Početna Travel Club LETO 2020: Turizam u godini koju je “pojela korona” – Odmor u...

LETO 2020: Turizam u godini koju je “pojela korona” – Odmor u Srbiji ne mora da bude skup!

Online konferencija LETO 2020: Turizam u regionu u godini koju je “pojela korona”, u organizaciji kompanije Color Media Communications, održana je danas putem društvenih mreža, a ovom prilikom učesnici konferencije pokušali su da odgovore na pitanja kao što su: Kako posluju Turističke organizacije i agencije u letnjoj sezoni 2020., u toku pandemije virusa korona? Na koji način su se privremeno, odnosno trajno, promenile navike putnika i kako će izgledati turizam u Srbiji, regionu i svetu u narednih godinu dana? Kakva je situacija u svetu, a kakva kod nas? Da li će se trajno promeniti navike putnika? Može li turizam da se oporavi u narednih godinu dana?

Turizam je jedna od najteže pogođenih grana tokom pandemije Covid-19. Prema procenama, od početka godine, odnosno krize, pa do kraja jula, u svetu je izgubljeno oko 320 milijardi dolara. Sledeća godina bi trebalo, ukoliko sve bude po planu, da bude rekordna za turizam, a ove su se turisti okrenuli domaćim atrakcijama, ocenjeno je na današnjoj konferenciji Leto 2020: Turizam u regionu u godini koju je “pojela korona”.

Kroz dva panela, pratiocima su se obratili direktori Turističkih organizacija Vojvodine, Novog Sada, Zlatibora, Vrnjačke banje, Tivta, JUTA i najvećih privatnih turističkih agencija.

– Ovih dana sam dosta razgovarao sa ljudima iz celog sveta, u vezi sa turizmom i hotelijerstvom (o kojem ćemo pričati na online konferenciji 25. avgusta), o tome kako egzotične destinacije funkcionišu, i vidim da je prisutan optimizam. Čeka se da se pronađe vakcina, a 2021. će biti rekordna godina, kada je reč o krstarenjima, mnogi će iskoristiti avionske karte koje nisu mogli ove godine – rekao je odmah na početku Robert Čoban, predsednik “Color Press Grupe”.

Naveo je i da je najveći deo građana Srbije ostao u zemlji ovog leta, te da su imali prilike da upoznaju mesta koja možda do sada nisu videli, što je ujedno bilo značajno i za mentalno zdravlje. Kao zanimljiv primer uspešne turističke organizacije, pomenuo je koncert Radeta Šerbedžije na Brionima, pri čemu je bina bila na kopnu, a gosti su sedeli u čamcima na moru. – Tako je zaštita bila na nivou, uz poštovanje distance, jer život ne sme da stane – istakao je Čoban.

Nataša Pavlović, direktorka Turističke organizacije Vojvodine rekla ovom prilikom da su mnogi sada imali priliku da otkriju koliko je naša zemlja lepa i koliko zapravo “ima šta da pokaže”.

– Mi smo se prebacili na digitalni marketing, i mislim da smo na taj način prikazali da Vojvodina ima za svakoga nešto. Statistika pokazuje da je Vojvodinu u prvih šest meseci posetilo 111.000 turista, što je za 54 odsto manje nego prethodne godine – navela je Nataša i dodala:

– Moram da pohvalim subvencionisanje odmora putem vaučera, popunjenost u seoskim sredinama širom Vojvodine je značajno porasla. Recimo, avgust i prva nedelja septembra su potpuno popunjeni. Tu su Vrdnik, Palić, Žabalj – navodi Pavlovićeva, i ističe da je ruralni turizam na visokom nivou.

– Želimo i da razbijemo famu da je odmor u Srbiji skup. Zato smo započeli novu kampanju “Odmor na vojvođanski način”, a prošle nedelje smo krenuli s Vršcem i okolinom – poručila je Pavlović i naglasila da se već vide rezultati otvorenih granica sa Rumunijom, jer su tamošnji stanovnici već posetili Vojvodinu.

