Početna Kultura Biseri hrvatske moderne umetnosti u Novom Sadu

Biseri hrvatske moderne umetnosti u Novom Sadu

Milan Štajner - "Pogled na savsku dolinu" oko 1918.
Milan Štajner – “Pogled na savsku dolinu” oko 1918.

Izložba “Miroslav Kraljević i sledbenici” u Spomen-zbirci Pavla Beljanskog, izborom od 68 dela, predstavlja 11 umetnika iz zagrebačke “Moderne galerije”. Zahvaljujući ovoj postavci, programski i hronološki bliskoj kolekciji Pavla Beljanskog, prvi put u Srbiji se u tolikom obimu nalaze dela Miroslava Kraljevića (1885–1913), ali i većine ostalih umetnika koje prikazuje. Izložba apostrofira Kraljevićevo stvaralaštvo kao ključne ličnosti za početak moderne umetnosti u Hrvatskoj, ali i uticaj na kasniju generaciju umetnika poput Marijana Trepšea, Vladimira Varlaja, Vilka Gecana, Milana Štajnera, Zlatka Šulentića, Ljube Babića.

Miroslav Kraljević, "Mala s bebom" 1911.
Miroslav Kraljević, “Mala s bebom” 1911.

Među Kraljevićevim sledbenicima iz “Moderne galerije” prikazani su i Petar Dobrović i Sava Šumanović, autori zastupljeni u novosadskoj kolekciji Pavla Beljanskog, te Milivoj Uzelac i Marino Tartalja, koji su joj nekada pripadali. Kraljevićev bogat opus, koncentrisan u pet godina intenzivnog stvaralaštva, okrenuo je čitav niz savremenika u pravcu pariskih uzora i ekspresionizma. “Kraljević nam je otvorio pariška vrata”, reči su Milivoja Uzelca, jednog od najpoznatijih Kraljevićevih sledbenika.

Miroslav Kraljević, "Djevojka s modrim čarapama" 1912.
Miroslav Kraljević, “Djevojka s modrim čarapama” 1912.

Osnovna ideja postavke je predstavljanje jednog toka na zagrebačkoj likovnoj sceni, od početka druge do kraja četvrte decenije dvadesetog veka koji je značajno uticao na oblikovanje hrvatske likovne umetnosti, a istovremeno je imao mogobrojnih dodirnih tačaka sa savremenim tokovima tadašnjih evropskih, pa i srpskih umetničkih kretanja.

Marino Tartalja "Autoportret s lulom" 1920.
Marino Tartalja “Autoportret s lulom” 1920.

Izložba “Miroslav Kraljević i sledbenici” u Spomen-zbirci Pavla Beljanskog predstavlja vrhunska dela hrvatskog slikarstva prve polovine 20. veka iz “Moderne galerije” u Zagrebu, od 3. decembra 2015. do 21. februara 2016. godine. Autor izložbe je dr Zvonko Maković, a kustosi izložbe su Milica Orlović Čobanov i Jasmina Jakšić Subić.

Vilko Gecan, "Cinik" 1921.
Vilko Gecan, “Cinik” 1921.

Autor: NSHronika.rs
Foto: Promo

OSTAVI KOMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here