Početna Kultura Najčuvenje svetsko pozorište “Burg teatar” stiže u Novi Sad

Najčuvenje svetsko pozorište “Burg teatar” stiže u Novi Sad

0
Vojcek – Foto: Eöri Szabó Zsolt

Uz fascinantnu bečku “Gospođicu Juliju”, publika će pre Bitefa videti rad Žige Divjaka, nove teatarske zverke koja je uzburkala pozorišnu Sloveniju. U Novi Sad stiže i nadaleko čuveno Nacionalno pozorište Mađarske sa hvaljenim “Vojcekom”, a festival zaokružuje “Kafka Machine” Srpskog narodnog pozorišta.

Jedno od najvažnijih svetskih pozorišta, bečki Burg teatar, za koji bi se mnogi složili da je svojevrsni pozorišni Real Madrid, stiže u Novi Sad ovog septembra.

Fascinantnom predstavom “Gospođica Julija”, Strindbergom u režiji Mateje Koležnik, sa glumcima koji pomeraju poimanje glumačkog zanata i talenta, otvoriće 10. septembra predstojeći 49. INFANT – Internacionalni festival alternativnog i novog teatra. Bečka “Gospođica Julija” novija je produkcija ovog teatra, premijeru je imala prošle godine.

Gospođica Julija – Foto: Susanne Hassler-Smith

Dan kasnije, Nacionalno pozorište Mađarske dolazi sa svojim – među mađarskom kritikom – hvaljenim “Vojcekom” i plejadom izuzetnih mladih glumaca koje je svojim provokativnim rediteljskim konceptom okupio Atila Vidnjanski, mlađi.

Narednog dana, 12. septembra, publici u Novom Sadu – pre Bitefa – predstaviće se Žiga Divjak, novo pozorišno lice za nas, a već neko vreme apsolutna pozorišna zvezda u Sloveniji, koji je svojom pozorišnom estetikom pretumbao pozorišnu abecedu Slovenije. U tandemu sa dramskom spisateljicom Katarinom Morano, koja teme koje nas se i te kako tiču otvara na jedan posve jedinstven način, u Mestnom gledališču ljubljanskom napravio je predstavu “Talog” za koju vrlo oštra slovenačka kritika kaže da se ne sme propustiti.

Finale 49. INFANT-a zaokružiće 13. septembra domaće snage – Srpsko narodno pozorište u kojem je reditelj Veljko Mićunović, u predstavi “Kafka Machine”, promišljao Kafku.

Slobodu moramo odbraniti

Govoreći o tome zašto selekcija ovogodišnjeg INFANT-a izgleda baš ovako, selektor festivala, reditelj Aleksandar Popovski, kaže:

“Poslednjih godina događaji oko nas su toliko intenzivni da sve što radimo dobija poseban istorijski značaj. Najverovatnije da su korona i rat doprineli osećaju da sve što stvaramo dobija drugačiju težinu. U tom smislu, i ovogodišnji INFANT postaje deo tog istorijskog trenutka.

Razmišljajući o selekciji i pristupu odlučili smo se da, umesto na sigurno, igramo na veliko. Zadali smo sebi zadatak koji nije nimalo jednostavan: dovesti velike produkcije i velika pozorišta. Hteli smo da pokažemo da i u ovim istorijskim trenucima možemo organizovati gostovanja koja će se pamtiti ne samo po kvalitetu, već i po stvaranju mitova.”.

Govoreći dalje o selekciji Popovski ističe: “Mit je priča o nečemo što je zauvek obeležilo neko vreme, prostor, ljude. Mit je onaj sastojak koji neku hranu napravi drugačijom od ostale, mit učini da jedno vreme pamtimo baš po nekoj određenoj muzici u moru raznih drugih.

Prošli vek je bio vek kada smo osvajali neosvojive slobode. Na svim poljima. Osvajala se nacionalna sloboda, građanska sloboda, prava žena, prava manjina, prava obespravljenih, prava da nema gladnih i siromašnih, demokratska prava… I sve se činilo da nam to pripada i u 21. veku. Ono što nam je pokazalo prvih dvadesetak godina novog veka je da u ovom veku moramo naučiti da sačuvamo sve slobode koje smo osvojili. Sloboda je nešto što moramo odbraniti. Kao što jedan pesnik jednom reče: “Sloboda nije božje sjeme, pa da ti ga neko daje.”, podseća Popovski koji kaže da je glavnu inspiraciju za ovogodišnji INFANT našao između pojmova mit i sloboda.

“Dati festivalu nešto posebno, unikatno, mitološki jedinstveno. Postaviti festival na tragu odbrane pozorišnog jezika i umetnosti. Izbeći zamku aktuelizacije po svaku cenu i držati pozorišni kurs i jezik.”, to je bila selektorova ideja, otkriva i dodaje:

Divlji i furiozni mladi peštanski glumci

“Priznajem da sam u svojoj selekciji bio krajnje subjektivan – u odnosu na autore i pozorišta koje sam izabrao. Već duže vreme pratim događaje u dva grada koja su nam jako blizu i u kojima pozorišna kultura ima posebno visoko mesto. To su Beč i Budimpešta.

