Početna Gradske teme NSBI: ABS i MUP kampanjom o bezbednosti biciklista prebacuju odgovornost na žrtve

NSBI: ABS i MUP kampanjom o bezbednosti biciklista prebacuju odgovornost na žrtve

0

Novosadska biciklistička inicijativa oglasila se povodom kampanje Agencije za bezbednost saobraćaja “Gledaj da te vide, vozi se biciklom”.

Kako navode u saopštenju vest o kampanji preneli su lokalni i nacionalni mediji.

U tekstu se navodi da je broj poginulih biciklista u Republici Srbiji povećan sa 37 2022. godine na 46 prošle godine.

Ovo, smatra NSBI, jasno ukazuje na izostanak reakcije nadležnih državnih institucija na polju unapređenja bezbednosti biciklista u Srbiji.

“Najčešći uzrok stradanja biciklista upravo jeste nepostojanje adekvatne infrastrukture, posebno van naseljenih mesta i činjenica da su biciklisti prinuđeni da se kreću kolovozom, rame uz rame sa automobilima, kamionima i autobusima, na putevima gde se razvijaju brzine i preko 80 km/h”, ističe NSBI.

Kako objašnjavaju, u naseljenim mestima glavni uzrok za stradanje biciklista je osim nedostatka infrastrukture i oduzimanje prvenstva biciklistima i nepoštovanje njihovog kretanja ulicom. Najčešće konfliktne tačke su upravo na raskrsnicama gde se ukrštaju biciklističke staze i kolovoz, gde usled nepoštovanja biciklista i njihovog prvenstva dolazi do saobraćajnih nezgoda.

“No sve ove naučno dokazane činjenice ne sprečavaju nadležne da krivicu za stradanje prebace na žrtve – pešake, bicikliste i decu. U sredini u kojoj se bicikl koristi kao primarno prevozno sredstvo, u gradu koji godinama u nazad razvija biciklističku infrastrukturu a biciklistički saobraćaj je u porastu, kao predstavnici civilnog sektora, ne možemo a da ne odreagujemo na ovakav tekst i kampanju čiji je narativ na bezbednostnoj opremi i prebacivanju krivice na žrtve”, naglašava Novosadska biciklistička inicijativa.

Kako se dodaje u njihovom saopštenju, biciklistička udruženja u Srbiji okupljena oko krovne organizacije Instituta urbane mobilnosti Srbije prošle su godine predlagala izmene i dopune Zakona o bezbednosti saobraćaja a predlozi poput obaveznog rastojanja prilikom preticanja biciklista, uvođenje pojma zone biciklističke ulice, dvosmerno kretanje biciklista u jednosmernim ulicama, odbijeni su sa obrazloženjem da će biti uzeti u razmatranje nekom drugom prilikom.

“No svi ovi predlozi su upućeni kako bi se povećala bezbednost biciklista na ulicama Srbije i radi se o predlozima koji su već uveliko isprobani i implementirani u gradovima širom Evrope i za koje se ispostavilo da su funkcionalni u unapređenju bezbednosti saobraćaja. Neki od tih predloga poput dvosmernog kretanja biciklista u jednosmernim ulicama i kretanje biciklista u pešačkoj zoni brzinom kretanja pešaka su već implementirana i u Srbiji, a upravo se Novi Sad može pohvaliti kao pionir implementacije ovih rešenja, koja su se pokazala kao bezbedna za bicikliste”, naglašava NSBI.

Uprkos tome, smatraju oni, pojedini organi poput MUP-a i Agencije za bezbednost saobraćaja konstantno odbijaju primenu kvalitetnih rešenja i unapređenje infrastrukture, a narativ njihovih kampanja o bezbednosti biciklista i pešaka krivicu prebacuje na žrtve forsiranjem zaštitne opreme – kaciga i reflektujućih prsluka.

“Nije nepoznato da reflektujući prsluci nemaju apsolutno nikakvu funkciju na otvorenom putu i ne doprinose bezbednosti biciklista, obzirom da vozači automobila prsluk na biciklistima ne mogu uočiti na vreme. Sa druge strane, Zakonom propisana svetla (napred belo, nazad crveno) i reflektujuće mačije oči na pedalama i točkovima bicikla su mnogo efikasnija i uočljivija. Međutim, nadležni konstantno forsiraju reflektujuće prsluke, pri tom ne sprovodeći kontrolu već dobre zakonske regulative – posedovanja svetala na biciklu”, ističe NSBI.

Oni upućuju ozbiljnu kritiku povodom teksta kampanje i pozivaju stručnjake da se pre pokretanja ovakvih akcija posavetuju sa korisnicima i stručnjacima iz civilnog sektora iz oblasti urbane mobilnosti, pešačkog i biciklističkog saobraćaja i infrastrukture.

Izvor: 021.rs
Foto: Ilustracija/Pixabay