukacija klinaca o štetnosti konzumacije narkotika za njihovo zdravlje jer oni nemaju svest o tome, a mediji obično izveštavaju o posledicama konzumiranja narkotika koje odnesu mlade živote. Uticajna novosadska jutjuberka Biljana Stojiljković poznatija pod pseudonimom Bidžovan, koja važi za miljenicu ženske publike, izjavila je da je srpskoj jutjub sceni potreban takav vid sadržaja jutjub klipova i da, kada bi se to desilo, apsolutno svi bi pratili takav jutjub program, dok bi 70 odsto ljudi osuđivalo takav sadržaj pokušavajući time da ispadnu sveci.

– Mislim da je potrebno da se klinci edukuju o štetnosti droge jer su redovni novinski naslovi o tome kako mladi od 15 godina umiru na žurkama jer pojedu petnaest eksera. To su stvarno bizarne situacije – istakla je jutjub senzacija Biljana Stojiljković Bidžovan.

Nakon jutjuberskog panela usledio je panel pod nazivom “Podrška mladim medijima na Zapadnom Balkanu” kojim je moderirao menadžer DW platforme za Zapadni Balkan Klaus Dahman. Učesnici panela bili su izvršna direktorka Asocijacije medija Dalila Ljubičić, predstavnica LokalPress-a Snežana Milošević, predstavnica Krovne organizacije mladih Srbije Miljana Pejić i predstavnica srpskog Saveta za štampu Gordana Novaković koje su svim prisutnima predstavile medijske treninge za mlade koje su u ovoj godini realizovale njihove medijske asocijacije u saradnji sa DW Akademijom.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nakon toga su na panelu pod nazivom “Kako učiniti nove medije vidljivim?” govorili osnivač makedonskog portala fakulteti.mk Marjan Aleksovski, osnivačica niškog portala megafon.co Jovana Đorđević, novinarka beogradskog nedeljnika Vreme Jovana Gligorijević i osnivač portala njuz.net i autor softvera Content Insight Dejan Nikolić. Tema panela odnosila se na projektno finansiranje novih medija posredstvom grantova.

Na ceremoniji pred završnicom Foruma “Brave New Media” dodeljene su nagrade polaznicima foto treninga DW Akademije i Asocijacije medija “Sa fotografijom na ti” Bojanu Stekiću, Mariji Todorović i Rijaldi Mujezinović za tri najbolja fotografska rada, a nakon toga su nagrađeni srednjoškolci – polaznici treninga DW Akademije iz Beograda i Kraljeva za svoj medijski doprinos nacionalnim i lokalnim medijima.

Ovogodišnju konferenciju zatvorili su generalni direktor Radio televizije Crne Gore Božidar Šundić, urednica portala Youthvibes Kristina Nikolić i predstavnik Misije OEBS-a u Srbiji Srđan Đorđević koji je istakao da mladi ljudi mogu puno naučiti od tradicionalnih medija.

Autor teksta i fotografija: Anđela Zec