Ekološka organizacija “Eko straža” saopštila je da je počela treća sezona akcije “Spasimo voćare” koja je nastala kao odgovor na ekonomski pritisak na male proizvođače – dok im otkupne cene padaju, potrošači u marketima voće plaćaju i do tri puta više.
Kao rešenje na ovaj problem, još sredinom 2023. godine, stvoren je model direktne prodaje gde se proizvođač oslobađa viška robe, a kupac dobija sveže, lokalno voće po fer ceni. U proces su, osim proizvođača i zainteresovanih kupaca, uključeni i svi oni koji žele da pomognu – bilo deljenjem objava, logistikom ili podrškom zajednici.
Ideja je potekla sredinom 2023. godine, kada se u javnosti raspravljalo o drastičnoj razlici između otkupne i prodajne cene maline – otkup po 138 do 200 dinara, a prodaja i do 1.600 dinara po kilogramu. Tada je osmišljen jednostavan proces – proizvođač dostavlja voće direktno u grad, a kupci unapred dogovorenu količinu plaćaju po preuzimanju, dok je cena veća od otkupne, a manja od one u marketima.
Kako navode, prošle godine kroz ovu inicijativu spaseno je i plasirano oko 50 tona voća, uglavnom borovnice i maline, čime se pomoglo i ranjivim domaćinstvima, ali i krajnjim potrošačima. Cilj akcije je da proizvođači koji su ucenjeni niskim otkupnim cenama, direktno dođu do domaćih potrošača na način koji je lak, efikasan i ekonomičan po obe strane.
Naredne isporuke
Treća sezona 2025. godine već je donela odlične rezultate – prvog dana rasprodata je sva količina borovnice od 480 kg.
Gazdinstvo Zečević iz sela Lazac donosi borovnice u Novi Sad u sredu, 18. juna. Prethodnog meseca je u rasprodaji učestvovao i proizvođač Mitrović iz Arilja, sa više od 30 godina iskustva u voćarstvu, koji će isporučiti maline za Beograd 19. juna.
Pre sedam dana je počela treća sezona akcije i zadovoljni su i kupci i prodavci. Za Beograd i Novi Sad u planu da se organizuju isporuke voća po dva puta nedeljno.
Kako akcija funkcioniše?
Proizvođač se prijavljuje: Proizvođači koji imaju višak ili lako kvarljivu robu (maline, borovnice, šljive, jabuke) i žele da je plasiraju bez posrednika, prijavljuju se preko Instagrama na profil @spasimovocare, šalju fotografije i opis svog domaćinstva.
Objava: “Eko straža” kreira objavu sa detaljima (vrsta voća, godište, količina) i postavlja je na Instagram i Viber grupu sa više od 10.000 članova, koja je i glavni kanal prodaje. Ako je potrebno, objavljuje informacije i na Telegram, LinkedIn, Twitter, Facebook.
Kupci naručuju preko sajta spasimovocare.com, tako što pročitaju aktuelne ponude i popune Google formu za željeni proizvod, koji potom preuzmaju direktno na dogovorenom mestu.
Praćenje narudžbina: Proizvođač mora da prati prijave, označi kada se kapacitet popuni i obavesti organizatore da se forma ukloni.
Isporuka se organizuje kada su narudžbine potvrđene tako što proizvođač kontaktira kupce i dogovara tačno vreme i mesto isporuke, obično jednom nedeljno u gradovima poput Beograda, Novog Sada ili Niša.
Plaćanje se vrši po dogovorenoj ceni, bez provizija i posrednika. Cene su jasno definisane, bez skrivanja troškova, jer ovaj model nije osmišljen za profit, već isključivo za solidarnost i očuvanje poljoprivredne proizvodnje.
Svako može da doprinese
Mreža “Eko straže” omogućava masovnu vidljivost, ali mediji, influenseri i svako ko je voljan može da podstakne još veći odziv, pomogne jačanju domaće proizvodnje i podrži lokalnu ekonomiju. Svaki mali doprinos povećava šanse za uspeh pojedinačnih domaćinstava, bilo da je to deljenjem tekstova o akciji, objava sa društenih mreža, ostavljanjem komentara ili promovisanjem kampanje.
“Akcija “Spasimo voćare” je više od inicijative, ona predstavlja zajednički iskorak u očuvanje domaće proizvodnje, podršku malim porodičnim gazdinstvima i jačanje veze proizvođača i potrošača. Ovaj model lako je primenljiv širom Srbije i daje snažan signal da zajedno možemo promeniti tok stvari” da voćari prežive, a kupci uživaju u pravoj ceni i domaćem kvalitetu “poručuju iz Eko straže i pozivaju građane da se pridruže se akciji, “da zajedno spasimo domaću proizvodnju, pomognemo malim gazdinstvima i vratimo pravi ukus voća u naše domove”.
Više detalja o akciji pronađite OVDE.
Izvor: mojnovisad.com
Foto: Eko straža