Prema njenim rečima, nije mogla da očekuje da će ova godina biti ekonomski ovako krizna, ali konstatuje da se organizacije dobro prilagođavaju novim okolnostima.

Što se tiče salaša, Nataša objašnjava da novi salaši nisu otvarani, jer je nemoguće napraviti nešto novo za kratak period od tri meseca, ali da su oni stari svakako bili otvoreni.

– Ljudi su se okretali prirodi – kaže Nataša Pavlović, i pominje Šušaru, jedino selo u srcu Deliblatske peščare kada je reč o Vršcu, koje pleni lepotom i urednošću.

– Mnogi kupuju sada vikendice na vodi ili na Fruškoj gori – kaže ona, i dodaje da je tokom vanrednog stanja zabeležena i kupovina bicikala. Navodi da su svi salaši i etno kuće trenutno popunjeni, a Vojvodina je puna seoskih domaćinstava.

Direktor Turističke Organizacije Zlatibor, Vladimir Živanović, rekao je da je na ovoj planini popunjeno čak 95 odsto kapaciteta.

– Popunjenost je na visokom nivou, preko 95 odsto kapaciteta je popunjeno, ali smo u prethodnom periodu imali mnogo problema. Svi smo i dalje oprezni, jer ne znamo kakva nas jesen očekuje – istakao je.

Na ovoj planini, kako kaže, trenutno se nalazi više od 25.000 gostiju. Zapaža i da ljudi žele izolaciju i svoj mir, pa su i ugostitelji morali da se prilagode. Nema švedskih stolova, hrana se služi na drugi način, kako bi se izbegle gužve.

– Najteže nam je bilo da kod ljudi stvorimo svest o bezbednosti same destinacije – kaže Živanović i dodaje: – Veća je popunjenost privatnog smeštaja, ali ne možemo da prebrojimo sve goste, jer mnoga domaćinstva rade na crno.

Ono što se promenilo u odnosu na ranije godine, kaže Živanović, jeste da su turisti otkrili sva skrivena mesta, koja su pre bila poznata samo lokalcima.

– Moram reći da je ovo leto specifično, nemamo Exit, a veliki broj festivala je otkazan – rekao je Branislav Knežević, direktor Turističke Organizacije Novog Sada, i dodao da ljudi sada više traže planine i opuštanje.

Kako kaže, najpopularnije destinacije i dalje su Sremski Karlovci i Fruška gora, a stvari su od jula krenule na bolje, te očekuje da će jesen biti bez problema. Omladina je u ovom trenutku, ipak, željna da obilazi razna mesta, da uživa u prirodi, a kako Knežević ističe omiljena atrakcija je ove sezone bilo “fotografisanje kraj polja lavande”.

– Animirali smo hotele putem akcija ‘Plati dve noći, ostani tri’, a tu je i kampanja ’52 vikenda’. Na sreću, dobijamo pozitivne povratne reakcije – kaže on i navodi da popunjenost hotela u Novom Sadu ne prelazi 10 odsto.

– Paušalno plaćanje i rad na crno su dva glavna problema kada je reč o privatnom smeštaju, pa je teško ući u trag tačnom broju turista na određenom mestu. Oko milion i 250 hiljada dinara je ovogodišnja naplaćena boravišna taksa u Novom Sadu, koja je prošle godine bila šest puta veća – rekao je on.

Ivan Trifunović, direktor Turističke Organizacije Vrnjačka Banja istakao je da se Vrnjačka Banja oslanja na hotele, a ne na privatni smeštaj.

– Mi smo svesni da je bezbednost na prvom mestu. Kampanja je išla u tom smeru, a početak sezone je nagoveštavao da će ovo biti rekordna godina po posetama, ali smo morali da se prilagodimo situaciji – rekao je Trifunović i dodao da je Vrnjačka Banja poznata po raznim manifestacijama, ali su one morale biti stopirane, radi zaštite i zdravlja svih ljudi, ipak, s obzirom na to da Banja ima nekih desetak bazena, kampanja je još od zime bila “Dođite u Banju na more”, što im je bilo korisno i u novonastaloj situaciji.

