Početna Gastro NS FOODTALK2019: Gastronomija kao važan deo turističke ponude Srbije

FOODTALK2019: Gastronomija kao važan deo turističke ponude Srbije

Sedmu godinu zaredom, kompanija “Color Media Communciations”, organizuje u Novom Sadu najveću regionalnu konferenciju posvećenu gastronomiji, vinu i pivu “Food Talk”.

Kao i predhodne godine, konferencija se održava u Hotelu “Sheraton Novi Sad”. Uz priče o hrani, pivu i vinu, degustacije i studije slučaja okupljamo najpoznatija imena regiona iz sveta gastronomije, ambasade, hotele, restorane, gazdinstva i kompanije koji diktiraju trendove.

Konferenciju su otvorili: Ivan Đoković, potpredsednik Pokrajinske vlade; Milorad Radojević, član Gradskog veća za privredu i turizam Grada Novog Sada i Nj.E. Tomáš Kuchta, ambasador Republike Češke u Srbiji.

Ivan Đoković govorio je o programu razvoja Vojvodine koji kao njen obavezan deo uključuje gastronomiju. 

– Ono što Vojvodinu izdvaja je posebna interpretacija određenih gastronomskih specijaliteta. Ako treba da okarakterišemo čoveka u Vojvodini rekao bih da ga odlikuju tradicionalno vojvođansko gostoprimstvo. Ono se prožima I kroz predjelo i kroz glavno jelo I kroz obaveznu vojvođansku supu koju preporučujem svima da probaju, pa sve do dezerta I fruškogorskih vina. Možda nemamo prepoznatljivost kao Toscana ili Bordeaux ali ne zaostajemo za kvalitetom.

Milorad Radojević istakao je da su gastronomija i hrana neiscrpne teme, a da fokus Novog Sada predstavljaju lokalni proizvođači i lokalna hrana. 

– Program razvoja turizma koji je usvojen obuhvata gastro-turizam, a hrana i poljoprivreda ne mogu se razdvojiti. Poljoprovreda teži ka organskom, integralnom sa ciljem da se pomogne malim proizvođačima, da ih ojačamo I podignemo svest o lokalnim proizvođačima. Još uvek nam nedostaje dovoljno dobra edukacija potrošača o značaju lokalnih proizvođača, kako da pročitaju etiketu I tome slično, kao I edukacija samih proizvođača sa ciljem da ih naučimo na koji način da se najbolje predstave, upakuju svoje proizvode i tome slično” – rekao je Radojević i naglasio da bi najbolji princip rada malih proizvođača mogao da se iskaže jednom rečenicom koja garantuje uspeh, a koja glasi – “Mislite globalno, radite lokalno.”

Češki Ambasador, Nj.E. Tomáš Kuchta govorio je ovom prilikom o češkoj kuhinji koju je uporedio sa vojvođanskim specijalitetima.  

– Kucht na staročeskom jeziku znači kuvar. Imao sam veliku sreću da radim u zemljama gde je hrana u centru pažnje, kao što su Italija, Hrvatska, Belgija i Srbija. Ove zemlje su me iznenadile u smislu koliko vremena ljudi provode uživajući u hrani i priči o hrani i o tome šta će se spremati, ali u svetu toliko informacija i kanala o hrani i mi smo počeli po malo da pazimo. Češka ima mnogo jela sličnih vojvođanskim specijalitetima, iako je naširoko poznata po praškoj šunci i pivu. 

PANEL 1 

Food Around the Europe – Brendiranje destinacija i država kroz gastronomiju

Učesnici:
NJ.E. Gordan Bakota, ambasador Hrvatske u Srbiji
Nj.E. Constantinos Eliades, ambasador Republike Kipar u Srbiji
Andrzej Kindziuk, otpravnik poslova ambasade Poljske u Srbiji
Nj.E. Dr. Oana-Cristina Popa, ambasadorka Rumunije u Srbiji
Nj.E. Tomáš Kuchta, ambasador Republike Češke u Srbiji
Roman Weixler, zamenik ambasadora Slovenije
Nj.E. Amr Aljowaily, Ambasador Egipta u Srbiji
Moderator: Robert Čoban, Color Press Grupa

Učesnici panela diskutovali su o omiljenim jelima iz detinjstva, uporedivši nekadašnju kuhinju sa onom koja je danas popularna i zastupljena na trpezi, kao i o tome da su tradicionalna jela najcenjenija svuda u svetu, te da je preporuka svim turistima da obavezno probaju lokalne specijalitete i pića u mestima koja posećuju, jer je gastro turizam važan deo turističke ponude svake zemlje.

