Početna Intervju dana #Digital2020: Tatjana Matić – Pandemija nam je pokazala koliko su važni prioriteti...

#Digital2020: Tatjana Matić – Pandemija nam je pokazala koliko su važni prioriteti Vlade Srbije – digitalizacija obrazovanja, uprave i ekonomije

0

Regionalna konferencija o trendovima u telekomunikacijama i medijima – DIGITAL 2020 powered by Huawei, održaće se online 10. i 11. septembra 2020. godine sa početkom u 10.00 časova.

Konferencija se realizuje pod pokroviteljstvom Ministarstva kulture i informisanja, a svi zainteresovani će moći da je prate putem live stream-a na YouTube kanalu Color Media Communications.

Najveći deo programa biće posvećen tome kako će izgledati svet medija, telekomunikacija i digitala u svim aspektima nakon pandemije. Agendu možete pogledati na sledećem linku: http://digitalconference.rs/sr/

Ovim povodom, naša sagovornica bila je Tatjana Matić, državna sekretarka u Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija koja će otvoriti konferenciju…

Digitalizacija je prioritet u programu Vlade Srbije. Koliko se napredovalo u ovom procesu i na kojim projektima se prioritetno radi?

– Prioriteti koje je Vlada Srbije definisala i koje uspešno sprovodi – digitalizacija obrazovanja, uprave i ekonomije pokazali su se ne samo važni za konkurentnost naše države na globalnom planu, razvoj društva, već i za suočavanje sa novim i teškim izazovima savremenog doba. Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija trenutno realizuje drugu fazu kapitalnog projekta „Povezane škole“ koji podrazumeva izgradnju bežičnih lokalnih računarskih mreža u svim školama u RS. Projekat se sprovodi u saradnji sa Ministarstvom prosvete, nauke i tehnološkog razvoja koje škole oprema računarskom opremom i nastavnim digitalnim sadržajima. Zahvaljujući ovom projektu, ove školske godine formirano je više od 10.000 digitalnih učionica, a dve trećine đaka i nastavnika u školama ima pristup internetu novije generacije.

Svi korisnici interneta, u svakom trenutku, izloženi su napadima različitih vrsta, ali su, među njima, u svakom pogledu, najugroženija deca koja odrastaju na “digitalnoj ulici”. Kako Srbija stoji kada je u pitanju bezbednost dece na internet platforamama, na koje sve načine pokušava da ih zaštiti?

– Država je na vreme prepoznala potrebu da institucionalno reaguje na znatan porast prijava štetnog i nelegalnog sadržaja na internetu, kao i na druge zloupotrebe koje ugrožavaju bezbednost dece, i da na taj način spreči da ovaj problem eskalira. Donošenjem Uredbe o bezbednosti i zaštiti dece prilikom korišćenja informaciono-komunikacionih tehnologija 2016. godine prvi put je usvojen akt koji u zakonskom okviru uređuje ovo pitanje. Na osnovu Uredbe 2017. godine uspostavljen je Nacionalni kontakt centar za bezbednost dece na internetu pri Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija, kao prvi institucionalni mehanizam za zaštitu dece u onlajn okruženju. Uporedo sa osnivanjem Centra, Ministarstvo kontinuirano sprovodi različite kampanje, između ostalih i medijske, čiji je osnovni cilj edukacija i prevencija dece i mladih od mogućih zloupotreba na internetu. IT karavan je jedna od kampanja koju sprovodimo od 2015. godine posvećena digitalnom opismenjavanju dece koja je obuhvatila 83 osnovne škole, više od 13.000 đaka u 30 gradova i opština.

Koliko građana je do sada potražilo pomoć preko Nacionalnog kontakt centar za bezbednost dece na internetu i koliko su “opasni” slučajevi koji se tu prijavljuju?

– Nacionalni kontakt centar za bezbednost dece na internetu od osnivanja 27. februara 2017. godine imao je ukupno 18.343 telefonskih poziva i onlajn upita. Formirano je više od 3.473 predmeta, od kojih 249 upućeno nadležnim institucijama sa kojima sarađujemo. Takvi predmeti su predstavljali ozbiljno ugrožavanje zdravlja i bezbednosti dece: vrbovanje, pornografija, zloupotreba profila na društvenim mrežama, ucene i pretnje. Iako je ovo upozoravajuća slika, najveći broj građana nam se obraća sa pitanjima o tome kako da se zaštiti, kao da zaštite svoje naloge na društvenim mrežama i fotografije koje objavljuju. Za vreme vanrednog stanja usled panedmije koronavirusa deca su više bila onlajn i samim tim porastao je broj poziva i upita ka Centru kojih je u tom periodu bilo 1.778.

U Srbiji postoji veliki digitalni jaz između urbanih i ruralnih sredina, naročito među stanovništvom srednje dobi. Na koje sve načine država pokušava uz pomoć digitalne tehnologije doprinese ravnomernom regionalnom razvoju i društvenom progresu svih krajeva naše zemlje?

– Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija pokrenulo je projekat izgradnje širokopojasne komunikacione infrastrukture u ruralnim prodručjima RS. Projekat će se odvijati u više faza, a prva faza podrazumeva izgradnju infrastrukture u 600 naselja u kojima će oko 90.000 domaćinstava dobiti pristup internetu velikih brzina. Projekat se zasniva na analizi stanja, studija i mapa dostupnosti kojima se utvrdilo da oko 125.000 domaćinstava, što je oko 5% od ukupnog broja domaćinstava u Srbiji, nema fiksni pristup internetu. Cilj ovog projekta je da do 2025. godine u Srbiji sva naselja imaju fiksni pristup širokopojasnom internetu nove generacije, što doprinosi podizanju kvaliteta života građana i razvoju celokupne privrede.

U kolikoj meri su internet i elektronski mediji tokom pandemije pomogli, odnosno odmogli, građanima da se tačno i istinito informišu ili iskažu svoje stavove?

– Mediji su svakako pomogli informisanju građana kada je u pitanju pandemija koronavirusa, uprkos tome što su se širile i dezinformacije, posebno putem društvenih mreža. Kako bi se takve situacije predupredile važno je kritičko promišljanje sadržaja što se postiže podizanjem digitalnih kompetencija i opismenjavanjem. Osim donošenja niza zakonskih rešenja, na predlog resornog Ministarstva u februaru ove godine usvojena je Strategija razvoja digitalnih veština. Srbija je jedina ekonomija u regionu sa takvom strategijom i ona sadrži mere koje će omogućiti ne samo razvoj digitalne pismenosti dela društva koji je već onlajn, već i onih slojeva koji još uvek nemaju osnovne digitalne veštine.

Internet kao most između ljudi, super medij i prozor u svet – tačno ili netačno?

– Internet jeste super mediji, prozor u svet i kako vi navodite most između ljudi. Globalni uticaj interneta na savremeno društvo i funkcionisanje običnog građanina teško je osporiti. Naravno, da postoji i ta „tamna strana“ interneta koja se zaobilazi konstantnom edukacijom i usavršavanjem.

Generalni pokrovitelj konferencije je kompanija Huawei, konferenciju su podržali Telekom Srbija, Telenor Srbija , Vip Mobile, SBB i Heineken Srbija.

Pratite nas putem live streama!