Učesnici panela su se dotakli i pitanja ekologije, i složili se da ljudi moraju da vode računa o prirodi, ali i da je potreban veći broj kanti za smeće. Takođe, potrebno je uvesti inicijative za plansko odlaganje smeća sa posećenih lokaliteta.

Na pitanje “Šta je vrednije: negativan test na koronu ili pasoš?”, pokušao je da odgovori Aleksandar Seničić, direktor YUTA, rekavši da trenutno bez uslova možemo da letujemo u BiH (Neum), Albaniji i Turskoj, odnosno Egiptu, gde naši ljudi inače odlaze svake godine, te da je naših ljudi tamo trenutno do 35.000.

Aleksandar je istakao da je to minimalan broj, za 90 odsto manji negu regularno, te da pomoć države mora biti selektovana i na turizam, kao što je bila usmerena ka privredi.

– U Grčkoj, recimo, svaki privatnik na osnovu kapaciteta, dobija određenu pomoć da ne mora da radi – ističe direktor YUTA, i dodaje da taj privatnik može da odbije da posluje po striktnim uslovima rada, jer ima tu sigurnost.

Seničić kaže da su turističke agencije generalno u problemu, kao i da sve avio-kompanije trenutno posluju preko zamenskih vaučera. Oko 450 miliona je zaposleno u turizmu, globalno, a više od polovine bi moglo da ostane bez posla.

– Nadam se da će država učiniti sve da zaštiti domaći turizam – kaže Seničić, jer nam je cilj da što veći broj ljudi zadrži posao.

– Postoji nekoliko destinacija koje primaju naše putnike, dve najpopularnije su Egipat i Turska – navodi Zoran Arsenović, komercijalni direktor Kontiki i BIG BLUE Group, koji trenutno boravi u Egiptu. Dodaje da je samo potrebno ispoštovati određene mere, i da naši ljudi mogu stići i do Maldiva ili Zanzibara.

– Hotelijeri su prepoznali potrebu da se napravi balans između toga da bezbednost bude na nivou, ali i da se turistički točak pokrene – kaže on, ali i navodi da su po njegovom mišljenju hoteli malo zakasnili s reakcijom i da mora doći do promene poslovne paradigme.

Što se tiče odgovora na pitanje “Da li ćemo više uplaćivati last-minute ponude?” Arsenović kaže da je većina putnika iskoristila mogućnost zamenskih vaučera, pa su neki koji su hteli u Grčku, ipak završili u Turskoj ili Egiptu.

– Bez obzira na vakcinu i lekove, strah je prisutan, i mislim da će se first-minute ponude svakako smanjiti, što će biti problem i za agencije i za hotele. Ali, last-minute ne može nikako da zameni first-minute – kaže Seničić, i dodaje da će first-minute uvek biti povoljniji i da je izbor mnogo bolji.

Prema njegovom mišljenju, turistički biznis će nadalje više raditi u onlajn sferi. Ipak, agencije i dalje ne moraju mnogo da brinu, jer su ljudi često sigurniji u njih, nego u nasumično bukiranje aranžmana putem interneta.

– Kada govorimo o Grčkoj, na snazi su aktivnosti u saradnji s ambasadom. Ideja je da naši građani odu tamo bar u nekom trenutku, makar uz test. Radi se na dva fronta: i tamo i ovde, ali ne treba biti preterano optimističan. Polovinom avgusta se revidira lista EU, a Grčka je za neke zemlje čak pooštrila kriterijume – kaže Seničić, i navodi da neće biti pomaka ni kada je reč o CG.

Do kraja sezone možemo računati na pomenute destinacije, a eventualno bi Bugarska mogla da ublaži mere za naše građane od 16. avgusta.

