Početna Gradske teme San profesora Sakulskog pred ostvarenjem: Tunel kroz Frušku goru, brza i bezbedna...

San profesora Sakulskog pred ostvarenjem: Tunel kroz Frušku goru, brza i bezbedna saobraćajnica, očuvana priroda

0

Fruškogorski koridor jedan je od značajnijih projekata na kojem se radi. Koliko je ta saobraćajnica važna, posebno tunel kroz Frušku goru, uvideo je pre 42 godine Dušan Sakulski, uradivši diplomski rad na tu temu. Profesor Sakulski bavio se naučnoistraživačkim radom u brojnim zemljama, a radio je i za Ujedinjene nacije i Nasu.

Primer rutinske vožnje, obično u drugoj brzini savladavajući Frušku goru je na deonici Irig – Iriški venac. Kraća ili duža kolona vozila je neizbežna.

S tim se suočavao i Dušan Sakulski iz Rume i tada, kao vizionarski nastrojen student, a danas doktor tehničkih nauka u penziji, i odlučio je da uradi diplomski rad na temu probijanja tunela kroz Frušku goru u sklopu rekonstrukcije puta Novi Sad – Ruma.

“To je bio jedan od prvih kompletnih diplomskih radova kada su se za geometriju i kolovoze, analize i proračune koristili tada najmoderniji programi na najmodernijim računarima, a ti su računari danas u muzeju. Moja ideja je bila da što bezbolnije i nevidljivije prođem Frušku goru i da sve ovo gore ostane za turiste i da sačuvamo prirodu”, kaže Dušan Sakulski.

I ono što je bilo daleko, sada je blizu. Radovi na probijanju najdužeg tunela u Srbiji od 3,5 km, započeli su pre dve godine i izvode se sa obe strane Fruške gore, a pripremni radovi kineskog CRBC-a bili su zahtevni.

“Fruška gora je lesna i les je, kada je suv, dobar, kada je vlažan i nije dobar. Ovde ne može da se buši kao u Dalmaciji gde je stena, ovde mora paralelno, buši se pa ide oplata i siguran sam da se nailazi na ‘džepove’ vode, to usporava radove i taj posao nije jednostavan”, objašnjava profesor Sakulski.

Fruškogorski koridor u dužini od skoro 50 km, pored tunela, obuhvatiće i most na Dunavu između Kaća i Petrovaradina, zaključno sa brzom saobraćajnicom Ruma – Šabac – Loznica, i tako doprineti boljoj povezanosti Srbije i regiona.

Sa olakšanjem i to kakvim će Fruškogorski koridor i obilaznicu oko svog mesta, dočekati žitelji Iriga.

Ovuda dnevno prođe skoro 20.000 vozila, što putničkih, što teretnih. Ugrožene su brojne kuće pa i najstarija, u centru na tzv. “lakat” krivini.

Izvor: rtv.rs/Đorđe Nikolić
Foto: Ilustracija/Pixabay