Početna Aktuelno OSOBE SA INVALIDITETOM MENJAJU SVE(S)T- Pomozi mi da uradim sam

OSOBE SA INVALIDITETOM MENJAJU SVE(S)T- Pomozi mi da uradim sam

0

Na današnji dan rodila se Marija Montesori, italijanska lekarka, obrazovni radnik i pedagog, filozof i filantrop, najpoznatija po svom obrazovnom sistemu “Montessori“, koji se odnosi na decu od rođenja do adolescencije. Njene obrazovne metode se danas primenjuju u velikom broju državnih i privatnih vrtića, osnovnih i srednjih škola širom sveta, a prvu takvu školu – Dečju kuću je otvorila ona sama 6. januara, 1907. godine u Rimu.

Kada je postala član univerzitetske psihijatrijske klinike, Montessorijeva je ubrzo počela da se zanima za obrazovanje dece koja su imala zaostatke u mentalnom razvoju. Pozvana je da održi predavanje na obrazovnom kongresu u Torinu o radu sa takvom decom, gde je zastupala spornu teoriju da nedostatak odgovarajućeg staranja o njima uzrokuje njihovo kasnije prestupništvo. Nakon ovog događaja, Montessori se sledeće godine obratila Nacionalnom pedagoškom kongresu, predstavljajući svoje viđenje reforme društva i političke ekonomije kroz reformu školovanja. Ova ideja se i kasnije održala kod Montessorijeve tokom cijelog njenog života, a njena prekretnica je bila kada je dobila priliku da u „Ortofreničkoj školi“ na svoj načion obrazuje osmoro učenika sa smetnjama u razvoju koji su se prijavili za državni ispit čitanja i pisanja, i ne samo da su položila, nego su njihove ocene bile iznad proseka. I tako je krenulo da se razvija “prvo Montessori čudo“.

Iako je doživela brojne kritike tokom 30-ih i 40-ih godina dvadesetog veka, metoda “Montessori“ je preživela i danas se primjenjuje u brojnim školama i vrtićima širom sveta. Najviše se primjenjuje u Sjedinjenim Američkim Državama, u kojima postoji preko 1100 škola zasnovanih na toj metodi. U Ujedinjenom Kraljevstvu postoji preko 500 ovakvih škola, u Kanadi 33, u Australiji 160 škola, sa preko 12.000 učenika, a brojne škole zasnovane na njenom sistemu postoje i u Nemačkoj, Holandiji i drugim zemljama Evrope.

I u Srbiji se razvija Marijina metoda rada sa zdravorazvojnom i decom sa invaliditetom. Montesori društvo Srbije se nalazi u Subotici, a njihov sistem rada se razvija na “montesori pedagoškoj koncepciji koja predstavlja celovit i originalan vaspitno-obrazovni sistem sa naglaskom značaja samoaktivnosti deteta i individualnom tempu razvoja”. Stručnjaci koji primenjuju ovaj metod učenja kod dece naglasak stavljaju na podsticajne sredine koja povećava dečiju prirodnu radoznalost i omogućava da kroz igru deca spontano uče otkrivanjem.

Maria Montessori (1870-1952), Italian doctor and teacher, surrounded by children at her arrival in Berlin (Germany), circa 1930.,Image: 67974660, License: Rights-managed, Restrictions: Prior permission required for all advertizing & promotional use or use on consumer goods & derivative products., Model Release: no, Credit line: Roger-Viollet via AFP / Roger Viollet / Profimedia

Moto Montesori pedagodije je „Pomozi mi da uradim sam“ nastao je iz „sagledavanja odnosa dece i odraslih, kao i uloge odraslog u procesu učenja”, a u nastavku priče možete da pročitate 22 mudrosti koje je zabeležila Marija Montesori, Možda nekome pomognu prilikom vaspitavanja i odgajanja dece.

1. Deca najviše upijaju i uče iz onog što ih okružuje
2. Ako ste iskreni sa svojim detetom, ono će naučiti što je pravednost
3. Ako se dete oseća sigurno, ono će učiti i verovati ljudima
4. Ako dete često grdimo, ono će naučiti kako da osuđuje druge
5. Ako dete često hvalimo, ono će naučiti da ceni druge
6. Ako se prema detetu postavljamo neprijateljski, ono će naučiti da tuče i vređa druge
7. Ako dete često ismevate, ono će postati stidljivo
8. Ako detetu često govorimo da mora da se stidi zbog svojih postupaka, ono će naučiti da se stalno oseća krivim
9. Ako dete često ohrabrujete, ono će imati veliko samopouzdanje
10. Ako detetu bude stalna podrška, ono će biti samostalno i samouvereno
11. Ako dete živi u prijateljskom okruženju naučiće kako da nađe ljubav
12. Nikada nemojte da govoriti loše o svom detetu – ni kada ga nema, a ni pred njim
13. Umesto kritikovanja njegovog karaktera koncentrišite se na ono dobro u njemu. Tako neće biti mesta za ono loše
14. Uvek budite spremni da pomognete svom detetu kao i da odete kada vidite da se samo dobro snalazi
15. Pomozite svom detetu da rano počne da spoznaje svet oko sebe, posebno ako je okružen mirom i ljubavlju
16. Poštujte dete čak i kada napravi grešku, tako će brže znati da je ispravi
17. Uvek slušajte i odgovarajte na dečja pitanja i molbe – tako će znati da ste uvek tu za njega
18. Pazite kako se ponašate ispred deteta jer ono upija naše ponašanje
19. Poštujte dete koje odmara, posmatra aktivnosti ostale dece ili razmišlja o nečemu. Nemojte ih terati da umesto toga rade neke druge aktivnosti. I deci je potrebno razmišljanje
20. Istina o životu sigurna je kao gravitacija: da bismo živeli u potpunosti, moramo naučiti da koristimo stvari i da volimo ljude…. a ne da volimo stvari i koristimo ljude
21. U središtu vaspitanja treba da bude sam čovek. Uvek treba imati na umu to, da se čovek ne razvija na fakultetu, nego da njegov duševni razvoj počinje čim se rodi i da je najjači u prve tri godine života
22. Mi ne možemo da učimo dete kako da bude umetnik, ali mu možemo pomoći da samo razvije: oko koje vidi; ruku koja sluša, dušu koja oseća.

Projekat OSOBE SA INVALIDITETOM MENJAJU SVE(S)T sufinansira Ministarstva kulture i informisanja, a realizuje ga Color Media Communications iz Petrovaradina.

Izvor: Color Media Communications
Foto: Color Media Communications