Početna Kultura Veče kamerne muzike Ivana Jevtića u Ogranku SANU

Veče kamerne muzike Ivana Jevtića u Ogranku SANU

0

U svečanoj sali Ogranka SANU u Novom Sadu u utorak, 26. marta u 18 časova biće održan koncert pod nazivom “Veče kamerne muzike Ivana Jevtića”.

Koncert će izvesti Beogradski trio: Dušan Panajotović, violina, Ivan Jarić, violončelo i Igor Dražević, klavir. Marina Popović koja svira violu takođe će učestvovati.

Beogradski trio nastao je 2015. godine. U ansamblu sviraju profesionalni muzičari, koji su trenutno na doktorskim studijama Fakulteta muzičke umetnosti u Beogradu. Naziv čuva sećanje na istoimeni trio (koji su 1964. godine osnovali pijanista Andreja Preger, violinista Aleksandar Pavlović i violončelista Viktor Jakovčić) i nastavlja tradiciju izvođenja kompozicija namenjenih ovom sastavu. Solisti, okupljeni u ovom ansamblu, su posvećeni izvođenju savremene srpske muzike i prisutni su na festivalima kao što su Međunarodna tribina kompozitora i KoMA (Koncerti mladih autora), u projektima (Rostrum+). Takođe redovno sarađuju u izvođenju studentskih ispitnih radova iz kompozicije. Koncertnu sezonu Beogradskog trija 2018/2019. podržava i finansira Sokoj (Organizacija muzičkih autora Srbije).

– Kompozicija “Musique pour trio” (Muzika za trio) za klavir, violinu i violončelo, nastala je u Beču 1977. godine, kada sam bio na Herderovoj stipendiji za koju me je preporučio moj profesor Stanojlo Rajičić. Delo je komponovano februara te godine u dosta teškim uslovima. Stanovao sam gotovo na periferiji Beča – u ulici Hütteldorfer Strasse, broj 189 – u stanu okrenutom prema dvorištu, gde skoro nikada nije ulazilo sunce… Tako i početak te muzike odražava mentalno stanje kompozitora u toj atmosferi, te delo počinje pritajenim pulsirajućim ponovljenim tonovima… I odjednom, kao da se prolama krik nezadovoljstva takvim životom. Nakon toga, sve se polako pretapa u muziku početka ovog uvodnog dela. Međutim, slična tematika je i u drugom stavu (Sostenuto) a sam kraj (finale) je u muzičkom smislu jedna vrlo odlučna, decidirana i ritmička ideja – kompozitor se bori i ide dalje u život – rekao je svojevremeno kompozitor.

– “Grand trio” (Veliki trio) za klavir, violinu i violu je nastao u Parizu 1992, petnaest godina posle prvog trija. Ovo delo je u stvari porudžbina dva velika muzičara tog trenutka – violiniste Žerara Kosea i violiniste Rafaela Olega. Ponuda je došla sa njihove strane, jer su obojica već izvodili moju muziku koja im se mnogo dopala (Ž. Kose je 1990. premijerno izveo moj Koncert za violu “Vers Byzance” u sali Plejel u Parizu). Posebnost ove kompozicije je u tome što je pisana u četiri stava, a ne u trostavačnoj formi klasičnog trija. Može se primetiti da je autor koristio izvesne motive, ili eho muzike njegovog profesora iz Pariza, čuvenog kompozitora Olivijea Mesijana – izjavio je Ivan Jevtić.

Izvor: RTV
Foto: Ilustracija/Pixabay