Dva pozorišta sa fantastičnom tradicijom i velikom produkcijom. Burg teatar iz Beča i Nemzeti Szinhaz iz Budimpešte. Prvo smo krenuli iz najteže i skoro nemoguće misije – Burg teatar. Dolazi nam Strindbergova “Gospođica Julija” u režiji Mateje Koležnik. Mateja ima posebnu poetiku i mislim da INFANT ovom predstavom dobija prozor u svet vrhunskog bečkog pozorišta.

Što se tiče, Nacionalnog mađarskog pozorišta, njihov kvalitet video sam vlastitim očima. To je ansambl u fantastičnoj formi, njihove predstave su veoma uzbudljive i divlje. Dolaze nam sa “Vojcekom”, po Bihnerovom tekstu u režiji Atile Vidnjaskog, mlađeg. U predstavi igraju najbolji mladi glumci ovog teatra.”, kaže Popovski koji novosadskoj publici u nastavku predstavlja i izuzetnog Žigu Divjaka.

Žiga Divjak u Novom Sadu pre Bitefa

Slovenija u ovom trenutku ima sasvim novu generaciju autora koji na scenu donose jako autentičan rukopis. Posebno mesto među njima zauzima reditelj Žiga Divjak i dramska spisateljica Katarina Morano. Ovaj tandem ima iza sebe već nekoliko izuzetnih projekata, a predstava “Usedline” (“Talog”) njihova je poslednja u nizu. Dolazi nam iz Mestnog gledališča ljubljanskog koje u poslednje vreme nastoji da promoviše mlade autore.

Kafka Machine – Foto: Srđan Doroški

Uzbudljivi Kafka

U kombinaciji ova tri grada, čini mi se da Novi Sad i Srpsko narodno pozorište sa predstavom “Kafka- Machine”, u režiji Veljka Mićunovića, imaju šta da nam ispričaju sa scene. Postaviti Kafku u pozorištu, obuhvatiti više dela u kojima je zajednički junak u neskladu sa društvom i od toga napraviti predstavu koja je uzbudljiva i razumljiva gledaocima, veliki je izazov.”, mišljenja je Popovski.

Čitanje satirično mitološke tragedije

Što se tiče pratećeg programa, na ovogodišnjem INFANT-u predviđeno je javno čitanje najnovije drame Dejana Dukovskog – “Poslednji balkanski vampir”, nastale u vremenu kada se govori o tome kako su se neke stvari povamirile u našim društvima. Radi se zapravo o jednoj satiričnoj mitološkoj tragediji, precizira selektor koji najavljuje da nas čeka snažan festival i susret sa autorima koji svojim radom ostavljaju poseban pečat na ovo vreme. Za njihov dolazak u Novi Sad uveliko je zaslužna i direktorka festivala Tijana Delić, kaže selektor.

Impresivan pogled na pozorišnu Evropu

Govoreći o festivalu koji u Srbiju dovodi, između ostalih i jednu od najvažnijih teatarskih kuća na svetu, direktorka Delić kaže da će ovogodišnja selekcija gledaocima pružiti istinski impresivan pogled na evropske okvire i standarde umetnosti.

“Suština INFANTa-a je da ukazuje na nove teatarske forme, preispituje umetničke pozorišne granice, da ih pomera, i svaki put iznova ukazuje na produkcione i estetske kriterijume.” Baš zbog toga, smatra Delić, “INFANT mora da bude nezavisan od komercijalizma i opšte dnevne potrošnje, a savremen po duhu i delovanju današnjeg gledaoca.”, kaže Tijana Delić pozivajući publiku u Novi Sad “na četiri blistave predstave autora koji pomeraju granice pozorišne umetnosti.”

Ozren, Sonja i Nikolina

O najboljima na 49. INFANT-u odlučivaće žiri u kojem su: višestruko nagrađivani hrvatski glumac Ozren Grabarić, ovdašnja rediteljska zvezda u usponu Sonja Petrović i mlada dramaturškinja Nikolina Đukanović.

Karte – od 18. avgusta

Sve predstave 49. INFANT-a igraju se na sceni Srpskog narodnog pozorišta. Sve se izvode na velikoj sceni – “Jovan Đorđević”, osim novosadske predstave koja se igra na maloj sceni – “Pera Dobrinović”.

Sve predstave počinju u 20 sati, osim bečke predstave koja počinje u 18 sati. Mađarsku predstavu, zbog specifičnog načina igranja (publika sedi na sceni sa glumcima) može da gleda svega sto ljudi.

Pretprodaja karata za 49. INFANT – na blagajni Srpskog narodnog pozorišta – počinje 18. avgusta.

Autor: NSHronika.rs