PANEL 2

Food Around the World  – Brendiranje destinacija i država kroz gastronomiju

Učesnici:
Nj.E. Kati Csaba, ambasadorka Kanade u Srbiji
Nj.E. Subrata Bhattacharjee, ambasador Indije
Nj.E. Alona Fisher-Kamm, ambasadorka Izraela u Beogradu
Nj.E. Marco Antonio Garcia Blanco, ambasador Meksika u Srbiji

Moderator: Danijel Koletić, Apriori World, Zagreb

Na drugom panelu, ambasadori su, takođe, istakli gastronomske specijalitete po kojima je njihova zemlja poznata, kao što je, na primer, “izraelski doručak” koji je u restoranima ove zemlje toliko popularan da su se specijalizovali da doručak služe 24 časa dnevno. Ambasadorka Kanade pokušala je da predstavi različitost ribe u Kanadi, a govorila je i o mesu i pivu po kojem je ova zemlja poznata, kao i o takozvanom “zamrznutom vinu”, snažnom slatkom desertnom grožđu koje se pravi od grožđa smrznutog na lozi. Indijski ambasador govorio je o začinima po kojima je njegova zemlja poznata, kao i o jelima tipičnim za ovaj deo Azije, dok je ambasador Meksika istakao da Meksiko nije samo kukuruz i ljuta paprika, i da je to kliše, već da je mnogo više od toga…

Ambasadori su nam predložili šta obavezno daprobamo kada posetimo njihovu zemlju, kao i koje naše jelo im se najviše dopada:

– Ambasador Indije u Srbiji najviše voli ćevape, musaku i burek, a kao jelo koje u njegovoj zemlji moramo da probamo preporučuje jelo od povrća – samosa, kao i jelo od piletine iz Tandoora peći u kari sosu, kao i Butter Naan premazan buterom.
– Ambasadorka Kanade kod nas najviše voli razna pečenja, sarmu i kajmak, a kao jelo koje se u njenoj zemlji obavezno mora probati preporučuje; Surf and turf menu – kombinaciju bifteka i jastoga, koja nikoga ne ostavlja ravnodušnim, kao i desert od javorovog sirupa.
– Meksički ambasador oduševljen je našim vinima, ali i telećom čorbom, jagnjećim pečenjem i ajvarom, a od meksičkih jela preporučuje piletinu na meksički način – u slatkom, čokoladnom prelivu sa ljutom papričicom, i naravno, obavezne takose.
– Izraelski ambasador se u Srbiji oduševio smokijem i gibanicom, a kao izraelsko jelo koje mora da se proba preporučuje izraelski specijalitet “Schachuka”, kao i njihove salate, ali i kocher ishranu – hranu pripremljenu u skladu sa jevrejskim ograničenjima i pravilima, te najpopularniju grickalicu u ovoj zemlji po nazivu “Bamba”.

Case Study 1

Ja pijem mleko 

Predavač: Ivan Zorić, tehnolog i menadžer za razvoj novih proizvoda kompanije “Imlek”
Moderator: Olivera Stefanović Stanković, novinar i direktor PR agencije “PROGLAS”

Na prvom Case Study predavanju danas Ivan Zorić iz Imleka pokušao je da odgovori na pitanja: Zašto je važno da pijemo mleko? Zašto se mame pitaju i kada je zapravo je pravi trenutak da se kod beba pređe na ishranu sa kravljim mlekom? On je objasnio i da je pomodarstvo da je potrebno izbegavati mlečne masti jer su one u suštini izuzetno važne za zdravlje čoveka. Takođe, dotakao se i teme intolerancije za laktozu, objasnivši da i za osobe koje imaju ovaj zdravstveni problem, a vole i uživaju u mlečnim proizvodima, postoji rešenje.

– Ne postoji tačan podatak o procentu intolerantnih osoba na laktozu, ali se može reći da ih je najviše u Aziji I u mediteranskim zemljama. “Klinička studija KBC Bežanijska Kosa”, sprovedena na 50 ispitanika sa funkcionalnim poremećajima digestivnog trakta, dokazala je da Balans+ jogurt reguliše varenje nakon 10 dana redovnog korišćenja. Sadrži posebnu kombinaciju probiotika i vlakana koji povoljno deluju na digestivni trakt, podstiču varenje i ubrzavaju metabolizam – izjavio je Zorić i istakao da su mlečni proizvodi veoma važni za zdravlje ljudi zbog visokog udela kalcijuma u njima, naročito: tvrdi sirevi, parmezan, polutvrdi sirevi sa našeg podneblja kao što su gauda, edamer i iriski sir.

Case Study 2

Održiv uzgoj pirinča za održivu budućnost

Predavač:
Biljana Skaro
Brand Manager Pet Care & Food BE
Mars Multisales Baltics Balkan Adriatic

Biljana Skaro ispričala je da se Mars kompanija nalazi u privatnom vlasništvu porodice Mars već više od 100 godina i da u ovoj kompaniji ne postoje zaposleni ili radnici, već saradnici kojih je preko 115.000 širom sveta. – Verujemo da svet kakav želimo sutra započinje time kako poslujemo danas – rekla je Skaro i istakla da je kompanija uložila preko milijardu dolara za održivost životne sredine i objasnila da je Uncle Ben’s pirinač vodeći u održivosti jer širom sveta preko 3,5 milijarde ljudi najviše zavisi od pirinča, a da se svaki peti čovek na svetu izdržava uzgajanjem ove namirnice. – Upravo zbog toga neodrživ uzgoj pirinča ima veoma loš i negativan uticaj na celu planetu, zbog čega se mora strogo voditi računa o održivosti njegovog uzgoja – rekla je Skaro.

