Početna Gradske teme Zbog čega su biciklisti protiv prsluka?

Zbog čega su biciklisti protiv prsluka?

prsluk_svetliBiciklistička udruženja protive se obavezi nošenja fluorescentnih prsluka, jer smatraju da oni neće poboljšati bezbednost u saobraćaju, već samo smanjiti broj biciklista.

Predsednik udruženja “Ulice za bicikliste” Zoran Bukvić kaže za 021.rs da se prethodno uvedena obavezna svetla nedovoljno koriste, zbog čega biciklisti i dalje stradaju u noćnim uslovima, a da uvođenje nove mere neće imati nikakav efekat.

“Uvođenje reflektujućih prsluka kao obaveze i u gradskim uslovima i van naselja može dovesti do toga da ljudi percipiraju biciklizam kao nekakvu opasnu aktivnost. Možda će neke ljude odgovoriti od korišćenja tog prevoznog sredstva”, kaže on.

Bukvić dodaje da bi se bezbednost povećala kada bi policija strože kontrolisala osvetljenost biciklista i da se praksa sa prslucima u zemljama Evropske unije pokazala kao neefikasna. Marko Trifković iz Novosadske biciklističke inicijative kaže da bi nadležni trebalo da se bave bitnijim stvarima kada su u pitanju biciklisti.

“Obavezna oprema za bicikliste nije rešenje. To ne znači da se mi protivimo ako je neko pojedinačno koristi u nekim situacijama, ako putuje negde biciklom. Međutim, težište treba staviti na bitne stvari, ako uzmemo u obzir istraživanja da  je oko 25 odsto biciklista pravilno osvetljeno, ne znamo u kakvom su stanju kočnice, većina nema katadioptere, biciklom se uopšte niko ne bavi, a to je mnogo bitnije od priče o prslucima”, napominje Trifković.

Biciklistička udruženja su se u više navrata suprotstavljala predlogu uvođenja prsluka, a Bukvić kaže da ih niko nije konsultovao.”Niko nas ni sada nije pozvao. Samo se preko medija saopšti da nam stiže nova obaveza. Mi smo se ovom predlogu suprotstavili na javnim raspravama, ali je očigledno da to nije imalo efekta i da pisci nacrta tvrdoglavo nastavljaju sa svojom politikom”, ukazuje Bukvić.

Koliko je uvođenje reflektujućih prsluka neefikasno govori i činjenica da ih zemlje u kojima je bicikl svakodnevno sredstvo prevoza, poput Nemačke, Danske, Švedske, Francuske i Austrije ne primenjuju, napominje Bukvić.

Trifković kaže da Australija beleži negativno iskustvo uvođenjem obavezne opreme, nakon čega je broj biciklista opao za 40 odsto.

Novi Zakon o bezbednosti u saobraćaju, čiji nacrt predviđa da motociklisti i biciklisti moraju da imaju fluorescentne prsluke za vreme vožnje noću, trebalo bi da bude usvojen početkom naredne godine. Predviđena kazna za biciklistu bez prsluka je 6.000 dinara.

Autor: 021