Početna Gradske teme Kompanija igre Opere Geteborga danas otvara 21. BFI u Novom Sadu

Kompanija igre Opere Geteborga danas otvara 21. BFI u Novom Sadu

0

Diptih predstava “Proklizavanje” i “SAABA” švedske Kompanije igre Opere Geteborga otvoriće 21. izdanje beogradskog festivala igre večeras na Velikoj sceni Srpskog narodnog pozorišta (SNP) u Novom Sadu, najavila je Ketrin Hal, umetnička direktorka ove trupe.

Dva igračka komada postavili su popularni koreografi Šaron Elaj i Damijen Žal.

Tokom današnjeg susreta sa medijima u Nacionalnoj fondaciji za umetničku igru, Aja Jung, direktorka BFI, napomenula je da su umetnici iz Švedske već gostovali kod nas na osmom izdanju BFI u velikoj sceni Sava centra.

Kako je spomenuta ustanova i dalje u obimnoj rekonstrukciji, spektakli kakvi se kreiraju u Operi Geteborga, prema njenim rečima, mogu da se igraju samo na značajno većim pozornicama kakve Beograd trenutno nema.

Zato je odlučeno prvi put da svečano otvaranje BFI bude realizovano u Novom Sadu na velikoj sceni “Jovan Đorđević”.

Kompanija igre Opere Geteborga će svoj diptih odigrati i dan kasnije u SNP-u, u nedelju, 10. marta.

Umetnička direktorka Ketrin Hal je otkrila da imaju 38 igrača u trupi i čak 20 nacionalnosti, te da je u pitanju najveća nordijska umetnička grupa.

Ketrin Hal je objasnila da Kompanija igre Opere Geteborga ima uglavnom naručene radove u svojoj produkciji, a u igru uključuju i nove mlade talente kojima je ovde prilika da se istaknu i dokažu.

Kako je Hal opisala, oni stvaraju veoma specijalne kreacije samo za njihove igrače i publika ih može videti samo u Geteborgu.

“Desilo nam se da se na audiciju za prijem novih članova javi 420 igrača. Od tog broja smo pozvali njih 80, a samo petoro bude primljeno. Zato smo vrlo jedinstveni i važni. U Novi Sad sa ove dve predstave dolazimo vam sa 24 izvođača”, naglasila je umetnička direktorka švedske trupe.

Komad “Proklizavanje” nastao je 2017. godine i dalje je veliki hit u svetu, a koreografiju potpisuje čuveni Damijen Žale, dok mu je asistent gost igrač Aimilios Arapoglou, na muziku Kristijana Fenesa.

Žale je čest saradnik naše Marine Abramović i zaslužan je za njen ponovnk dolazak u Beograd pre nekoliko godina u Muzej savremene umetnosti na Ušću.

Delo “Proklizavanje” se izvodi na 34 stepeni nagnutoj podlozi i uvodi izvođače u stanje izvan ravnoteže. Sila gravitacije pokreće igru, dok nagib pojačava lančane reakcije atraktivnih, moćnih i pokretnih slika.

“Jedan izvanredni “master piece” geteborške trupe!”, zapisala je svetska kritika.

Komad “SAABA” od Šaron Ejal, gde je saradnik u kreaciji Gai Behar, nastao je 2021. godine, gde se raskošna igra suočava sa snažnim kreativnim stavom ove jedinstvene izraelske umetnice u prepoznatljivom stilu.

Za komad “SAABA”, svoju treću postavku za trupu iz Geteborga, Ejal je na dizajnu kostima sarađivala sa Marijom Gracijom Kjuri, kreativnom direktorkom brenda “Dior”, a Ketrin Hal je najavila da će i četvrti put sarađivati sa njom u narednoj sezoni.

“Hipnotišuće samouvereni igrači” ili “Čista, briljantna igra!”, reči su svetske kritike.

Ketrin Hal je naglasila da su dva njihova komada u ovom diptihu kreirala dva najznačajnija koreografa našeg vremena Damijen Žale i Šaron Ejal.

“Oni vole da pomeraju granice u svojim komadima, zajedno sa stvaraju veoma inovativne, originalne projekte. Oba komada koja ćete gledati su izuzetno snažna, žestoka, ali istovremeno poseduju nežnost”, analizirala je direktorka ove trupe.

Ona je dodala da je njihova Kompanija igre specifična po tome da ističe sve veštine i različitosti igrača, dozvoljava da izvođači pokažu svoju individualnost, ostavljaju lični autorski pečat.

