Početna Kultura Izložbom “Pavle Beljanski – prijatelj umetnika: Stojan Aralica” biće otvorena manifestacija Muzeji...

Izložbom “Pavle Beljanski – prijatelj umetnika: Stojan Aralica” biće otvorena manifestacija Muzeji Srbije – “Deset dana od 10 do 10” u Novom Sadu

Stojan Aralica, Žena sa slamnim šeširom, 1934. Spomen zbirka Pavle Beljanski
Stojan Aralica, Žena sa slamnim šeširom, 1934. Spomen zbirka Pavle Beljanski

Izložbom Pavle Beljanski – prijatelj umetnika: Stojan Aralica u četvrtak, 12. maja u 20 časova u Spomen-zbirci Pavla Beljanskog svečano će biti otvorena manifestacija Muzeji Srbije – Deset dana od 10 do 10 u Novom Sadu. Izložbu će otvoriti dr Stanislav Živković, istoričar umetnosti.

Tematski osmišljenim programom i postavkama, Spomen-zbirka Pavla Beljanskog tokom 2016. obeležava pet i po decenija od otvaranja za javnost, kao i 45 godina od otvaranja Memorijala umetnika. Ova izložba zamišljena je kao jedno od centralnih dešavanja kojim se na dostojan način obeležavaju značajne institucionalne godišnjice, a uključena je i u program manifestacije Muzeji Srbije, deset dana od 10 do 10, koja se pod sloganom “Moj grad – moj muzej” održava od 12. do 21. maja, uključujući iobeležavanje 12. Evropske noći muzeja (21. maj).

Šesta po redu izložba iz serijala Pavle Beljanski – prijatelj umetnika posvećena je prijateljskom odnosu kolekcionara i slikara Stojana Aralice (1883–1980).

Postavka autorke Jasmine Jakšić Subić doprinosi novom sagledavanju ovog četrdesetogodišnjeg prijateljstva.

Stojan Aralica ispred "Autoportreta"
Stojan Aralica ispred “Autoportreta”

Dug i plodan stvaralački život Stojana Aralice, ispunjen kolorizmom, obeležio je jugoslovensku umetnost. U reprezentativnoj kolekciji Pavla Beljanskog (1892–1965) umetnik je zastupljen sa četiri vrhunska dela koja pripadaju različitim periodima u njegovom stvaralaštvu – “Voćnjak” (1929) i “Plava kapija” (1930) pariskoj, a “Enterijer” (1933) i “Žena sa slamnim šeširom” (1934) zagrebačkoj fazi. Tokom minhenske faze koju je obeležilo studiranje i prvi slikarski uspesi (1909–1925), Pavle Beljanski se takođe nalazio na studijama i započinjao svoju diplomatsku karijeru. Tokom poslednje, beogradske, slikareve faze, Beljanski i Aralica su više negovali prijateljski odnos nego li odnos kolekcionara i umetnika, međusobno su se posećivali ili sretali na prijemima ili u restoranima. Poslednjoj fazi slikarevog rada pripada “Autoportret” (1971), koji će namenski uraditi za Memorijal umetnika, a koja je puna novog kolorističkog uzleta.
Na postavci će biti prikazano 17 slika iz različitih faza umetnikovog stvaralaštva, koja se danas nalaze u Spomen-zbirci i privatnim kolekcijama, kao i crteži iz Dokumentarnog fonda muzeja. Likovni materijal biće dopunjen dokumentarnim segmentom, koji će obuhvatiti i jedino sačuvano pismo kao svedočanstvo o prijateljstvu Pavla Beljanskog i Stojana Aralice, a koje simbolički u Dokumentarnom fondu muzeja nosi inventarni broj jedan. U kolekciji Pavla Beljanskog Araličine slike takođe se nalaze na početku fonda, a na prvom mestu je slika “Voćnjak” koju je Beljanski od Aralice kupio u Parizu na početku svoje kolekcionarske karijere. Vrhunske vrednosti slikarstva Stojana Aralice kolekcionar je rano prepoznao i uvrstio ga u zbirku, dok je sam umetnik izjavio da je u pitanju jedna od najlepših kolekcija u Evropi.

Izložba Pavle Beljanski – prijatelj umetnika: Stojan Aralica biće otvorena do 28. avgusta 2016. godine i tokom trajanja izložbe predviđen je raznovrstan program koji će obuhvatiti filmske projekcije, stručna i autorska tumačenja, kao i druge pedagoške programe.

Radno vreme: 
Sreda – nedelja: 10–18h
Četvrtak: 13–21h
Ponedeljkom i utorkom zatvoreno.

Četvrtkom ulaz besplatan za individualne posete.
Uz obaveznu prethodnu najavu postoji mogućnost postavljanja rampe za osobe sa invaliditetom.

Autor: NSHronika.rs
Foto: Promo

OSTAVI KOMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here