Fancy Food Show, New York: Godinu dana posle – Iskustva mladih proizvođača hrane

Branislav Sekulić, “Vrtlari”, Kucura, Mali Iđoš
Marija Radojičić, “Friški jazački”, selo Jazak, Vrdnik
Mina Ranković, poljoprivredni proizvođač, selo Prijevor, Čačak
Moderator: Ivana Rajinac

Učesnici ove diskusije raspravljali su o kapitalu i kreditnim linijama, kao i uopšte o pomoći mladim preduzetnicima, te o svim problemima sa kojima se suočavaju tokom procesa proizvodnje hrane, istakavši da je kod nesigurnog tržišta najveći problem zaliha hrane spremna za izvoz koja onda zahteva posebne uslove skladištenja i čuvanja…

PANEL 3

Zvezdano nebo nad Srbijom 

Moderator: Aleksandar Đuričić, novinar i pisac, Beograd
Učesnici:
Filip Ćirić, Restorani Homa i Homa Bistro, Beograd
Nikola Narančić, Restorani Salon 5 i Salon 1905, Beograd
Goran Kovačević, Viceroy Kopaonik
Guillaume Iskandar, Restoran Langust
Dr Georgi Genov, direktor poslovnog udruženja HORES, Beograd

Na trećem panelu živo su diskutovali predstavnici restorana koji pretenduju da budu prvi u ovoj kategoriji, kuvari, predstavnici ministarstava i turističke privrede koji su pokušali da odgovorite na pitanja: Da li će do 2020. Srbija dobiti restoran sa zvezdicom ili preporukom Mišelina? Šta će to značiti za gastronomiju i turizam Srbije? Šta je uopšte Mišelin sistem, po kojim kriterijumima se dobija preporuka ili zvezda? Kroz diskusiju došlo se do zaključka da je za Mišelin zvezdicu potrebno dobro ljudstvo, dobar tim koji veruje u ono što radi i pre svega voli ono što radi, a to je ono što fali Srbiji jer se nae kvalitetno ljudstvo “izliva” van zemlje. Mišelin zvedica je direktno vezana za kuvara, a on prenosi svoju viziju i svoje iskustvo.

PANEL 4

Travel and Food Blogers like Rising Stars

Moderator: Milan Vučićević, Nichim Izazvan, Marketing stručnjak, Beograd
Učesnici:
Bojana Kostić
, Taste of Fashion, bloger
Filip Milosavljević, Celi Svet, Jungle Travel
Mila Vujisić, Milas’s Homemade food blog Ivanović Aleksandra, Ukus Beograda
Food Portal / Blog
Tijana Ivković, Pivokosa youtube kanal
Nevena Zelunka Cvijetić, blog “Hleb i Lale”
Miodrag Ilić, glavni urednik portala “Recepti i Kuvar online”
Bojana Stefanović, glumica i gastro blogerka

Učesnici četvrtog panela složili su se da se danas sve dešava na društvenim mrežama, te da je stoga vema važno da prostor ugostiteljskih objekata, posebno restorana bude “instagramičan”. Mnogi od njih, izjavili su, da iako mnogi ne vole Instagram, upravo ova društvena mreže zaslužna je za promenu njihovog života iz korena i postala je primarni izvor njihovih primanja.

Case Study 3

Čitanje vinskih etiketa

Ljubica Radan, predsednica Vinske Akedemije Srbije, govorila je na ovom predavanju o vinskoj kulturi, čitanju vinskih etiketa, kao i o tome kako odabrati dobro vino, te na koji način ga pravilno piti.

PANEL 5

Raise a Glass to Craft Brewers 
Panel proizvođača zanatskih piva uz degustaciju

Moderator: Dejan Smiljanić, predsednik udruženja Malih nezavisnih pivara Srbije, Beograd
Učesnici:
Neven Milić, KABINET Brewery, Beograd
Vladan Vulićević, SINDIKAT Brewery, Beograd
Olivera Laoj, Krugher und Brent Pivara, Ritiševo Dragoljub Mitrović, The Black Turtle , Beograd
Ing. Petr Cejnar, “Pacov”, Češka Republika
Aleksandar Biševac, Zbir pivara, Novi Sad

Učesnici poslednjeg današnjeg panela predstavili su svoje proizvode uz degustaciju i kombinovanje određenih piva uz različite ukuse i hranu. Uz ove slatke zalogaje i gutljaje završena je ovogodišnja Food Talk konferencija.

Konferencija se održava uz podršku Grada Novog Sada, Pokrajinskog sekretarijata za privredu i turizam, Pokrajinskog sekretarijata za poljoprivredu, vodoprivredu i šumarstvo, Gradske uprave za privredu i turizam, Udruženja malih nezavisnih pivara Srbije, a podržale su je kompanije: Imlek, Unicef Srbija, AMS Osiguranje, Uncle Ben’s, Vinarija Džervin, Udruženje Bač u srcu Bačke. 

Kompletan program i sve detalje konferencije možete pogledati na linku: www.color.rs/foodtalk2019

Vidimo se i naredne godine! 

OSTAVI KOMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here