– Ove godine uglavnom dobijamo pozive ljudi o tome koliko je bezbedno otići negde preko, a moj lični stav je da nema lokacije koja je trenutno potpuno sigurna. Mora biti lične odgovornosti, prema samom sebi i najbližima – ističe Seničić, i dodaje da veliki broj ljudi ne može da nađe zamenu za odmoru na moru.

Za 90% stanovnika letnji odmor – znači odlazak na more. Seničić kaže da nije realno da Srbija očekuje da može da parira toj vrsti odmora, ali može da ponudi drugi vid užitka.

– Studenti su se prilagodili onlajn predavanju, a nama profesorima koji imamo i decu, bilo je malo teže. Svaki student u Sloveniji je dobijao 200 evra mesečno od države, a sama predavanja su prošla korektno – navodi Miha Lesjak, profesor sa “University of Primorska”, u Portorožu.

Dalje navodi da je dosta ljudi koji su radili u turizmu, sada našlo posao u maloprodaji.

– Portorož je trenutno pun. U 2019. je na primer zabeležen rekordan broj noćenja u Sloveniji, koji čini 12% BDP-a. Sama Slovenija ima oko 2 miliona stanovnika – kaže on, i ističe da je ta zemlja dobila brojne “green” nagrade koje su bitne posetiocima.

U prvoj polovini godine, Slovenija je imala 60% manje turista nego 2019. ali se situacija sada popravlja. Vaučeri koje je dobilo stanovništvo su značajno podigli turizam, ali se oni više odnose na letnje lokacije, nego ne slovenačke gradove. U njima uglavnom borave stranci, u 90% slučajeva.

Hotelijeri kažu da će biti velikih problema zbog odsustva biznis turizma u Sloveniji. Tamo je trenutno najviše Čeha, Nemaca, Austrijanaca, Mađara. Lesjak kaže i da je, po njegovom mišljenju, sada važniji pasoš nego negativan test na Covid-19.

– Sportski turizam je u porastu u Sloveniji, kao što su rafting, planinarenje. Lokalne gazde su, međutim, uglavnom navikle na strance, a sada im dolaze domaći turisti uz vaučere. Slovenac dnevno potroši oko 50 evra, a stranac – do 100 evra, tako da gazde sada nisu oduševljene – kaže Lesjak.

Biciklizam je isto popularan, a biće i regata na jesen. “Moja Slovenija” i “Sad je vreme za Sloveniju” su dve kampanje koje su obeležile ovogodišnju sezonu u toj zemlji.

Lesjak navodi i da je oduševljen srpskom prirodom, jer je boravio u Novom Sadu tri meseca, i da samo treba poraditi na ekologiji i uređenju.

A kako teče sezona u Crnoj Gori, objasnila je Danica Banjević, direktorka Turističke Organizacije Tivat, rekavši:

– Krenuli smo s planovima koji se tiču “green” politike, jer nam je cilj da Tivat bude bolje mesto za život – navodi Danica i dodaje da se tamo ceo apartman izdaje za 20 do 25 evra, za dan.

Odziv je, kako kaže, dobar, pre svega kada je reč o građanima iz BiH, koji su trenutno na žutoj listi, odnosno mogu da uđu u CG uz negativan test na koronu. Rusi mogu da posete tu zemlju od 7. avgusta, ali se još čeka da li će Rusi otvoriti granicu za Crnu Goru. Turisti iz Srbije su po dolascima na drugom mestu.

Srbija i Rusija su dva ključna tržišta za celu Crnu Goru. Ipak, broj turista je tek na 14% u odnosu na prethodnu godinu. Dolazak jahti u Porto Montenegro, ipak, nije limitiran, navodi Banjevićeva.

– Porto Montenegro radi, jahte dolaze i investicije nisu stale, ali ono gde ćemo osetiti pad jeste poslovni turizam – kaže ona.

Kompletan program, satnicu i učesnike konferencije možete pogledati OVDE.