Evropa, Amerika i Rusija u malom, blagodareći “Ateljeu 61”

Evropa, Amerika i Rusija u malom, blagodareći “Ateljeu 61”

SHARE

Popunjen Hol “Studija M” Radio televizije Vojvodine (RTV), kao u zlatna vremena, kada je ovaj prostor pamtio rok koncerte. A nije bila ta prigoda! Dočim se o utorku večeri, na celokupnoj površini ovog objekta (prizemlje, prvi sprat) “prostrlo” 65 ostvarenja, 57 umetnika iz 22 zemlje Evrope, Severne i Južne Amerike i Rusije, jer je Ustanova za izradu tapiserija “Atelje 61” (A 61), otvarala svoj najobimniji međunarodni program – Šesto međunarodno trijenale tapiserija.

Pokazujući i svetu i Srbiji, i vlastitoj varoši, koliki je stepen nege, baštinjenja, mara, rada na polju unapređenja i valorizaciji tapiserijskog medija, u nas i u svetu, malena ustanova sa bezmalo šestodecenijskom tradicijom postojanja, “A 61” okupila je o jedinoj smotri tapiserije u regionu, stvaraoce iz: Argentine, Brazila, Čilea, Sjedinjenih Američkih Država, Danske, Bugarske, BIH, Hrvatske, Italije, Letonije, Norveške, Poljske, Češke, Portugala, Rusije, Letonije, Litvanije, Slovačke, Švajcarske, Grčke, itd, i dakako one koji se iskazuju u dekorativno-tekstilno-primenjenom jeziku tapiserije iz Srbije.

Kako saznajemo, od istoričarke umetnosti “A 61”, Goranke Vukadinović, koja je autorka i ove trijenalne postavke radova umetnika iz inostranstva i zemlje, o mnoštvu pristiglih ostvarenja u povodu međunarodne manifestacije tekstilnog stvaralaštva, koja je koliko komparativnog, toliko i kompetitivnog karaktera, odlučivalo je strukovno i stručno telo “A 61” – Umetnički savet u sastavu: dr Jelena Banjac, ma Branislav Dobanovački, ma Nada Poznanović Adžić, ma Branka Knežević Jakšić, Mirjana Dobanovački, Filip Dolinaj i sama, Vukadinovićeva, svi listom eksperti u oblasti likovnosti, njenih teorija i umetničkih praksi.

– Međunarodno Trijenale tapiserije, u organizaciji “A 61”, najveća je manifestacija tapiserijske umetnosti u nas. Šesto izdanje Trijenala u Novom Sadu, potvrda je vrhunskog profesionalizma jedinstvene ustanove za izradu umetničkih tapiserija i svedočanstvo o poziciji novosadskog Trijenala u internacionalnim okvirima, između manifestacija sličnog karaktera. Kontinuirano, duže od pola veka, “A 61” potencira značaj tapiserijskog medija u vizuelnim umetnostima. Bogata izlagačka aktivnost u zemlji i inostranstvu, dodela nagrade autorima koji su svojim umetničkim radom doprineli unapređenju ovog likovnog medija, bijenalno organizovanje međunarodne kolonije tapiserista i međunarodno Trijenale tapiserije – najzahtevniji program “A 61”, manifestacije su putem kojih se u ovoj ustanovi posvećeno, sa mnogo energije i znanja, radi na afirmaciji i popularizaciji tapiserije – rekla je među ostalim, u svom govru, predsedavajuća Umetničkim savetom “A 61”, dr Jelena Banjac, istoričarka umetnosti.

Prema propozicijama Trijenala, eksponati na šestoj smotri tapiserijske umetnosti, izvedeni su u periodu 2015-2017 godine, tehnikama ručnog tkanja, klečanjem, čvorovanjem, slobodnim ručnim preplitanjem, vezom, kombinovanim, slobodnim i ličnim tekstilnim tehnikama. Pored tradicionalnih materijala – vune, pamuka i kudelje, autori su primenjivali i druge netipične materijale poput industrijski proizvedene odeće, novinske hartije, metalne žice, kamen,drvo, staklo, različite aplikacije prilikom rada na delu. Sama ostvarenja pružaju uvid u deo savremenih umetničkih kretanja i aktuelnih tendenci u istraživanju komunikacijskih vrednosti, te su pored klasičnih tapiserija, na Trijenalu zastupljeni i prostorni objekti i skulpture od tekstila, instalacije koji konsekvetno zadržavaju osnovnu odliku tapiserije kao umetničke discipline.

Međunarodni žiri u sastavu: Barbara Bratova i Maja Kržišnik, istoričarke umetnosti iz Bratislave odnosno Ljubljane, te Goran Despotovski sa novosadske Akademije umetnosti, dodelili su dve ravnopravne nagrade: za najbolje ostvarenje u oblasti klasičnog pristupa tapiseriji-grčkoj umetnici Ifigeniji Sadoku, za rad “Čekajući Odiseja” i za najbolje ostvarenje u oblasti savremenog tapiserijskog izraza – za rad “Introspekcija”, mlađahnom, potentnom stvaraocu “iz našeg šora”, asistentu na Fakultetu primenjenih umetnosti u Beogradu, Arpadu Pulaiju.

Međ brojnim marišnicima tapiserije i znatiželjnicima o otvarajućoj večeri Trijenala tapiserije, dakako, međ Potpisima koje smo prepoznali behu i slikari: Giga Đuragić, Bojan Kirijdžić, Vladislav Šešlija, Nada Poznanović Adžić, Nada Nedeljković Đurović, Smiljana Hadžić, Nada Mančić, Maja Mišević, Dragoljub Adžić; dizajnerke sestre Popović, Tijana i Mila; arhitekte Gordana Đilas, Sava Forkapić i Vladimir Rakić; pijanistkinja Rita Kinka i producentkinja, Jasmina Gradinac Atić i sestra joj, Gordana; direktorica Pozorišta Mladih, Emilija Mrdaković; istoričari umetnosti, Sava Stepanov, Jasmina Jakšić, Dušanka Marković, galistkinja, Jelena Oličkov, ekonomista Višnja Dotlić, tužilac, Vladana Todorić i brojni drugi ljubitelji kultur manifestacija.

Produkciju radova VI Međunarodnog trijenala tapiserije, možete pogledati do 31 oktobra, u “Studiju M” RTV, svakog radnog dana od 12 do 20 časova.

Autor: Teodora Ž. Janković
Foto: Vladimir Zubac

NEMA KOMENTARA

OSTAVI KOMENTAR