“Važno je da se prepozna njihova jačina kao kolektiva. Kada vodite trupu veoma je važna vizija kao i identitet grupe. Potrebna je komunikacija sa publikom koju oni lako ostvaruju. Vidljivi su i primećeni svuda u svetu i naša trupa je hrabra, uzima na sebe rizike”, ocenila je Ketrin Hal i dodala da u svojoj produkciji imaju barem 12 živih predstava koje su uvek “mobilne” putuju po svetu i vremenom ih obnavljaju ili zamenjuju nekim novim.

Umetnička direktorka je govorila o trenutnom projektu koji za njih postavlja francuski koreograf Joan Buržoa, koji je upravo aktuelan na 21. izdanju BFI sa omnibusom od pet fragmenata “Neuhvatljiva tačka odlaganja” juče i danas u bioskopu Balkan.

Hal je podvukla da Buržoa kao umetnik dolazi iz sfere cirkusa i kod njih stvara zanimljivu kreaciju sa podom koji je ispunjen vazduhom, a premijeru očekuju 12. aprila.

“Publika za umetničku igru se prilično promenila i proširila poslednjih godina. Zanimljivo je da su naši igrači istovremeno uvek i saradnici na stvaranju igračkih komada, dakle kokreatori, učestvuju u svemu, priznajem da su zahtevi za njih jako veliki. Osim u pozorištima, imali su čak 116 izvođenja i po školama, u njihovim učionicama, tako da smo proširili naše pratioce i na ovaj način”, istakla je Ketrin Hal.

Damijen Žale je francusko-belgijski koreograf i izvođač.

Kao najbliži i najpostojaniji saradnik Sidija Larbija Šerkauija, od 2000. godine je nastupao u najvažnijim predstavama kompanija “Les Ballets C. de la B.”, “Toneelhuis”.

Žale i Šerkauji su 2002. godine kreirali komad “davant” za Kompaniju Saša Valc i gosti, a zajedno potpisuju i “Babel” (2011).

U saradnji sa Šerkauijem i Marinom Abramović, Žale je 2013. godine napravio novu verziju “Bolera” za Balet pariske Opere.

Svoju prvu operu “Peleas i Melisanda” uradio je 2018. sa njima u Operi u Antverpenu.

Poznato je i njegovo delo “Tri čarolije” iz 2008. za Međunarodni festival umetnosti u Tokiju, sa igračicom Aleksandrom Žilber i takođe kompozitorom Kristijanom Fenesom.

Ostvario je koreografsku instalaciju “Meduze” u pariskom Luvru (2013), sa više od 30 umetnika različitih disciplina, radio sa muzičarima Lady i Bird (opera Crvene vode) i grupom “Florence+The Machine”.

Sa rediteljem Žilom Delmasom snimio je i film “Skeledžija”, uz ekskluzivno učešće Marine Abramović i nedavno preminulog japanskog kompozitora Rijučija Sakamota.

Ovaj film se prikazivao tokom čitavog venecijanskog Bijenala u Palati Fortuni, 2017. godine. Kasnije je potpisao koreografske sekvence filma “Suspiria” u režiji Luke Gvadanjina, sa Tildom Svinton i Dakotom Džonson u glavnim ulogama.

Bio je i Madonin kreativni savetnik za njenu prvu pozorišnu turneju “Madame X”.

Noviji projekti su mu komadi “Magla” za NDT 1 i “Planeta” u pariskom Teatru Šajo (2021).

Francuska vlada proglasila je Žalea za Viteza umetnosti i književnosti.

Igračica i koreografkinja Šaron Ejal je rođena u Jerusalimu.

Igrala je sa Kompanijom Batševa od 1990- 2008. godine, i počela da stvara komade u okviru projekta “Batševini igrači kreiraju”.

Radila je kao saradnik umetničkog direktora ove trupe (2003-2004), stalni koreograf (2005-2012).

Šaron Ejal je dobitnica mnogih priznanja, Nagrade Ministarstva kulture Izraela (2004) za mlade stvaraoce, Landau nagrada za scenske umetnosti (2009) i titula Izabranog umetnika Fondacije za kulturnu izuzetnost Izraela (2008).

Njeni igrački komadi su više puta sa uspehom izvođeni na Beogradskom festivalu igre, a 2017. godine joj je uručena festivalska Nagrada “Jovan Ćirilov”.

Izvor: rtv.rs
Foto: Arhiva