Početna Srpska Atina Žeželjev most: Novosađani nestrpljivo čekaju na “povratak” jednog od simbola grada

Žeželjev most: Novosađani nestrpljivo čekaju na “povratak” jednog od simbola grada

Izgradnja Žeželjevog mosta u Novom Sadu 1957-1961
Izgradnja Žeželjevog mosta u Novom Sadu 1957-1961

Jedan od simbola Novog Sada pune četiri decenije bio je i Žeželjev most.

Čuveni železničko-drumski betonsko lučni most na Dunavu povezivao je Novi Sad i Petrovaradin. Postajao je od 1961. godine do NATO bombardovanja Jugoslavije 1999. godine.

Ukupna dužina bila mu je 377 metara, a građen je od 1957. do 1961. godine, kao jedinstven primer gradnje uz korišćenje prednapregnutog betona. U prvoj fazi izgrađeni su lukovi, a zatim i kolovoz koji je “visio” na čeličnim sajlama zakačenim za lukove mosta.

Projekat je uradio čuveni građevinski inženjer Branko Žeželj. Zbog izraženih sumnji u bezbednost mosta sam Žeželj se prilikom probe, koja se sastojala od prelaska najtežeg teretnog voza preko mosta, vozio čamcem ispod mosta kako bi svima pokazao kako veruje u svoje delo.

Žeželjev most 1970. godina
Žeželjev most 1970. godina

Lukovi mosta postali su jedna od vizura Novog Sada. Preko njega je išla međunarodna pruga, kao i tranzitni put kroz Novi Sad. Njegovim rušenjem za kratko su presečeni ovi putevi.

Za vreme NATO agresije, na tadašnju Jugoslaviju, most je gađan 12 puta, a 23. aprila 1999. godine sa više direktnih pogodaka, konačno je srušen.

Trenutno privremeni drumsko-železnički most, izgrađen 2000. godine, zamenjuje nedostatak Žeželjevog mosta, čiji završetak Novosađani s nestrpljenjem iščekuju.

Autor: NSHronika.rs
Foto: Stare fotografije Novog Sada

OSTAVI KOMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here