Početna Kultura “Prolaznici” u tački susreta, na otvaranju izložbe Radovana Jokića

“Prolaznici” u tački susreta, na otvaranju izložbe Radovana Jokića

0

Izlozba

I u prenesenom i u doslovnom smislu. Bilo kao prolaznici kroz polje likovnosti, bilo kao prolaznici iz Novog Sada kroz Beograd i vice versa, bilo kao publika koja beše prispela da vidi neka od lica i figura sa platana iz novog opusa, a opsesivne teme, istoimenog naziva, novosadskog slikara, Radovana Jokića, behu, paradoksalno, tačka susreta i okupljanja, sinoć upriličenog blagodareći “Pro arte” galeriji, u beogradskom popularnom okupljalištu, “Mixer house”-u.

Izlozba_7Izlozba_9

Paradoksalno, iz jednostavnog razloga jer značenjski i semiotički, “prolaznici” sami po sebi impliciraju fenomen mimoilaženja i mimoghoda, dočim su u slučaju predstavljanja novog opusa, verziranog figurativca, Jokića, za kojeg je referentna, istoričarka umetnosti, dr Katarina Ambrozić, još kadgod napisala da je “sugestivnost atmosfere ostvario spajanjem poetskih osećanja i simboličkog sadržaja”, na vrlo intrigantan način postali spojnica čitave jedne varoši potpisa i biografija, koje su se zainteresovale za stvaralaštvo, kadgodnjeg gradskog ministra kulture Novog Sada i potentnog likovnog stvaraoca koji u snažnom jukstapozicioniranju i igranju sa svetlošću i bojom oslikava našu epohu “džinsa i robnog cinizma”.

Izlozba_10Izlozba_11

Možda i najkondenzovaniju u kratkoj formi, misao o Jokićevom slikarstvu, predočio je, ništa manje, uzbudljivi, istoričar umetnosti, Slavko Timotijević, koji je međ’ ostalim, pribeležio u pratećem luksuznom katalogu (svojevrsnoj likovno-grafičkoj monografiji, nastaloj blagodareći Atili Kapitanjiju, Draganu Kuruciću, Đerđu Balatonu i autoru samom, prim. TŽJ) Jokićevih “Prolaznika”, rekavši da je:

Slikarstvo Radovana Jokića primer slikarskog govora koji se generiše iz bogatih tradicija realizma baziranih na direktnoj i indirektnoj, odnosno posredovanoj opservaciji stvarnosti i društvenog angažmana kao potrebe da se na stvarnost reaguje ozbiljnim umetničkim stavom. Unutar samog jezika umetnosti,njegova polazišta su posebne forme figurativnog predstavljanja: realizam, nova figuracija, pop-art i hiper, super i foto realizam. Sve ovo praćeno kadriranjem – rukopisom i temom – naglašenim poentiranjem neuralgičnih patologija savremenosti – veli Timotijević.

Izlozba_17Izlozba_20

Otvarajući izložbu, dramaturg, menadžer u kulturi i vlasnik “Miksera”, Ivan M. Lalić je uz brojne reminiscencije na profesionalnu karijeru, koja je delom bila vezana za Novi Sad, te vreme u kojem je i Jokić obnašao dužnost člana Veća zaduženog za kulturu, a Lalić, upravnika Srpskog narodnog pozorišta, istakao da mu je neobično zadovoljstvo da su odabir tema, i sami Jokićevi “Prolaznici” duboko utisnuti u njega i generacijski, ali i lično, jer mu je istoimeni hitić “The Passanger” (“Prolaznik”, prim. TŽJ) jedan od omiljenih, od autora Igija Popa, te da činjenica da se o jučeranjem toplom, predvečerju prestoničkom, u “Mikseru” zadesio toliki broj Novosađana, čini ovaj klub pravom “ambasadom Novog Sada i njegova duha”.

Izlozba_18Izlozba_23Izlozba_24I zaista, beše to neverovatna “Liga prolaznika” od potpisa i biografija koje se tiskahu da šacnu platna što oslikavaju “superurbane čase” Radovan Jokića platana: ambasadori Republike Italije i Republike Turske, Nj. E. Đuzepe Manco i Nj. E. Mehmet Kemal Bozaj, predsednica Narodne skupštine, Maja Gojković; direktor “Srbijagasa”, Dušan Bajatović; istoričar, dr Predrag J. Marković sa suprugom Sarom Ivković; kadgodnja ministarka kulture i vlasnica Univerziteta “Singidunum”, dr Nada Popović Perišić; sudija Vrhovnog kasacionog suda, Vesko Krstajić; te sudije Apelacionog suda u Novom Sadu: Svetlana Jokić – Tomić i Mirjana Andrijašević; član Državnog veća tužilaca, Tatjana Lagumdžija; zamenica republičkog javnog tužioca, Tamara Mirović; zamenica Višeg javnog tužioca, Ksenija Dajanović; pesnik i prozaist, Blagoje Baković; predsednik Odbojkaškog kluba Vojvodina i direktor pravnog sektora “Srbijagasa” Milan Đukić; galeristkinja i vlasnica “Pro arte”-a, Mirjana Đukić; arhitekta Vladimir Rakić; operska vedeta i profesor novosadske Akademije umetnosti, dr Agota Kovač Vitkai; direktor novosadskog “Doma zdravlja” i podpredsednik GOSPS, dr Vesko Bojat; direktor Zavoda za kulturu vojvođanskih Rusina, Sergej Tamaš; član Izvršnog odbora i zamenik generalnog direktora, “Hipo Alpe adria banke”, Rade Vojnović; advokat, Gligor Vasiljević; estradni menadžer, Maksut Ćatović koji je došao u pratnji živopisne “pojave” u vidu muškarca obučenog u poluhelanke-polutrenericu i t-shirt maju sa natpisom “Eskobar” (po tome se potpisnica ovih redova podsetila da ipak nije u ambasadi Duha već u Beogradu!, prim.), vlasnik očne kuće “Bomar” Budimir Bošković; dr Nebojša Perić; kadgodnji direktor KC “Vojvodina”, dr Pavle Milošević sa suprugom mu, dr Vesnom Milošević; Natali Beljanski i dr Vukašin Popović; fotograf Dragan Kurucić; dizajner Atila Kapitanj; privrednica Jelena Ubović; urednica Informativnog programa RTV, Marijana Lainović i zaista tuša i tma “prolaznika” od Duha, bonvivanstva i politike, međ’ nama.

Izlozba_21IMG_8102

IMG_8112

IMG_8113

Izlozba_4

Izlozba_5

IMG_8104

IMG_8132

IMG_8134

IMG_8136

IMG_8139

IMG_8143

IMG_8147

Autor: Teodora Ž. Janković
Foto: Vlada Rakić; Dragan Kurucić; Boško Karanović